Am modificat articolul ultima data pe: 16.09.19

 

 

Efectele de chitara sunt utile pentru ajustarea sunetului si pentru a oferi interpretarii o amprenta unica, speciala. Se pot obtine prin diferite tehnici specifice chitarelor clasice sau acustice, ce tin de virtuozitatea chitaristului sau prin atasarea unui dispozitiv pentru modelele electrice (chitara electro- acustica, chitara electrica, chitara bas), ce se interpune intre chitara si amplificator sau combo, si are ca scop redarea sunetului modificat.

Dispozitivele sunt simple si usor de manevrat, chiar daca esti incepator, si ai mai multe optiuni. Se pot folosi individual sau mai multe tipuri conectate simultan, si functioneaza pe baza de baterii sau adaptoare pentru priza. Printre cele mai uzuale tipuri de efecte de chitara avem:

 

Distorsionare

Initial efectul se obtinea prin fortarea amplificatorului electric, apoi au aparut dispozitive speciale ce creeaza anumite semnale ce insotesc sunetul original: overdrive – a inceput sa fie foarte utilizat in muzica din anii 1960, si ofera chitarei un sunet ragusit si nu foarte clar; distortion – este mai agresiv decat primul si cu o reverberatie mai lunga; fuzz – ce determina aparitia unui zumzet armonic.

 

Reverberatie (reverb)

Este unul dintre cele mai utilizate efecte, ce este adesea chiar pe chitari din fabricatie, si consta in modificarea sunetelor in functie de spatiu, adaugand un semnal intarziat, ca un ecou intr-o incinta mare.

 

Cor (chorus)

Divizeaza semnalul original si apoi ii adauga un alt semnal usor modificat, pentru a reda senzatia de interpretare simultan la mai multe instrumente. Ofera sunetului volum si bogatie, si creeaza senzatia de prezenta multipla;

 

Intarziere (delay) 

Creeaza ecouri care revin si se repeta, in functie de setari, sunetul fiind identic cu cel produs dar la un volum ce se amplifica cu fiecare repetare.

 

Ecou (echo) 

Se adauga un efect de ecou, semnalul se reia cu intarziere si poate fi repetat.

 

Vibrato

Se poate modifica periodic inaltimea sunetului.

 

Tremolo

Poate atenua sau amplifica repetarea semnalului, la o viteza ce poate fi setata, si se poate obtine un efect frumos, leganat si sacadat, fara a influenta inaltimea si caracterul sunetului initial.

 

Wah-Wah

Este cunoscut in domeniu si sub numele de “tipat”, si reda un sunet caracteristic la apasarea pedalei.

 

Compresie (compressor)

Accentueaza panta crescatoare a semnalului generat de interpretarea notei.

 

 

Decompresie

Atenuarea regimului de atac al notei, pentru obtinerea unui sunet similar viorii.

 

Phaser

Ce modifica volumul benzii de frecventa, se aude ca o respiratie, deoarece adauga sunetului initial o copie modificata a acestuia.

 

Looper

Permite obtinerea de sunete in bucla, ce pot fi mentinute un anumit timp dorit, astfel se interpreteaza o anumita bucata muzicala, ce apoi se mentine in bucla si poti interpreta o alta bucata, sau poti suprapune voce etc.

 

Egalizatoare

Ajuta la amplificarea sau diminuarea anumitor frecvente, pe inalte, medii si bas, in mod uzual.

Acestea sunt printre cele mai frecvente efecte folosite pe chitara (aici oferte comparate), se gasesc usor in magazinele online de specialitate si au diferite preturi pentru toate buzunarele, incepand de la 150 – 350 lei cele mai ieftine, pana la 1000 – 1500 lei sau chiar mai mult pentru modelele mai complexe.  

 

 

In functie de genul muzical pe care vrei sa il abordezi, cel putin cand esti la inceput si nu ti-ai format inca un stil propriu, poti sa iti achizitionezi efecte de chitara, care sunt cel mai des intalnite pentru genul ales de tine. Astfel avem:

 

Muzica ambientala

Foarte populara in ultimii ani, combina cel mai des efectele pedala volum, delay, reverb, looper;

 

Blues

Muzica ce vine din adancul sufletului, iar cu overdrive si compresie obtii magie si suspin;

 

Jazz 

Pe langa amplificarea clasica, efectul de compresie imbogateste sunetul specific jazz-ului;

 

Funk 

Efectul wah-wah asigura emotia, iar phaser un murmur si o vibratie caracteristica pentru acest stil;

 

Metal

Distorsion asigura baza sunetului metalul-ui in timp ce egalizatorul, delay-ul si compresiea confera forta si stralucirea acestui gen;

 

 

Rock

Compresie, distorsion, overdrive, fuzz, reverb, delay, phaser, chorus – fiind un gen foarte divers nu exista practic efect care sa lipseasca, creand sunete complexe.

 

 

Pe langa efectele ce se pot obtine pe chitara electrica, mai sunt cateva efecte care se pot obtine si pe chitara clasica sau acustica si tin de diferite procedee de interpretare. Astfel avem:

 

Legato

Consta in interpetarea neintrerupta, continua a catorva sunete, fiecare nota fiind cantata pana ce intervine urmatoarea. Poate fi compus doar din doua note sau mai multe ce se canta succesiv. Se folosesc doar degetele mainii stangi, care cad lin pe corzile vizate, fara a mai fi nevoie si de participarea mainii drepte. Se poate folosi si pentru o insiruire de note ce urca sau ce coboara.

 

Glissando

Degetul mainii stangi aluneca de la un interval la altul, sau poate trece peste cateva intervale. Este un procedeu de mare efect, ce imprima suntetului chitarei expresivitate si cantabilitate. Poate porni de la octava inferioara la octava superioara si invers.

 

Melismele

Sunt ornamente, sunete suplimentare ce imbogasesc melodia, si pot fi: apogiaturi – duble (lungi) ce preiau jumatate din valoarea notei principale care urmeaza, sau scurte (simple) se executa repede, contopindu-se in valoarea notei principale; gruppetto – este alcatuit din grupe de note mici ce se succed in ordinea melodica, impartind nota principala; trilul – este un ornament melodic alcatuit din doua sunete care se alterneaza rapid si egal, un sunet principal si unul de schimb; mordentul – face parte din tril, foloseste sunete lungi sau scurte.

 

Staccato

Reprezinta executia sacadata a sunetelor unei melodii sau a unui acord, cu cat degetele mainii drepte vor atenua mai rapid coardele, cu atat se va realiza un staccato mai marcat.

 

Multi chitaristi celebri si-au format stiluri proprii si au produs efecte speciale pe chitara cu ajutorul altor instrumente (precum un arcus, Jimmy Page – Led Zeppelin), au cantat cu diferite alte parti ale corpului (cu buzele sau cu dinti precum Jimmy Hendrix), si-au construit instrumente neconventionale (Jack White), au modificat aparatura de amplificare si de efecte pentru fiecare spatiu in care isi desfasoara concertele pentru a avea mereu acelasi sunet (chitaristul trupei U2, The Edge), focalizati mereu pentru a produce sunete inedite, unice, care imbinate cu o tehnica desavarsita si talent, au condus la realizarea unor solo-uri memorabile.

 

Leave a Reply

avatar
  Subscribe  
Notify of