Am modificat articolul ultima data pe: 02.04.20

 

Am selectat cateva melodii la contrabas pe care sa le poti incerca fie in varianta solo, fie impreuna cu alti instrumentisti. Dintre ele, o parte sunt inspirate sau extrase din muzica internationala contemporana, altele sunt reprezentative pentru repertoriul clasic mai mult sau mai putin cunoscut. Nu toate ti se vor potrivi, dar ai sansa sa descoperi si sa experimentezi.

 

Exista, desigur o suma limitata de lucrari concepute exclusiv pentru contrabas, de aceea contrabasistii profesionisti sunt mereu adaptabili si folosesc teme si improvizatii proprii, asa cum este cazul in muzica jazz, sau preiau din repertoriul altor instrumente sau din melodiile pop ale momentului. Iata cateva exemple:

 

You’ve got a secret – Holly Cole

Oda catre noapte a lui Cole a fost apreciata si interpretata de multe glorii ale panteonului jazz-ului. Ai un secret este prima melodie a lui Cole din Noaptea, primul sau album de studio din 2007. Vocea sa puternica si captivanta este secondata magistral de contrabasul care te introduce intr-o atmosfera misterioasa prin apasarea ferma a degetelor pe coarde in aceasta magnifica piesa completa.

Game of Thrones – Ramin Djawadi

Piesa Tema Urzeala Tronurilor sau Tema titlului principal Urzeala Tronurilor a devenit un succes de marketing, dar asta nu-i stirbeste din originalitate. Compozitia muzicala, ce se identifica cu serialul de televiziune multiplu castigator de premii, este creatia lui Ramin Djawadi, compozitor german cu o cariera de succes in compunerea muzicii de film. Printre creatiile sale se afla muzica tematica din filme ca Iron Man, Clash of Titans, Pacific Rim si seriale precum Prison Break sau Person of Interest.

Piesa pe care ti-am propus-o a aparut la cererea producatorilor, care au insistat pentru intrumente diferite de cele folosite excesiv in alte filme din genul Fantasy. Flautul si vioara se aflau pe lista neagra, asa incat violoncelul a fost cel care a profitat, devenind instrumentul principal. Este timpul sa il detronezi!

 

Summertime – George Gershwin

Melodie compusa de faimosul muzician american pentru Porgy &Bess, opera lansata in 1935, a fost interpretata si reinterpretata de aproape toti jazz-istii celebri, ca si de multi interpreti R&B sau pop-rock. Putem sa enumeram cu usurinta doar cativa dintre cei care pot sa-ti ofere inspiratie: Ella Fitzgerald si Louis Armstong, Billie Holiday, Willie Nelson sau Janis Joplin. Pentru ca exista atatea modele de talie mare, poti alege un aranjament care ti se potriveste sau poti incerca un solo inspirat.

De cele mai multe ori se intalneste in aranjamentele cvartetelor de coarde sau in combinatie cu violoncelul sau pianul. Chiar si Anne Sophie Mutter, celebra violonista germana, are o interpretare pentru instrumentul pe care il stapaneste.

 

Somewhere over the rainbow – Harold Arlen

Este o piesa care vine tot de pe continentul american si care a fost compusa initial pentru coloana sonora a filmului The Wizard of Oz. Are avantajul ca este familiara si se preteaza usor atat la interpretari solo, cat si la aranjamente pentru instrumente variate. Mai mult, fiindca este atat de populara pot apela la ea atat interpretii cu experienta, cat si incepatorii. 

Atunci cand trebuie sa-ti cauti acompaniamentul potrivit cu aceasta piesa ai toate sansele sa gasesti pe cineva care te poate sustine instrumental. Cei care au capatat deja mai multa incredere in propria arta interpretativa pot folosi fragmentul muzical cu destula usurinta pentru improvizatii.

Zborul carabusului – Nikolai Rimski-Korsakov

Pentru cei care cred ca s-au familiarizat deja cu instrumentul si si-au propus sa incerce ceva mai provocator, acest interludiu din opera Povestea Tarului Saltan, scrisa in 1899-1900, este un veritabil test. Desi fragmentul nu constituia o piesa centrala in opera, ea s-a bucurat de succes si s-a infiltrat adanc in cultura populara. Alti contrabasisti au incercat si ei sa-si impresioneze publicul si unii au reusit mai bine decat sperau.

Un contrabasist profesionist, Lev Weksler, a ajuns centrul unei controverse din cauza acestei piese pe care el o interpreteaza intr-un aranjament dublu, fiind acuzat ca si-a falsificat interpretarea. Dar de vreme ce alti contrabasisti sustin ca se poate, ai putea sa incerci si tu. Au mai incercat sa-si etaleze talentul pe baza acestei mici bijuterii basistul trupei Manowar (Joe DeMaio) si Trans-Siberian Orchestra. 

 

Trei tangouri pentru vioara si contrabas – Astor Piazzolla

Interpretul si compozitorul argentinian Astor Piazzola este cunoscut mai ales ca interpret la acordeon si creator al unui stil nou inspirat din traditia muzicala argentiniana, nuevo tango. Din creatia sa, una dintre cele mai reprezentative in ce priveste utilizarea contrabasului, este fragmentul acesta in care contrabasul si vioara joaca rolurile pasionale ale dansului de tango. 

Fiind de un dramatism atat de caracteristic pentru tango, piesa pune in valoare posibilitatile interpretative ale celor care accepta provocarea. Bineinteles, e nevoie de doi intr-un tangou, si asta ar putea sa fie o problema.

Piazzola mai este cunoscut si pentru incercarile sale de a reuni instrumente variate in acelasi aranjament, oferind in felul acesta o imagine muzicala proaspata. Dintre ele, aranjamentele pentru contrabas, acordeon, pian si vioara ar putea sa-ti atraga atentia, asa ca odata ce ai incercat acest duet poti sa faci pasul urmator spre alte creatii ale lui Piazzola.

 

2 piese pentru vioara – Dmitri Sostakovici

Pentru cei mai multi, Sostakovici se reduce la cateva fragmente devenite populare, dar creatia sa se intinde pe mai bine de jumatate de secol. Ramas in istorie ca unul dintre cei mai importanti compozitori rusi si creator de compozitii in stiluri diverse, a lasat mostenire, pe langa un numar mare de simfonii, multe piese pentru orchestre de camera sau ansambluri mai mici. Pentru arta interpretativa, Sostakovici ramane un element de referinta. 

Piesa pe care ti-o propunem a fost scrisa pentru vioara, dar nu este neaparat sa te apuci de vioara. Ea a fost preluata si interpretata de catre doi contrabasisti profesionisti, Hal Robinson si Joe Conyerst, ambii membri ai Philadelphia Orchestra. 

Suita pentru violoncel n. 1 – Johann Sebastian Bach

Pentru ca am inaintat tot mai mult spre izvoarele muzicii ai putea sa incerci si aceasta piesa muzicala care a fost creata candva in perioada 1717-1723, intr-o perioada in care instrumentele cu corzi tocmai primisera un puternic impuls. Este poate epoca in care se combina influentele violoncelului asupra contrabasului. Pentru cei care detin un contrabas 4/4 aceasta piesa este probabil destul de usor de abordat. 

Piesa in sine este foate bine cunoscuta, asa incat diferentele se vor resimti foarte bine si vor avea impact asupra ascultatorilor. Un exemplu este interpretarea lui Jeff Bradetich, profesor de contrabass cu peste 400 de concerte la activ, unul dintre muzicienii de top ai acestui instrument.

 

 

Lasa un comentariu

avatar
  Aboneaza-te  
Anunta despre