Am modificat articolul ultima data pe: 06.08.20

 

Istoria muzicii se impleteste frumos cu cea a omenirii, inca din cele mai vechi timpuri oamenii au creat tot soiul de instrumente care sa le descrie anumite stari, care insoteau muzica religioasa, iar in acest articol ne vom referi la anumite aspecte extrase din povestea instrumentelor cu clape.

 

Printre cele mai cunoscute instrumente cu clape, la ora actuala, se numara pianul, pianina, acordeonul, pianul digital, orga, sintetizatorul etc., dar pana sa ajunga in forma pe care o cunoastem au avut mai multi stramosi, unele forme mai existand si astazi, altele au disparut. In articolul de mai jos, iti prezentam cateva extrase din istoria instrumentelor cu clape, pentru a intelege mai bine drumul pe care l-au parcurs.

 

Monocordul cu clape – secolul XII

Unul dintre stramosii directi ai pianului este monocordul cu clape care a aparut in a doua jumatate a secolului XII. Acesta a evoluat repede, adaugandu-se tot mai multe corzi, si a devenit clavicord. 

Pana prin secolul XV, acesta a ajuns sa aiba 10 corzi, ce produceau cate 2 note distincte in functie de locul in care era apasata clapa. Deoarece nu avea un sunet foarte puternic, nu a putut fi folosit in spectacole de mare anvergura, fiind mai mult utilizat de catre compozitori sau acasa.

 

Clavecinul –  secolul XV

Clavecinul este un alt stramos direct al pianului, ce are placa de rezonanta, pastrandu-se inca un frumos exemplar din secolul XV. Ca si constructie, cele doua sunt foarte asemanatoare, doar ca clavecinul produce sunetele prin ciupirea corzilor si nu prin lovirea cu ajutorul ciocanelelor, precum la pian.

Ca si dezavantaj al clavecinului este ca interpretul nu are un control direct asupra dinamicii, asa cum permite pianul – la apasare mai puternica fiind posibil un forte, la o atingere mai suava, trecand in pianissimo. 

Constructorii de clavecin apelau la artistii vremii pentru decoratiuni, acestea fiind adevarate capodopere de arta. 

In prezent inca se mai fabrica astfel de instrumente, deoarece se doreste redarea cat mai exacta a anumitor compozitii din epoca renascentista si baroca. Se realizeaza inclusiv in Romania, la Hora Reghin. 

Dupa o perioada de cateva sute de ani (aproximativ 200 de ani) cat detine suprematia, clavecinul isi pierde din interes odata cu aparitia unui nou instrument ce poarta denumirea de pianoforte.

 

Piano Forte – secolul XVIII

Prin anii 1700, un renumit producator de clavecine, italian, Bartolomeo Cristofori, dezvolta un alt instrument ce capata denumirea de pianoforte. Mecanismul acestuia este cu ciocanele ce ating corzile, si apoi isi revin, dupa producerea sunetului.

La inceput un pianoforte avea in jur de patru game, dar ulterior s-a dezvoltat rapid, ajungand la cinci in timpul lui Mozart, la sase si jumatate in perioada lui Beethoven. Folosea, de asemenea, dispozitive asemanatoare cu pedalele de azi, dar erau pozitionate in alte locuri, putand fi actionate cu mana sau cu genunchiul. 

Initial, instrumentele produse de Cristofori, fiind destul de scumpe, nu au avut o prea mare popularitate, fiind prezente la curtile regilor. Din 1760 cand sunt primele apartitii pentru publicul larg, acest instrument capata o mai mare deschidere si popularitate.

 

Trecere de la pianoforte la denumirea de pian a fost facuta in timp, dezvoltand tot mai mult acest minunat instrument. Foarte popular, pianul a fost prezent in multe case, fiind singura posibilitate de a asculta muzica preferata, existand reductii, iar multi compozitori l-au utilizat pentru a delecta publicul amator cu creatiile efectuate.

Pianul este folosit atat in muzica clasica, cat si in jazz, muzica traditionala, atat solo, cat si in cadrul unor orchestre de mari dimensiuni, ca si acompanient sau pentru a compune. Are o larga raspandire la nivel mondial, fiind unul dintre cele mai indragite instrumente si o baza pentru multi artisti.

Din pacate, sunt si unele aspecte mai negative, precum dimensiunile instrumentului, greutatea sa si astfel portabilitate redusa, uneori chiar si pretul. Din acest motiv multi s-au luptat sa obtina aceeasi versatilitate muzicala, dar la dimensiuni mai reduse si la preturi accesibile, dezvoltand in continuare acest minunat si perfect instrument.

 

Foarte aproape cu aparitia pianului, apare si pianina, cu deosebirea ca la aceasta corzile erau pozitionate vertical, reducand astfel mult dimensiunile. Sunt destinate, in general, pentru spatii mai reduse, iar la mijlocul secolului XIX, prin aparitia modelului cu corzi incrucisate, spatiul se reduce si mai mult.

 

Acordeonul – secolele XVIII – XIX

Aparitia acordeonului nu este foarte exact documentata, dar cert este ca prin 1840 acest instrument era deja foarte raspandit. Un prim brevet se obtine in 1829 la Viena, dar este o versiune mai simplista, fiind in general dedicat pentru acompaniament. In forma in care il cunoastem astazi este de la inceputul secolului XX, atat ca forma, cat si ca posibilitati tehnice de redare. 

Desi este de aparitie mai noua, in varianta moderna, acordeonul are un stramos indepartat inca din China antica, si anume orga chineza de gura. 

Incet, incet acest complex instrument s-a dezvoltat, si astazi poti gasi si variante electronice ce maresc posibilitatile interpretative, avand la dispozitie o mare varietate de registre timbrale, ritmuri si modulatii, precum si memorie digitala. 

 

Dezvoltarea tehnologiei are o influenta directa si asupra instrumentelor cu clape si astfel, se dezvolta o serie de dispozitive care castiga mult in ceea ce priveste portabilitatea si pretul. 

Claviaturi digitale – secolul XX

Pianele digitale se dezvolta incepand cu anii 1970, fiind o buna alternativa la modelele traditionale, incercand sa imite cat mai bine sunetul acestora, cu tastatura electronica. Multe modele folosesc inregistrari ale pianelor acustice pentru o experienta cat mai buna. 

Orga electronica se trage din acordeon si se dezvolta de-a lungul timpului pentru a avea o interpretare cat mai placuta. Acum poti gasi modele diverse de la diferiti producatori, dar poti sa mergi pe o orga Yamaha (o lista comparativa cu produse gasesti aici) cu caracteristicile pe care le cauti si la un pret decent. 

Desi primul sintetizator electric a aparut in 1876, fiind inventat de cel care a adus si prototipul telefonului (Elisha Gray), a devenit popular abia in 1968 cand a fost folosit de o trupa celebra pentru a inregistra un album. Din 1980, firme de renume in domeniu precum Yamaha, incep sa produca sintetizatoare pentru marea masa, de calitate si la un pret accesibil. 

 

 

Am modificat articolul ultima data pe: 06.08.20

 

Pentru a-ti starni interesul pentru acest domeniu frumos si vast, dar si pentru a-ti putea imbogati cunostintele, iti prezentam pe scurt un mic ghid despre instrumentele muzicale, referindu-ne la cele mai cunoscute si mai utilizate.

 

Domeniul muzical este foarte vast si cu o lunga istorie in spate, ce a dus la dezvoltarea si diversificarea instrumentelor de-a lungul timpului, si gasesti aici cateva informatii relevante despre acestea. 

 

Flaut

Este un instrument muzical cunoscut inca din cele mai vechi timpuri si larg utilizat inca din epoca Renasterii, ce se dezvolta pe parcurs. Prezent in toate orchestrele simfonice si de opera, utilizat ca solist sau acompaniator al vocii, flautul a fost preferat de mari compozitori. 

Din punct de vedere constructiv se prezinta sub forma unui tub cilindric, demontabil in 3 parti, cu orificii actionate direct de degete si una sau doua clape. Este unul dintre cele mai agile instrumente aerofone, cu o tonalitate ce nu cunoaste obstacole. 

Este un instrument care da culoare, gingas si tandru, sclipitor, ce se foloseste pentru a exprima stari de liniste si calm, inocenta copilariei sau melodii visatoare. De asemenea, poate ilustra imagini orientale sau in registrul acut stari sfasietoare, tristete duioasa sau dezolare, resemnare.

Clarinet

Inca din 1710, clarinetul a atras atentia compozitorilor vremii, utilizarea lui luand ampoare in muzica compozitorilor romantici. Ca si contructie, se prezinta sub forma unui tub cilindric din abanos, ce se demonteaza in 5 parti.

Prezinta orificii libere ce se acopera cu degetele, dar si acoperite cu clape. In partea superioara are mustiuc si butoias, iar in partea inferioara este prevazut cu pavilion. Este un instrument de suflat prezent in mod obisnuit in orchestrele simfonice si de opera, in numar de 2, 3 sau chiar 4, dupa cerintele lucrarii executate.

Avand bogate posibilitati de expresie, multi compozitori au profitat de sunetul acestuia pentru a-i incredinta pasaje melodice ce reprezinta o gama variata de sentimente si stari sufletesti, de la nelinsite si infrigurare, dramatism, la melancolie si visare, veselie si buna dispozitie.

 

Saxofon

In 1840, un mare iubitor de muzica, combinand elementele a doua instrumente: ancie simpla prezenta la clarinet, cu un tub metalic conic precum cel de la oboi, realizeaza unul nou, care ii preia si numele (Adolphe Sax). 

De-a lungul timpului, saxofonul se dezvolta si isi pastreaza un loc de frunte in muzica noua, fiind utilizat pe langa muzica simfonica, si in jazz, dar si in alte stiluri. 

Cel mai utilizat din vasta familie este saxofonul alto in mi bemol, cu rol solistic in general, ce beneficiaza si de un bogat repertoriu de concert. Timbrul sau este adecvat pentru stari de melancolie, nostalgie, dar si ilustrarea unor pasaje grotesti sau cu caracter umoristic. 

Posibilitatile de exprimare si tehnica se dezvolta foarte mult in perioada jazz-ului, unde ocupa un loc important si solistic. 

 

Trompeta

Cu o bogata utilizare de-a lungul istoriei, cunoscuta inca de la serbarile din Babilon, trompeta a acupat un loc de cinste, fiind prezenta atat pe campul de lupta, cat si la serbarile populare. 

Dintre toate versiunile aparute de-a lungul vremii, se impune trompeta cromatica, cu ventile sau pistone, prezentata atat in orchestrele simfonice, cat si in muzica de jazz care ii imbogateste considerabil resursele tehnico-expresive. 

Este confectionata in mod clasic din alama, sub forma unui tub ciclindrico-conic, recurbat sub o forma elipsoidala care se termina cu un pavilion. Desi a fost mult timp instrument de armonie sau de sustinere cu note lungi a acordurilor instrumentelor de suflat, incet, incet isi ocupa un loc solistic cu teme semnal, cu carater eroic, martial, de sarbatoare sau de joaca, dar si melodii lirice, dulci sau pasionale. 

 

Vioara

Din larga familie a instrumentelor cu coarde si arcus, vioara ocupa un loc de frunte, foarte des intalnita in muzica simfonica si de opera. Mai nou tot mai multi instrumentisti isi diversifica repertoriul si poti intalni vioara inclusiv in formatiile rock, populare, pop etc.

Confectionata initial din lemn, de-a lungul timpului s-au evidentiat anumiti lutieri care au prelucrat si realizat manual instrumentul, daruindu-i o bogatie ce s-a consolidat de-a lungul timpului (Stradivarius fiind unul dintre cei mai cunoscuti).

Cu un ambitus foarte larg, fiecare dintre cele patru corzi avand o culoare sonora proprie, irepetabila, vioara este nelipsita din compozitiile de exceptie, atat cu rol solistic, cat si ca acompaniament. 

 

Chitara

Un instrument muzical cu corzi ciupite, cu o lunga istorie in spate, ce a cucerit rapid sufletele melomanilor de pe intreg globul. Chitara prezinta o cutie de rezonanta confectionata in mod clasic din lemn, cu grif pe care sunt intinse corzile. 

Farmecul sonor al instrumentului este in stransa legatura cu materialul folosit pentru placa de rezonanta, si pentru corpul acesteia, in special la modelele acustice. Desi initial a fost folosita ca si acompaniamet al vocii, pe parcurs se dezvolta si pe partea solistica, fiind capabila sa execute concomitent si melodia si acompaniamentul. 

Capata o foarte larga raspandire si apar atat modele electro-acustice, electrice, bass, fiind foarte prezente in muzica moderna.

 

Percutie

O famile foarte extinsa de instrumente muzicale, cunoscute inca din cele mai vechi timpuri, prezente in cultura multor popoare, ce se dezvolta foarte mult de-a lungul vremii.

Sunt atat cele din muzica simfonica precum timpani, toba mare, cinele, clopote orchestrale, marimba, cele utilizate in muzica populara precum xilofonul, clopotele, toba mare si mica etc., dar si seturi pentru sectia ritmica a unei formatii. 

De asemenea, mai sunt o multitudine de alte elemente care compun aceasta vasta familie, si care, utilizate in anumite momente, adauga farmec si culoare pieselor interpretate: castaniete, bongosuri, conga, cajon-uri, gong etc. 

Constituie un instrument destul de simplu dar foarte important in orice gen muzical, care ii permite artistului nenumarate posibilitati de exprimare, precum si parti solistice de mare dexteritate. 

Acum, ca ti-am deschis gustul, poti sa cauti mai multe informatii despre instrumentul pe care il preferi. Daca esti interesat sa incepi sa inveti ai in magazinele online de specialitate o gama larga de oferte, pe diferite tipuri si branduri de exceptie, putand usor sa gasesti o orga Yamaha, o chitara Fender, un pian Steinway, set de tobe Yamaha sau orice alt instrument iti doresti. 

 

Am modificat articolul ultima data pe: 06.08.20

 

Cu o lunga istorie in spate, instrumentele cu clape au cunoscut o larga dezvoltate de-a lungul timpului, pastrandu-se atat cele clasice, cat si cele moderne, ce sunt folosite pe scara larga in domeniul muzical.

 

Instrumentele cu clape sunt folosite atat in muzica clasica, cat si in cea moderna, fiind foarte populare si indragite de melomani. Beneficiind si de cele mai moderne tehnologii din domeniu, iti poti gasi usor un instrument care te satisfaca si sa iti poti demonstra talentul. 

 

Pian si pianina traditionale

Prezent in muzica clasica inca din cele mai vechi timpuri, pianul a fost indragit de marii compozitori si a cunoscut o larga extindere in lumea muzicala. 

Familia de piane este foarte vasta, de la modele adevarate opere de arta precum cele premium sau de concert, la variante populare si adecvate si pentru incepatori precum pianinele. Claviatura este actionata cu ajutorul degetelor, si sunetul se produce prin lovirea corzilor de catre ciocanele.

Cu ajutorul placii de rezonanta si a intregului mecanism al pianului, sunetul este preluat si amplificat pentru a putea fi auzit de intreaga asistenta. De asemenea, important este si amortizorul, care opreste vibratia corzilor imediat ce degetul se ridica de pe clapa. 

In mod uzual, pianul are o tastatura cu 88 de clape dintre care 52 sunt albe si 36 negre, ceva mai scurte si situate deasupra celor albe. Astfel, pianul poate produce 88 de note diferite, ce pornesc din registrul grav, pana la cele mai inalte. 

Pianul are corzile asezate in pozitie orizontala, si se prezinta sub mai multe dimensiuni, fiind cu coada scurta (ce are o lungime de 140 – 180 cm), medie, cu o lungime cuprinsa intre 180 cm si 230 cm si cele de concert, cu coada lunga de peste 240 cm. 

Pianina are corzile asezate vertical, avand astfel o lungime mult mai mica, dar este de diferite inaltimi.  

 

Acordeon

Acesta este un instrument aerofon, cu ancii si burduf, foarte cunoscut mai ales in muzica populara a multor tari. Este portabil si are de obicei clape si butoane pe claviatura mainii drepte, butoane pentru basi si acorduri sau claviatura selectiva, pentru mana stanga.

Astfel claviatura din partea dreapta are un sir de clape albe si negre, asemanatoare cu claviatura pianului. Posibilitatile sonore ale acestui instrument sunt de mare amploare, cu nuante minime si maxime, in mai toate registrele. 

Exista o mare varietate de astfel de instrumente, ce pot imita timbrul tuturor grupelor de instrumente, de la acordeonul piccolo, flaut, la trompeta si tuba, dar si acordeoane electrice ce pot produce diferite efecte sonore. 

Este un instrument complex, care necesita ani de studiu si pregatire muzicala, pentru a putea fi folosit la adevarata lui capacitate. 

 

Pian digital

A aparut ca si alternativa pentru persoanele care calatoresc mult si au nevoie de casti pentru a putea exersa, fiind un dispozitiv complet electronic, dar care imita foarte bine sunetul unui pian traditional. 

Beneficiind de evolutia tehnologica, noile modele de piane digitale sunt din ce in ce mai performante si mai complexe, care nu doar reproduc anumite seturi de note, ci sunt capabile sa recompuna senzatii acustice de mare acuratete.

De obicei are o tastatura ce imita foarte bine caracteristicile uneia clasice, avand taste din plastic si arcuri (la modelele mai ieftine) sau din lemn cu ciocanele ce simuleaza greutatea celor traditionale pentru a fi cat mai comod de interpretat si pentru artistii ce folosesc in mod uzual modele clasice. 

Sistemul de amplificare se modifica si el constant pentru a produce un sunet cat mai aproape de adevar, in ultima vreme fiind si modele de piane digitale cu coada, cu scopul de a avea un sunet natural si o amplificare foarte buna. 

 

Orga electronica

Capatand o tot mai mare amploare, orga electronica se preteaza atat pentru incepatori, copii sau adulti, care vor sa invete usor un instrument, cat si pentru mari artisti ce isi etaleaza talentul in cadrul unor concerte. 

In general, sunt confectionate din plastic, iar tastatura este usoara si cu un numar mai redus de clape (uzual 61 – 67), dar sunt si modele cu un numar mai mare (88 precum claviatura pianului) sau mai mica (pornind de la 25 de clape) la variantele mai ieftine sau pentru copii. 

Orga electronica este portabila, iti permite sa faci diferite combinatii de tonalitati si ritmuri, putand suna ca o orchestra intreaga, fiind un instrument ce iti va facilita sa te exprimi muzical asa cum iti doresti. 

Poti sa alegi orgi de la Yamaha, avand o gama foarte variata de modele, pentru toate buzunarele si pe diferite categorii, pentru a te putea bucura de acest minunat si complex instrument. 

 

Sintetizatorul

Aparute inca din 1876, sintetizatoarele se dezvolta si intra in atentia publicului larg abia in 1968, cand este folosit la inregistrarea unui album. Initial erau modele analogice, dar in ultima perioada mai toate sunt digitale, oferind multiple posibilitati de exprimare artistica. 

Sintetizatorul nu produce sunete acustice, ci semnale electrice, ce provin din combinarea si generarea acestora pe diferite frecvente. Dispun de amplificator care poate fi folosit cu difuzoare sau cu casti in functie de cum ai nevoie. 

Din 1980 sunt produse pe scara larga de catre producatori de renume din lumea muzicala (spre exemplu Yamaha) ce ofera sintetizatoare de calitate la preturi accesibile, devenind un instrument raspandit si uilizat de mari artisti. 

Cele mai multe modele cu clape au un numar de la 37 la 88, si sunt semi-grele. Dispun de multe functii incorporate, fiind utilizate atat pe scena, cat si in productia muzicala. Poti sa alegi sintetizatoare care au sunete prestabilite cu care te poti juca pentru a compune diferite ritmuri, dar si variante cu sloturi de memorie pentru a putea crea si salva ceea ce iti doresti. 

 

Claviaturi MIDI

In caz ca esti pasionat de productia muzicala atunci cu siguranta vei avea nevoie de o claviatura MIDI pentru a putea controla si gestiona mai usor echipamentele si soft-urile intr-un studio. 

O claviatura MIDI este similara cu un pian, avand clape, butoane, pad-uri si te ajuta impreuna cu soft-urile preferate sa produci muzica de calitate. Pot fi modele pentru incepatori cu 25 de clape, dar si avansate pentru profesionisti, cu 88 de clape. Astfel, o clapa MIDI te ajuta sa ai o experienta inedita atunci cand compui si usurinta in miscari, avand un numar mare de caracteristici de interes pentru tine. 

 

Am modificat articolul ultima data pe: 06.08.20

 

Yamaha este un brand recunoscut la nivel mondial, cu o lunga istorie in spate, fiind infiintat in 1887 in Japonia. Inca de la inceput s-a axat pe productia de instrumente muzicale, dintre cele mai diverse si a ramas un nume in acest domeniu, chiar daca firma si-a diversificat intre timp gama de produse.

 

Cei din domeniul muzical cunosc foarte bine brand-ul Yamaha si atunci cand isi doresc un instrument de calitate se bazeaza pe aceasta firma. Cu o ampla istorie in spate, a dezvoltat linii de instrumente diverse, adaptandu-se permanent la nevoile clientilor. Printre cele mai uzuale tipuri de instrumente produse de Yamaha mentionam urmatoarele:

 

Piane

Oferta de piane este foarte variata si ai la dispozitie urmatoarele game: 

Piane acustice, putand opta pentru variante: premium – cu o linie foarte atractiva si bazate pe o experienta foarte vasta, reprezinta gama de varf; de concert – cu un sunet de exceptie si foarte elegante pentru a putea bucura ascultatorul cu o experienta de neuitat; pianine – ce ajuta artistul sa isi exprime talentul si indemanarea la un nivel ridicat.

Piane hybrid, care imbina intr-un mod foarte elegant si placut calitatile pianelor acustice cu noua tehnologie, fara a pierde nimic din bogatia sunetului, dar avand control asupra volumului, cu posibilitatea de a trece in modul silentios daca este nevoie, redarea si inregistrarea anumitor parti muzicale etc.

Piane digitale intr-o gama foarme variata, de la clavinove, ce iti ofera bogatia unui pian acustic, la sintetizatoare de ultima generatie.

 

Chitare

Aparute inca din 1966, au cucerit rapid inimile tuturor artistilor care se pot baza pe un sunet si o calitate de exceptie. Ai de unde alege un model de chitara acustica, clasica, electrica, bass, precum si amplificatoare si o gama larga de accesorii. 

Printre chitarele acustice ai mai multe optiuni, de la modele clasice, cu vibratie traditionala si un sunet de exceptie, la modele colorate cu corpuri mari si adanci ce produc un sunet dinamic. Sunt chitare compacte, potrivite si pentru interior si pentru exterior, cu sunete bogate si placute, sau modele create special in colaborare cu anumiti artisti. 

Chitarele electrice si bass au un design mai aparte, special, cu o greutate mai redusa pentru a fi cat mai usor de gestionat de artisti, dar si modele personalizate ale unor artisti de vaza in domeniul muzical. 

De asemenea, ai si gama Silent ™ cu un design inovator, cu cateva linii rotunjite, care iti ofera un ton foarte natural, se poate utiliza cu casti la nevoie, si fiind supercompacta si pliabila, este de preferat pentru calatorii, pentru a putea practica in orice loc, dar si pentru inregistrari sau concerte. 

 

Instrumente de suflat din lemn si alama

Aplecat spre nevoile artistilor si dorind sa ofere instrumente pentru toti, Yamaha, tot in 1966, scoate pe piata si prima varianta din aceasta gama si anume o trompeta. Incet, incet isi diversifica paleta producand tot ceea ce este necesat pentru o orchestra simfonica, inclusiv instrumente mai putin utilizate precum trompetele egiptene utilizate in opera Aida de Giuseppe Verdi.

Astfel, poti sa achizitionezi cu incredere diferite modele de: flaut, clarinet, piccolo, saxofon, oboi, fagot, trompeta, corn, trombon, tuba etc. Pe langa instrumente gasesti si accesoriile de care ai nevoie pentru a te putea desfasura in deplina armonie.

Instrumente cu coarde

Produsele de la Yamaha sunt printre cele mai cautate, cu un sunet de exceptie, avand la baza materiale de calitate si confectionate cu multa grija, comunicand permanent cu instrumentisti de prestigiu. 

Astfel, poti gasi cu usurinta modele acustice ce au un design inspirat din modelele clasice, fiind de interes pentru orice artist instrumentist si gasesti: vioara, viola, violoncel, ce vin cu genti speciale de transport pentru a te putea bucura de tot confortul si pentru o mai buna protectie a instrumentului.

In seria Silent ™ ai instrumente cu un aspect foarte modern, desprinse parca din povestile SF, inovatoare si provocatoare in acelasi timp. Ai si aici tot felul de instrumente cu coarde: vioara, viola, violoncel, bass.

In caz ca ai nevoie, poti sa optezi si pentru variante electrice ce imbina frumusetea clasica cu aspectul modern, cu sunete de exceptie.

 

Percutie

Gasesti de la instrumente de percutie ce se folosesc in orchestrele simfonice la tobe electrice pentru muzica moderna.

Astfel ai la dispozitie: timpani – creati speciali pentru a satisface si cele mai exigente cerinte ale instrumentistilor, mereu aproape de acestia; tobe bass; tobe premier; tom tom-uri; dar si familia de xilofoane, marimbe, vibrafoane, clopote de orchestra sau clopote tubulare.

Pentru bateristii din formatiile ce se axeaza pe muzica moderna sunt: tobe acustice, electro-acustice, electronice.

 

Instrumente de parada

Cum peste tot in lume paradele insotite de muzica sunt foarte apreciate, Yamaha nu a lasat descoperit nici acest sector. Aceste tipuri de intrumente trebuie create special pentru ca artistul intrumentist sa poata canta cu usurinta in timp ce merge in pas de defilare sau cu o coregrafie.

Printre cele mai uzuale intrumente de parada se numara tobele – cu un design aparte, de diferite dimensiuni si cu un sunte foarte pregnat si placut; claviaturi pentru parada precum xilofon si clopote; instrumente de suflat din alama. Pe langa instrumentul propriu-zis, firma ofera si solutii pentru a-l putea tine cu usurinta si pentru a putea avea o tinuta cat mai festiva.

Instrumente electronice de divertisment

Producatorul nu a lasat nici acest aspect neacoperit, venind cu solutii ingenioase pentru divertisment. Astfel, ai la dispozitie claviaturi electrice de dimensiuni mici, pe care le poti sustine usor in mana, si care iti ofera libertate de miscare, putand sa sari si sa dansezi in timp ce canti. 

Percutia digitala, de dimensiuni foarte reduse, poate fi usor de transportat si de asezat chiar si pe brate, pentru a putea acompania la o seara de divertisment. Ai un sunet frumos si o multitudine de posibilitati de a controla instrumentul si de a produce sunete diverse. 

Daca esti artist instrumentist si iti doresti un instrument de calitate care sa te ajute sa te dezvolti frumos si sa ai un ajutor de baza in calatoria ta muzicala, poti sa mergi cu incredere pe acest brand si vei putea sa iti achizitionezi cea mai buna orga Yamaha, cel mai bun instrument de suflat, chitara, pian sau orice altceva ai nevoie, la preturi pentru toate buzunarele. 

 

Am modificat articolul ultima data pe: 06.08.20

 

Orgi Yamaha – Opinii si Recenzii in 2020

 

La mai bine de un secol de existenta, brandul Yamaha ramane pe podiumul producatorilor de instrumente muzicale electronice. Asadar, o orga Yamaha se bucura de garantia calitatii si a durabilitatii nipone, fabricand produse pentru toate tipurile de utilizatori si incercand sa acopere toate cerintele si exigentele. Daca ai nevoie de un set perfect pentru incepatori, in care sa intre o orga cu multiple functii, inclusiv celebrul Yamaha Education Suite, compacta, portabila si foarte usor de instalat, un stativ si o pereche de casti, iti recomandam sa te indrepti catre Yamaha PSR-E263 Set.  Daca acest model nu este disponibil, urmatoarea alegere poate fi Yamaha PSR-EW300, potrivita pentru cei care cauta o orga ieftina, portabila si simpla.

 

 

Tabel comparativ

 

Plusuri
Minusuri
Concluzie

Cea mai buna!

Yamaha PSR-E263 Set
Click aici pentru pret!

Este potrivit pentru incepatori: cu functii multiple si o gama larga de tonuri, este instrumentul ideal pentru formarea muzicienilor in devenire, care pot exersa fara probleme, datorita modului Duo, alaturi de profesor. Functioneaza si pe baterii, ceea ce inseamna, alaturi de dimensiunile reduse si specificul componentelor setului, ca poti sa repeti oriunde fara sa deranjezi pe nimeni.

Nu are inclusa pedala de sustain, lipsa care poate fi suplinita doar prin setari mai complicate.

Daca esti incepator si ai nevoie de un “kit” complet pentru a porni studiul, aceasta este cea mai solida optiune pe care o poti face pentru o initiere perfecta in universul orgilor Yamaha.

A 2-A OPTIUNE!

Yamaha PSR-EW300
Click aici pentru pret!

Designul sau este suficient de compact, ceea ce face modelul foarte convenabil pentru cei care cauta o orga cu care sa se deplaseze. Este usoara chiar si pentru copii, mai ales daca achizitionezi un suport reglabil pentru a se potrivi cu usurinta inaltimii lor.

Daca esti intermediar sau avansat, risti sa te simti probabil limitat la o serie de functii integrate.

Acest instrument polivalent nu este o simpla orga, este o resursa educationala, care are toata functionalitatea potrivita pentru ca muzicienii incepatori sa se bucure de sunetele sale variate si de efectele de inalta calitate.

A 3-a Optiune!

Yamaha PSR-SX700
Click aici pentru pret!

Raspunde cerintelor unei varietati largi de utilizatori, de la incepatori, care pot controla tastatura si functiile cu un efert minim, la avansati, care au posibilitatea de a compune propriile lucrari si de a aborda aproape toate stilurile muzicale. Spre deosebire de alte produse din aceeasi categorie, se detaseaza prin sunete naturale si functie Arpeggio de exceptie.

Modelul nu are un buton dedicat pentru functia de “metronom”, astfel incat vei fi nevoit sa navighezi in meniu pentru a-l porni, pierzand timp si, de ce nu, momentul de inspiratie maxima.

Iti ofera ergonomie, functii noi, diferite controlere in timp real; pe scurt, iti garanteaza placerea de a exersa si de a compune, fara insa a-ti exploda bugetul. 

 

 

Pareri despre cele mai bune orgi Yamaha

Daca esti interesat sa afli pareri despre cele mai bune orgi Yamaha direct de la producatori, comercianti si utilizatori, am selectionat pentru tine cele mai populare modele din 2020, precum si cateva accesorii utile pentru acestea, despre care ne-am informat si am sintetizat informatiile obtinute.

 

 

Orga electronica Yamaha

 

Yamaha PSR-E263 Set

 

Setul Yamaha PSR E-263 contine probabil cea mai portabila orga din lista, care cantareste doar 4 kilograme. Stim ca pentru incepatori practica este vitala. Asadar, daca doresti sa exersezi oricand si oriunde doresti, chiar si in timp ce calatoresti, designul sau super portabil face posibil acest lucru. La fel, castile TGI HP-11 iti permit sa pastrezi sunetele practicate de tine doar pentru urechile tale, iar stativul Adam Hall SKS01 are o greutate de 2,84 kilograme si poate fi ajustat pe o inaltime de 60-100 centimetri.

Cu functia de invatare integrata Yamaha Education Suite (Y.E.S.) poti invata usor cele 112 melodii continute in memoria sa interna. In acelasi timp, cele 400 de tonuri si 130 de stiluri cu care este prevazuta orga ofera multe perspective de evolutie incat sa-ti aduca satisfactie in  orice circumstanta. Poti interpreta melodiile preferate prin conectarea tastaturii la smartphone prin intermediul intrarii AUX IN / Autonom. PSR-E263 functioneaza si pe baterii si ofera astfel posibilitatea de a fi folosita cu orice ocazie.

Orga Yamaha PSR E-263 genereaza sunet stereo de inalta calitate, oferind experiente fonice extraordinare. Daca pasiunea ta este sa explorezi si sa compui muzica, tine cont ca aceasta orga are o multime de efecte sonore, inclusiv 9 tipuri de Reverb si 5 tipuri de cor. 

 

 

 

Yamaha PSS-A50

 

Este o orga mica (50,6 x 5,4 x 20,1 centimetri), de buna calitate, usoara (1,2 kilograme), portabila, autonoma, si, mai ales, este o orga Yamaha la un pret bun. Are in total 37 de taste mici, inclusiv note modificate si 3 octave, ceea ce iti va permite sa interpretezi cele mai multe dintre melodiile preferate sau compozitiile proprii.

Tastatura este dinamica (o apasare rapida va produce un sunet si mai puternic) pentru 42 de tonuri de buna calitate de instrumente  si o polifonie de 32 de voci, aceasta din urma functie fiind mai mult decat suficienta pentru a aborda orice acord, chiar si cu o singura mana. Inregistrarea interpretarii este posibila.

Imediat ce instrumentul este despachetat si dotat cu 4 baterii standard AA 1,5V (nu sunt incluse), de preferinta reincarcabile, acesta devine operational. Ca alternative, un conector USB permite utilizarea unui adaptor de curent alternativ / 5 V (nu este inclus), iar conexiunea MIDI face legatura la un computer care va furniza simultan dispozitivul cu 5 volti. In cele din urma, orga are o iesire mini Jack pentru conectarea castilor pentru a reda discret muzica sau, dimpotriva, pentru a anima un eveniment, daca jack-ul este conectat la un amplificator sau Sistem Hi-Fi.

 

 

 

Yamaha PSS-E30

 

PSS-E30 ofera o gama larga de sunete fascinante si vine cu o tastatura mica, cu 37 de mini-clape, conceputa pentru mainile micute ale copiilor. Dimensiunile sale reduse (50,6 x 5,4 x 20,1 centimetri) si corpul usor (1,2 kilograme) si compact semnifica faptul ca poate fi carata peste tot si este intotdeauna gata pentru ca tinerii maestri sa cante. Poate fi alimentata pe baterii, la curent (are cablu USB inclus) sau cu un alimentator care trebuie cumparat aparte.

Sunetele altor instrumente, precum si sunetele vehiculelor, animalelor si alte efecte sonore incluse – in total 74 de efecte – stimuleaza curiozitatea copilului. Modul Quiz este o forma excelenta de a-ti imbogati natural cunostintele muzicale de baza in timp ce te distrezi.

De exemplu, i se poate cere copilului sa ghiceasca efectele sonore pe care le canta. De asemenea, ofera un mod mai avansat care ii solicita micutului sa ghiceasca notele potrivite.  Yamaha PSS-E30 vine cu 30 de melodii predefinite, inclusiv piese celebre pe care copilul tau le va mai auzi, cu siguranta.

 

 

 

Yamaha PSS-E360 Dark Walnut

 

Daca vrei o orga electronica Yamaha portabila si multifunctionala, potrivita pentru a invata sau doar pentru distractie, PSR-E360 ofera o selectie sofisticata de sunete (384), 16 seturi de tobe/SFX, acompaniament automat si functii de invatare care iti ofera acces facil la muzica, este usor de utilizat, si, nu in ultimul rand, este accesibila. PSR-E360 are o tastatura cu 61 de taste complete, sensibile la atingere. Interfata de utilizator include un afisaj LCD retroiluminat usor de citit.

Un buton dedicat Piano pe panoul de control iti permite sa treci instantaneu la setarile Grand Piano. Fonoteca sa contine 384 de voci, de la instrumente cu coarde pana la instrumente de suflat, percuție, sintetizatoare si alte efecte sonore. Prelucrarea digitala a sunetului include noua reverbe diferite, cinci setari de cor, inclusiv sase tipuri de egalizare, precum si trei tipuri de procesare stereo. 

Incepatorii vor aprecia in special gama de optiuni educationale. Functiile Song lessons, Listening, Timing, Waiting antreneaza abilitati elementare de muzica si digitatie, iar modul Duo imparte tastatura in doua intervale identice, astfel incat poti exersa alaturi de altcineva. Cele doua boxe iti permit sa auzi stereo, iar mufa de iesire stereo se conecteaza la casti sau la amplificare. Poti conecta orga, de asemenea, la dispozitivele tale portabile si sa canti muzica preferata. 

 

 

 

 

Orga Yamaha PSR

 

Yamaha PSR-EW300

 

Cele 5 octave si cele 574 de sunete ale orgii iti ofera posibilitatea de a reda piese complexe pentru pian sau sa canti la 4 maini. Pe langa pian, orga si alte tastaturi clasice, orga Yamaha PSR-EW300 ofera o mare varietate de sunete, incluzand chitara, basul, instrumentele cu coarde, saxofonul, trompeta, toba si percutia, precum si diverse efecte sonore. Printre ele, 12 efecte de reverberatie digitala, un cor si un egalizator vor oferi mai multa atmosfera si autenticitate spectacolelor tale.

Un arpegiator incorporat ofera 150 de stiluri de arpeggio care genereaza automat tipare si fraze muzicale pe baza acordurilor pe care le canti. Instrumentul este echipat cu difuzoare incorporate, astfel incat sa poti folosi iesirea pentru casti pentru mai multa discretie. Are un mod duo, foarte practic pentru invatare, care permite ca doua persoane sa poata canta simultan. 

O intrare AUX combina functia „Melody Suppressor” pentru a-ti conecta smartphone-ul, tableta sau playerul audio. Un inregistrator cu doua piese integrate ofera posibilitatea de a inregistra pana la 5 dintre performantele tale, si de a le reproduce ulterior pe tastatura. Functia USB-to-host permite sa conectezi orga PSR-EW300 la un computer. 

 

 

 

Yamaha PSR-F51 Starter Set

 

Vrei sa cumperi o orga Yamaha, dar bugetul tau este restrans? Nici o grija. Producatorul s-a gandit deja la tine si a introdus unul dintre cele mai vandute modele, PSR-F51. Pentru aceasta orga Yamaha, pretul este cu adevarat surprinzator, avand in vedere avantajele si capacitatea sa de a produce melodii deosebite. Cu o atingere non-dinamica si 32 de note polifonice, acest model i-a uimit pe iubitorii de muzica din intreaga lume.

Functia de oprire automata economiseste energie prin inchiderea dupa o perioada de inactivitate. Utilizeaza ca alternativa de alimentare sase baterii “AA”, care garanteaza in medie 5 ore de autonomie. Stilurile de acompaniament adauga o „backing band” la interpretarile tale, dar iti permit controlul complet asupra modificarilor de acord si de orchestratie. Modul Duo imparte tastatura in doua pentru exersarea cu un partener.

Daca ai un buget de pana in 600 de lei, setul care contine o orga electronica Yamaha PSR-F51,  o pereche de casti TGI HP-11, un stativ Athletic KB-6 reglabil pe inaltime (60-93 cm) si deschidere (38-80 cm) si un conector adaptor Adam Hall TRSf-miniTRSm 7544 cu mufe jack este tot ce ai nevoie pentru a incepe imediat.

 

 

 

 

Orga profesionala Yamaha

 

Yamaha PSR-SX700

 

Orga Yamaha PSR-SX700 cu 61 de taste este un instrument puternic cu ecran tactil colorat intuitiv, butoane asignabile si o calitate a sunetului foarte naturala. Poate fi folosit pentru a crea o mare varietate de sunete. Este portabila, nefiind foarte grea (11,5 kg) si nici foarte voluminoasa (101,7 x 43,1 x 13,9 cm). Poate fi transportata cu usurinta pe scena sau in studio.

Echipata cu un joystick, orga PSR-SX700 iti deschide o multime de posibilitati expresive si este potrivita pentru aproape toate genurile muzicale. Poti utiliza inregistratorul integrat cu 16 piese pentru a retine propriile idei si compozitii, iar cand vei fi gata sa le impartasesti apropiatilor, salveaza-le ca fisiere audio WAV cu calitate de studio pentru a putea fi redate pe dispozitive precum smartphone-uri, tablete sau computere. 

Livrat cu pachetul Yamaha Premium Voice and Style, modelul PSR-SX700 este echipat cu un panou cu sunete exceptionale (986 de voci, 41 de kituri de toba / SFX si 480 de voci XG) pentru toate stilurile. PSR-SX700 are, de asemenea, o conexiune pentru chitara / microfon, o intrare USB si multipad-uri Audio Link. MP3-playerul incorporat iti va permite sa afisezi versurile melodiilor pe ecranul LCD color si luminat al orgii, transformand-o intr-un instrument ideal pentru karaoke.

 

 

 

 

Accesorii

 

Husa orga Yamaha

 

Yamaha SC-KB850

 

Cum una dintre principalele avantaje ale orgilor electronice este portabilitatea, nu uita ca unul dintre accesoriile specifice acestui instrument este husa potrivita. Modelul SC-KB850 indica o husa pentru orga Yamaha moale, conceputa special pentru modelul P-125, dar compatibila cu o varietate de alte modele din seria P, precum P-35, P-45, P-105 si P-115.

Este prevazuta cu doua manere flexibile de transport si un buzunar lateral mare pentru accesorii (adaptor, incarcator, mufe, casti etc.). Impermeabila si antiderapanta, este garnisita cu spuma de densitate inalta de 5 mm, care protejeaza instrumentul de lovituri.

Pentru a-ti usura efortul, are si o curea reglabila de umar. De asemenea, carabinierele metalice faciliteaza siguranta transportului, iar eticheta pentru nume iti permite personalizarea gentii. Dimensiunile interioare sunt de: 136,5 x 17,5 x 31,5 cm si cantareste 1,6 kg.

 

 

 

Yamaha Softcase MODX8

 

Iti prezentam in continuare o husa pentru orga Yamaha, proiectata special pentru modelul MODX. Accesoriul premium este usor (cu o greutate de 3,9 kg) si elegant, fiind fabricat din nylon de top.

Husa moale este prevazuta cu fermoare de inalta calitate si are doua buzunare in care iti poti depozita in timpul transportului pedalele si cablurile. De asemenea, prezinta un interior luxos, care iti va pastra orga protejata si va arata excelent ani in sir.

Pentru un transport usor si confortabil, te poti folosi de cele doua manere flexibile laterale, cu protectie cu scai, precum si de posibilitatea de a o manevra “pe propriile picioare”, fiind dotata cu doua rotile de calitate si un maner amplasat in capatul opus acestora. Dimensiunile accesoriului sunt de 143 x 45 x 23 cm (cu tot cu maner si roti).

 

 

 

 

Alimentator orga Yamaha

 

Yamaha PA-30H

 

Cum nu toate modelele de instrument au inclus in pachet un alimentator, este bine sa verifici acest aspect inainte de a comanda si, eventual, de a remedia neajunsul achizitionand si un accesoriu compatibil cu orga ta.

Alimentatorul orga Yamaha PA-30H se potriveste pentru modelele MG16/6FX si MG166USB. Are tensiunea de iesire de 18Vx2 si 1,4 amperi.

Trebuie sa fii atent in momentul achizitiei ce fel de prize utilizezi sau vei utiliza in cazul in care planuiesti sa calatoresti in strainatate insotit de orga ta. Astfel, este posibil sa fii nevoit sa achizitionezi si un adaptor pentru priza cu 2 sau 3 pini, dupa caz.

 

 

 

 

Yamaha PA-130

 

Daca instrumentul pentru care ai nevoie de alimentator face parte din gamele PSR (E233, E333, E433 sau A300), YPT, CP33, QY100, Tenori-On, precum si NP-11 ori EZ-220, atunci trebuie sa te orientezi catre un alimentator orga Yamaha PA-130.

Accesoriul este compact si transforma curentul de 220 V la intrare in 12 V la iesire. PA130 ofera functionarea ecologica a orgii tale prin reducerea alimentarii atunci cand instrumentul muzical este oprit. Inlocuieste adaptorul PA-3C.

Unii utilizatori considera ca unul dintre cele mai insemnate puncte tari ale produsului este rezistenta la uzura, pastrandu-se in parametri optimi de functionare chiar si atunci cand este utilizat zilnic, mai multe ore pe zi. Chiar daca nu este foarte ieftin, pretul lui este echilibrat, in raport cu alte produse similare.

 

 

 

 

Ghid de cumparare

 

Cu un lucru toata lumea este de acord: daca vrei sa calci pe urmele marilor artisti, ai nevoie de un instrument de calitate. Prin urmare, este firesc sa cauti cea mai buna orga Yamaha. Te vom invata cum sa faci alegerea potrivita cu un ghid de cumparare care iti prezinta principalele criterii de achizitie: tastatura, afisajul, polifonia, functiile de invatare, conectivitatea, pretul ori accesoriile.

Tastatura: Majoritatea orgilor au o tastatura cu 61 de clape sau 5 octave. Cu toate acestea, exista si modele cu 49 (4 octave), 76 (6 octave) si chiar 88 taste (tip pian). Daca doresti sa acompaniezi cu stanga o melodie cantata cu mana dreapta, vei avea nevoie de cel putin 49 de taste. Daca intentionezi sa iei cursuri, este recomandat sa investesti intr-o orga Yamaha cu 61 de taste pe care o poti utiliza pe termen lung.

Cu cat numarul de clape este mai mare, cu atat te vei putea putea exprima mai mult prin muzica. Aceste taste suplimentare sunt utile si atunci cand doresti sa atribui diverse functii pe diferite sectiuni ale tastaturii. Daca intentionezi sa interpretezi doar melodii simple, un  model mic cu 32 de clape este o alegere buna.

 

Display: Un afisaj minimal ar trebui sa includa setarile de baza, cum ar fi instrumentul sau stilul selectat. Ecranele mai avansate iti ofera mai multe informatii si pot include chiar si partitura si versurile pieselor interpretate de tine. Cu un astfel de display, poti descarca partiturile direct pe orga si sa le vezi in timp ce canti, fara sa mai fie nevoie sa intorci paginile, de exemplu.

Gama de orga profesionala Yamaha face un pas mai departe, cu monitoare mari, de pana la 640×480 pixeli, similare cu ecranele computerului. Daca pe ecran vor fi afisate multe informatii, ia in calcul un display color, intrucat culoarea faciliteaza si accelereaza citirea si intelegerea informatiilor. Pe un ecran tactil poti schimba rapid diferite setari ale orgii.

 

Polifonie: Polifonia are legatura cu numarul de note care pot fi redate simultan. Asadar, daca o orga are 16 note polifonice, inseamna ca nu mai mult de 16 note se pot canta impreuna in acelasi timp. Specificatia este deosebit de importanta daca esti interesat de compozitii complexe, pentru care se foloseste eventual si o pedala de sustain.

Cand vine vorba de polifonie, incepatorii au nevoie de doar cateva note. Muzica pe care o canta este foarte simpla, asa ca 32 de note pot fi de ajuns. Daca esti avansat, cele mai bune orgi Yamaha pentru voi nu ar trebui sa aiba mai putin de 98 sau 128 de note de polifonie. Optiunile Yamaha includ 4 tipuri de instrumente, in functie de polifonie: 16 sau mai putin, 32 pana la 64, 98-128 si 128 sau mai mult.

 

Yamaha Education Suite (YES): Functia, extrem de importanta pentru incepatori, se gaseste pe multe orgi Yamaha, ieftine si bune, din gama PSR. Exista patru versiuni ale modulului didactic: versiunea 1 contine un “dictionar acorduri”, “acord inteligent” si “acord usor”. 

Versiunea 2 include un modul “dictionar”, un modul de sincronizare, un modul de asteptare, modulul “Minus One” si modulul “ambele maini” – Duo. 

Versiunea 3 este identica cu versiunea a doua, cu exceptia adaugarii a doua caracteristici: “Luminile de ghidare” si “Cantat”. Versiunea are in plus fata de versiunea 2  functia “Repeta si Invata” si “Tempo”. 

 

Conectivitate:  Intr-adevar, acesta este un element esential de luat in calcul cand achizitionezi o orga Yamaha ieftina si buna. In primul rand, o conectivitate diversificata pe instrumentul tau ar fi ideala, deoarece in felul acesta iti vei putea salva reproducerile si compozitiile muzicale pe orice suport de stocare, fie pe un stick USB, fie direct pe laptop sau chiar direct pe telefon. Gandeste-te, de asemenea, la conexiunea audio pe care o vei folosi pentru a conecta instrumentul la un amplificator de sunet sau la un set de casti, pentru a nu deranja vecinii.

 

Pret: Sa alegi o orga Yamaha la pret bun nu este un lucru deloc usor, mai ales atunci cand te confrunti cu o gama larga de modele si preturi. Totul depinde de obiectivul tau pe termen lung. O persoana care doreste sa faca o cariera muzicala nu are aceleasi optiuni si nu este dispusa sa investeasca la fel cu cineva care doreste doar sa se distreze.

Deci, desigur, ar fi inutil sa optezi pentru un instrument care sa coste multe mii de lei daca nu intentionezi sa exersezi in modul pro. Orgi Yamaha la preturi bune, de inalta calitate, pot costa intre 500 si 2500 de lei, de exemplu modelele din seria P.

La un pret de peste 2500 de lei, cu siguranta vei gasi o orga profesionala Yamaha care indeplineste toate cerintele tehnice pe care trebuie sa le aiba un muzician. Modelele prezentate de noi sunt cu adevarat ideale pentru toate tipurile de instrumentisti, amatori sau profesionisti deopotriva.

 

Accesorii: Desi este posibil sa pui orga pe o masa, este recomandat sa cumperi un stativ special, pe care sa-l poti regla in functie de dimensiunile instrumentului si de inaltimea ta, pentru a adopta o pozitie confortabila si potrivita. O banca sau un scaun sunt, de asemenea, esentiale pentru a te simti confortabil. Daca doresti sa canti fara a-i deranja pe cei din jurul tau, un set de casti ar putea fi util. O pedala de sustain iti poate imbunatati interpretarea.

Pentru a asigura depozitarea si transportul in siguranta ale orgii tale Yamaha, poti opta pentru o husa. In cele din urma, este important sa stii ca diverse instrumente pentru incepatori ofera cel putin un mod de invatare care te va ajuta sa faci primii pasi. Desigur, poti utiliza si o metoda. Majoritatea orgilor sunt dotate cu un suport pentru partituri. Unele instrumente sunt livrate fara adaptor de curent alternativ, caz in care fisa de produs mentioneaza acest detaliu.

Daca aceste criterii ti-au fost de ajutor, ramai alaturi de noi si afla cateva raspunsuri la intrebari celebre, precum si unele specificatii din manualele de utilizare ale tuturor orgilor Yamaha.

 

 

 

Intrebari frecvente

 

Pot descarca ritmuri de orga Yamaha online?

In functie de modelul Yamaha de orga pe care il detii, poti gasi online seturi de ritmuri, cele mai multe contra cost, care sa acopere atat piese din repertoriul international, cat si muzica romaneasca din aproape toate stilurile muzicale.

Gasesc gratuit, sa descarc online, ritmuri de orga Yamaha psr e423?

Da, poti gasi sa descarci gratuit ritmuri pentru majoritatea tipurilor de orga Yamaha, inclusiv PSR-E423. De asemenea, poti intra pe forumuri si lua legatura cu alti muzicieni care canta pe acelasi tip de instrument si care ti-ar putea pune la dispozitie ritmuri, eventual la schimb cu unele dintre resursele tale, evident, fara a incalca legislatia in vigoare cu privire la drepturile de autor.

 

Exista ateliere de reparatii pentru orga Yamaha in Romania?

Da, poti gasi in multe orase din tara ateliere de reparatii pentru instrumente muzicale, inclusiv pentru orgi Yamaha. Poti afla prin cateva click-uri care ar fi cele mai apropiate variante de tine.

Cate ore trebuie sa exersez zilnic la orga?

Nu exista reteta standard pentru timpul alocat zilnic pentru exercitii la orga. Depinde de cat de ocupat esti, de programul tau si, nu in ultimul rand, de ritmul in care vrei sa avansezi sau pentru ce te “antrenezi”. Fie ca exersezi o jumatate de ora sau mai multe ore, important este sa faci acest lucru zilnic.

 

 

 

Orga Yamaha: 4 informatii utile din manualele de utilizare

 

Oricat de intuitiva vi s-ar parea utilizarea orgii tale Yamaha, este neaparat necesara o lectura temeinica a manualului de utilizare care o insoteste. Cu atat mai mult cu cat fiecare model are propriile setari si particularitati care sunt dezvoltate si explicate in cartea tehnica.

 

Alimentarea

Desi majoritatea modelelor de orga Yamaha au multiple variante de alimentare, se recomanda ca, in cazul in care exista posibilitatea conectarii la priza, sa se opteze pentru aceasta modalitate.

Nu toate instrumentele au inclus in pachetul de achizitie un alimentator, de aceea este necesar sa verifici din timp acest aspect si sa actionezi in consecinta. Odata alimentatorul compatibil cu modelul tau ajuns in posesia ta, verifica cerintele de tensiune pe care reteaua ta trebuie sa le indeplineasca si, in cazul in care totul este in regula, poti conecta orga, preferabil direct la priza, nu prin prelungitor sau triplu stecher.

 

Conectarea

Folosind alternativele de care dispune modelul tau: USB, MIDI, Jack etc., iti poti conecta orga Yamaha la computer, telefon, casti, boxe, pedala sustain. In cazul conectarii la laptop sau PC, trebuie sa respecti instructiunile afisate pe ecran. Atentie insa, operatiunile difera in functie de modul de operare al computerului (Windows sau Mac OS).

 

Intretinerea

Orga este un instrument sensibil, de aceea nu se recomanda depozitarea sau instalarea sa in conditii improprii, in apropierea unei surse de caldura sau in spatii cu multa umezeala. Transportarea ei se va face doar in accesorii speciale de transport: in genti impermeabile si protectoare. Nu iti vei sterge instrumentul nici cu unelte abrazive, nici cu substante chimice sau cu apa, ci poti utiliza doar carpe uscate, moi. De asemenea, introducerea degetelor sau a altor obiecte in orificiile orgii poate cauza vatamarea ta sau a celor din jur, precum si defectarea instrumentului.

Depanarea

In cazul in care sesizezi cea mai mica eroare de functionare la instrumentul tau, verifica mai intai ca toate elementele sa fie conectate corespunzator, precum si starea bateriilor, in cazul in care acesta este modul de alimentare pe care functioneaza orga. Daca nu identifici nici un neajuns pe care sa il poti remedia pe loc, in nici un caz nu se recomanda demontarea instrumentului, ci cel mai bine este sa contactezi neintarziat un service autorizat Yamaha, care sa iti ofere un diagnostic si un remediu de specialitate.

 

 

 

Am modificat articolul ultima data pe: 06.08.20

 

Desi sunt ambele instrumente muzicale clasice, disponibile atat in versiuni acustice, cat si digitale, si clasificate in categoria claviaturilor, intre orga si pian exista multiple diferente semnificative: de la modul de creare a sunetului, numarul de clape, detaliile tehnice de interpretare si pana la gradul de dificultate implicat de studierea lor.

 

Instrumente specifice muzicii clasice, dar usor adaptabile si altor stiluri, pianul si orga se numara printre versiunile abordate adesea de pasionatii de muzica. Daca te gandesti sa iei lectii este insa bine sa stii ca, desi aparent similare, cele doua difera foarte mult in profunzime.

 

Inceputuri

Daca vorbim despre pian in forma in care il cunoastem astazi, putem spune ca acest instrument este relativ tanar. Primul model care a permis varierea intensitatii sunetelor create fiind conceput de Bartolomeo Cristofori in anul 1700, sub numele de pianoforte sau fortepiano. 

Prin comparatie, orga este mult mai veche, originile sale putand fi urmarite pana in anul 222BC, cand Ctesibius din Alexandria a inventat orga cu apa. A cunoscut cea mai buna si mai prolifica perioada in timpul vietii lui Johann Sebastian Bach, care a scris o serie de compozitii complexe si impresionante pentru acest instrument.

 

 

 

Modul de generare a sunetului

In forma sa originala, pianul acustic include un sistem de ciocanele, actionate de clapele pe care le apasa pianistul si care lovesc, mai departe, corzile metalice responsabile de generarea sunetului. 

Forta si rapiditatea cu care degetele actioneaza aceste taste controleaza volumul si ritmul melodiei, stand la baza capacitatii de a reda emotia suprinsa in operele interpretate. Sunetul obtinut prin lovirea unei clape scade treptat in intensitate, atat timp cat aceasta este apasata si se opreste brusc daca degetul se ridica de pe ea si nu este folosita pedala de sustain. 

Orga functioneaza pe baza unor tevi prin care aerul circula in mod continuu, ceea ce face ca o nota sa poata fi mentinuta la infinit, atat timp cat clapa este apasata. In schimb, nu este prevazuta cu pedala de sustain, deci sunetul se va opri intotdeauna de indata ce clapa este eliberata. Actionarea unei clape deschide un ventil care alimenteaza tubul de aer corespunzator notei respective, care produce la randul sau sunet prin vibrarea aerului din interiorul sau.

In concluzie, pianul poate fi considerat un instrument de percutie sau cu corzi, in timp de orga intra in categoria celor de suflat.

 

Numar de claviaturi

Dupa cum probabil stii deja, pianul este prevazut cu o singura claviatura, care are in mod normal 88 de clape, desi sunt versiuni si cu 72 sau cu mai mult de 88. Spre deosebire de acesta, orga poate avea mai multe claviaturi, numite manuale. 

Versiunile mici au una singura, iar cele mari pot ajunge si pana la 7 seturi de clape. Acestea sunt mai inguste si pozitionate una deasupra celeilalte, fiind completate de un pedalier care genereaza la randul lui sunete.

Cea mai mare orga din lume are sapte manuale de cate 61 de clape fiecare, deci un total de 427 de taste, in timp ce cel mai mare pian are 156 de clape.

 

Pedalier

Daca in cazul pianului putem vorbi despre o pedala de sustain, prezenta la cele mai multe modele acustice, in cazul orgii discutam despre pedalier. Acesta este similar unei claviaturi, incluzand mai multe pedale pe care artistul le gestioneaza cu ajutorul picioarelor. Se foloseste cel mai adesea la interpretarile in registrul grav si nu este prezent la toate modelele de orgi (aici niste oferte comparate).

 

Reglarea volumului

In cazul pianului, intensitatea undelor sonore emise este reglata prin intermediul fortei cu care sunt apasate clapele, controlul fiind deci realizat prin excelenta de la nivelul mainii. Orga este prevazuta insa cu o pedala de picior care controleaza volumul sonor, gestionand cantitatea de aer care trece prin tuburi. Si daca vorbim despre elemente suplimentare, iti mai putem spune si ca orga mai are in plus o pedala pentru bass.

 

Adaptabilitatea melodica

Atat orga clasica, cat si cea electronica pot genera sunete care imita o multitudine de instrumente, permitand compozitii complexe, de tip orchestra. Prin comparatie, pianul poate genera doar sunetul sau specific, care este insa considerat mai plin de profunzime decat cel al orgii.

 

 

Rolul pe scena

Pianul se descurca foarte bine ca instrument principal, in interpretari solo. Caracteristicile tehnice, care fac din el un reprezentant al percutiei, ii confera forta si viteza necesara pentru a reproduce ritmuri rapide si sunete puternice inca de la primele note. Este potrivit atat in partile introductive ale melodiilor, cat si pe parcurs, pentru a mentine ritmul, atingand nivelul maxim de intensitate de la prima apsare a clapei.

Prin comparatie, orga isi atinge potentialul in spatiile mari, care trebuie umplute cu sunet si se desfasoara la cel mai inalt nivel in etapele de sustinere a sunetelor. Se adapteaza mai greu unui ritm rapid al melodiei si este potrivita fie pentru interpretari solo, fie pentru acompanierea corurilor.  

 

Abilitati necesare

Desi ambele implica lucrul cu claviaturi, abilitatile necesare unui artist pentru a realiza o interpretare calitativa la fiecare dintre ele difera semnificativ. Astfel, un bun pianist are nevoie in primul rand de o buna capacitatea de abordare a acordurilor complexe si o digitatie eficienta si precisa, cu viteza foarte buna de lucru. 

Aceste cerinte au la baza flexibilitatea ridicata pe care pianul o ofera in controlul caracteristicilor sonore din: simpla lovire a clapelor, combinatiile de taste abordate in acelasi timp, viteza de miscare a degetelor si forta de apasare.

Pe de alta parte, piatra de incercare a organistului sta in capacitatea de a jongla in acelasi timp cu 2, 3, 4 sau mai multe claviaturi, in functie de piesa si modelul de instrument plus pedalierul. Coordonarea mana-picior se numara deci printre talentele de baza pe care trebuie sa si le dezvolte. 

Pianistul nu este nevoit sa poata lucra cu pedala de bass, in timp ce apasa pedala de volum cu piciorul, iar organistul nu este pus in situatia de a alerga cu degetele pe claviatura la viteza la care se intampla in cazul pianului.

 

 

 

Am modificat articolul ultima data pe: 06.08.20

 

Litaniile lui Jehan Alain, Corala Nr. 3 in A Minor  scrisa de Cesar Frank, Sonatele biblice ale lui Johann Kuhnau sunt doar cateva dintre piesele create pentru orga care merita ascultate de orice persoana care apreciaza muzica clasica. Pentru pasionatii de orga sunt un exercitiu de maiestrie si un obiectiv de atins.

  

La fel ca in cazul oricarui instrument care incepe sa te intereseze, primii pasi in a cunoaste orga si caracteristicile sale acustice este sa asculti o parte dintre cele mai reprezentative piese. Daca te gandesti sa studiezi acest instrument, melodiile de mai jos se numara printre cele pe care va trebui cu siguranta sa le abordezi.

 

Litanii (Jehan Alain)

Jehan Alain se numara printre cei mai bun compozitori de piese pentru orga, muzica sa explorand intr-un mod profund si original starile sufletelui uman. Spre deosebire de abordarile altor compozitori, Alain mizeaza mai mult pe crearea senzatiei de mister, decat pe exprimarea directa a emotiilor.

Litaniile au fost create initial sub numele de Fantasmagorii, partitura din care Alain a preluat si dezvoltat apoi un segment, intitulandu-l initial Suplicii. In esenta, piesa include un fragment care este abordat in mod repetat cu intensificarea ritmului si a volumului sonor. Compozitorul isi caracterizeaza piesa, de inspiratie religioasa, ca o incantantie pasionala, spunand ca rugaciunea nu este o lamentare, ci o tornada devastatoare. 

 

 

Pentru cei care isi doresc sa interpreteze aceasta opera la nivelul vizat de creatorul sau, Alain mai transmite, ca inspiratie: ”Daca nu esti epuizat atunci cand ai terminat de cantat piesa, inseamna ca ori nu ai inteles-o, ori nu ai cantat-o cum trebuie”. Auditia intr-o sala de concerte este la fel de covarsitoare.

 

Corala Nr. 3 in A Minor (Cesar Frank)

Cesar Frank se numara printre compozitorii care au influentat categoric repertoriul pentru orga, lasand insa in urma foarte putine piese. Frank si-a inceput cariera ca pianist si compozitor, insa activitatea sa de compozitie de calitate se limiteaza la ultimii 12 ani din viata.

Corala Nr. 3 in A Minor a fost scrisa in timpul unei vacante de refacerea a sanatatii, in 1890, cu doar cateva luni inainte de a muri. Piesa incepe ca o toccata si continua cu o tema secundara contrastanta, care te va surprinde, inainte de a trece mai departe la o noua tema interpretata adagio. Finalul este conceput simetric si ca o concluzie a intregii melodii, aducand din nou in auzul ascultatorilor tonurile de toccata de la inceput, precum si elemente din temele abordate pe parcursul piesei.

 

Sonate biblice (Johann Kuhnau)

Johann Kuhnau este considerat unul dintre cei mai creativi compozitori de muzica pentru orga din generatia predecesoare operelor lui Bach. Una dintre cele mai remarcabile creatii ale sale este o colectie de piese programatice pentru claviatura, cunoscuta sub denumirea de Sonatele Biblice. Asa cum implica si numele, melodiile sunt inspirate din povesti biblice.

Dintre liniile melodice incluse, iti recomandam sonata nr. 1 (Batalia dintre David si Goliath) care suna incredibil in interpretarea la orga. Miscarea a doua din sonata Melancolia lui Saul este de asemenea o adevarata opera de arta. Sonatele au fost inregistrate de John Butt la Universitatea din California, atat la orga, cat si pe harpsicord si clavicord, varianta pe care te sfatuim sa o asculti.

 

Simfonia pentru orga nr. 5 in F Major – Toccata (Charles – Marie Widor)

Simfonia nr. 5 pentru orga in F Major a fost compusa de Charles – Marie Widor in anul 1879. Include cinci miscari (Allegro vivace, Allegro cantabile, Andantino quasi allegretto, Adagio si Toccata) si dureaza aproximativ 35 de minute. 

Cea mai cunoscuta si apreciata parte a simfoniei este ultima miscare, care dureaza 6 minute si este utilizata frecvent la ceremonii, nunti si petreceri de Craciun. Structura sa se bazeaza pe o insiruiere rapida de staccato arpegios, completata de corzi sincopate, care creeaza un ritm accentuat in raport cu motivul arpegiat.

Toccata lui Widor, cum mai este numita, a servit ca inspiratie pentru numerosi compozitori ai romantismului francez, precum Leon Boellman, Marcel Dupre si Eugene Gigout. A fost de asemenea folosita la cateva dintre cele mai importante nunti ale secolului, printre care se numara cea a printesei Margaret cu Antony Armstrong – Jones, in 1960 la Westminster Abbey, a ducelui de Kent cu Katharine Worlsey in 1961 si cea a printului William de Wales cu Catherine Middleton in 2011.

 

Toccata si Fugue in D Minor (Johann Sebastian Bach)

Aceasta piesa este una dintre cele mai cunoscute si mai apreciate din repertoriul pentru orga. Nu se stie exact in ce perioada a vietii a compus Bach aceasta melodie, insa se numara printre partiturile obligatorii pentru orice student al acestui instrument. In cea mai mare parte, structura piesei se conformeaza cu principiile scolii nord-germane de orga din epoca baroca.

Despre primul secol care a urmat compunerii acestei piese, se poate spune doar ca partitura a reusit sa supravietuiasca intr-un manuscript al lui Johannes Rink. Prima sa interpretare consemnata a avut loc in anul 1833, melodia fiind readusa la viata de Felix Mendelssohn. Popularitatea de care se bucura astazi se datoreaza adaptarii pentru pian de catre Carl Tusig in secolul 19 si includerii in productia Walt Disney – Fantasia, multi ani mai tarziu.

 

 

Concertul pentru orga HWV 306 – Op. 7 Nr. 1 in B flat major (George Frederic Handel)

Publicate in anul 1761, postmortem, de catre imprimeria John Walsh, concertele HWV 306 – 311 fac referire la sase concerte pentru orga compuse de George Frederic Handel intre anii 1740 si 1751 si recunoscute pentru influenta majora pe care au avut-o asupra artistilor care i-au urmat.

HWV 306 a fost compus in februarie 1740 si a avut premiera in aceeasi luna la teatrul Lincoln Inn Fields din Londra, la un instrument cu doua manuale. Structura sa include trei miscari – Andante, Andante piano si piano – Bourree, prima dintre ele cuprinzand un segment independent pentru pedala. 

Este un material original, care imprumuta cateva elemente din Passacaglia, suita in G minor pentru hapsicord, HWV 432. Multe dintre partiturile asociate acestor concerte contin sectiuni lipsa in care Handel improviza in timpul interpretarilor.

 

Fugue in G Minor BWV 578 (Johann Sebastian Bach)

Little Fugue este una dintre compozitiile cele mai cunoscute si usor de recunoscut dintre cele compuse de Johann Sebastian Bach. Te va impresiona prin ritmul vesel si plin de energie si, desi pare o partitura foarte complexa, se numara printre melodiile care pot fi abordate destul de usor si de cei mai putin experimentati organisti. 

Daca te-ai hotarat deci sa obtii acces la o orga (aici comparatia noastra) si sa inveti sa canti la acest instrument, iti recomandam sa o iei in considerare.

 

 

Am modificat articolul ultima data pe: 06.08.20

 

Considerata regina instrumentelor muzicale, orga se numara printre cele mai complexe si mai fascinante optiuni pe care le ai la dispozitie daca vrei sa iei lectii de muzica. Pentru ca este mai dificil de abordat, este bine sa incepi mai intai cu cateva elementele de baza care te vor pregati pentru cerintele orgii.

 

Esti impresionat de adaptabilitatea cu care orga poate aborda o varietate de piese si stiluri, si te gandesti sa inveti sa canti la acest instrument? Este bine sa stii ca se numara printre cele mai complexe optiuni pe care le poti alege si ca presupune multa munca si pregatire. Insa satisfactiile sunt pe masura si exista cateva lucruri pe care le poti face pentru a te deprinde mai usor cu modul de interpretare.

 

Familiarizeaza-te cu claviatura de pian

Este bine sa stii ca multi profesori care predau lectii de orga nu accepta elevi care nu au cel putin un an de experienta la pian. Primul pas consta asadar in familiarizarea cu pianul si clapele sale, ce sunete genereaza si cum se noteaza sau cum se reproduc dupa partitura.

Structura calviaturii este destul de usor de retinut. Clapele negre se impart in grupuri de cate doua si trei taste. Inainte de fiecare grup de doua, vei avea o clapa alba care este nota Do (C) si inainte de fiecare grup de trei clape negre, se va afla una alba, care este nota Fa (F). Poti folosi aceste elemente pentru a te ghida si a gasi usor restul notelor.

 

Sfaturi despre cum incepi sa canti la orga - ProMusicProd.ro

 

Tastele negre simbolizeaza note alterate. Astfel, clapa neagra din stanga unei clape albe reprezentand nota Do genereaza Do bemol (cu un semiton mai jos decat Do), iar cea din dreapta creeaza un sunet care este cu jumatate de ton mai sus (simbolizata cu #). 

Inainte de a trece mai departe si a exersa game sau piese, este esential sa inveti sunetele de pe fiecare clapa si sa exersezi intre 20 si 30 minute pe zi, pentru ca informatia sa se inregistreze in memoria motrica. Mainile tale trebuie sa invete, in esenta, sa gaseasca singure nota potrivita in mai putin de o secunda.

 

Exerseaza gamele pana le stapanesti

Gamele sunt insiruiri de 8 sunete consecutive, aranjate in urcare sau coborare, folosite pentru a dezvolta digitatia interpretului de pian. Se numara printre exercitiile de baza, care se abordeaza mai tarziu si in dezvoltarea aptitudinii de a canta la orga si care influenteaza destul de mult ritmul de evolutie.

Studierea gamelor te ajuta sa te familiarizezi mai bine cu notele si dezvolta in acelasi timp musculatura degetelor si memoria, aspecte esentiale pentru momentul in care vei incepe sa iei lectii de orga.

 

Invata sa citesti partiturile

Este bine sa fii constient de faptul ca orga este considerata un instrument cu clape de nivel avansat si ca vei reusi cu greu sa obtii lectii daca nu ai un nivel minim de cunostinte muzicale. Printre acestea se numara si abilitatea de a parcurge usor si corect partiturile de pe care lucrezi.

Daca nu iti permiti sa platesti serviciile unui profesor, poti cauta pe Internet tutoriale care iti explica pas cu pas ce presupune studiul acestui sistem de scriere. Cele mai multe te vor sfatui sa incepi prin a invata toate semnele grafice care pot sa apara pe o partitura si semnificatia lor si sa treci apoi la celulele ritmice. 

Continua cu gama Do major si incearca sa retii locul fiecarei note pe portativ. In aceasta etapa poti deja sa citesti o partitura in mod ritmic, fara sa te axezi pe sunete, ci doar pe cadenta, si sa inaintezi incet, adaugand numele notelor si apoi sunetul corespunzator, pana cand poti intona relativ usor o linie melodica.

 

Gaseste un profesor si o orga

Dupa ce ai ajuns la acest nivel, poti incepe sa cauti un profesor care sa corespunda cerintelor tale de buget si timp. Cel mai simplu mod de a-l gasi este sa folosesti Internetul. Nu uita sa evaluezi cu atentie anunturile sau/si sa intrebi in detaliu, ce nivel de experienta se asteapta de la tine. Astfel vei sti daca esti pregatit sa incepi efectiv sa lucrezi la orga sau te asteapta inca o perioada de acumulare a informatiilor si abilitatilor de baza.

Probabil intuiesti deja ca pentru a putea evolua cat mai rapid si a invata corect elementele predate, ai nevoie de acces la un instrument. Cel mai bine este sa incerci sa iti procuri o orga ieftina si buna, chiar daca este o versiune digitala, pe care sa poti exersa usor, oricand ai timp, la tine acasa.

 

 

Primul manual si incaltamintea pentru orga

Asa cum ai avut nevoie de lectii scrise pentru a invata notiunile de baza la pian, asa vei avea nevoie si de un manual bun care sa te ajute sa avansezi treptat in dezvoltarea abilitatilor si cunostintelor tale de orga. Daca te gandesti ca profesorul iti va pune la dispozitie toate lectiile de care ai nevoie, este bine sa realizezi ca el nu va fi mereu langa tine. Pe de alta parte, daca vrei cu adevarat sa canti foarte bine la orga, este recomandat sa exersezi cat mai mult si ai nevoie de exercitii pe care sa le folosesti.

Nu uita ca o parte din cantatul la orga presupune gestionarea pedalelor, cu care nu ai lucrat pana acum la pian. Pentru a putea exersa cat mai confortabil ai nevoie de o pereche de pantofi speciali, confortabili, si cu talpa suficient de subtire pentru a permite un control bun la pedalelor, dar destul de rigida pentru a-ti proteja piciorul.

 

Exerseaza, exerseaza, exerseaza

Daca ai gasit un profesor care sa te ajute sa studiezi acest instrument ofertant, dar dificil, si ai tot ce trebuie la indemana pentru a invata, tot ce trebuie sa faci este sa exersezi cat mai mult. Stabileste impreuna cu profesorul un program potrivit, care sa iti permita sa fii odihnit si atent la ore. 

Nu uita sa planifici ore de exercitii suplimentare acasa, care sunt esentiale pentru a-ti dezvolta memoria motrica si a-ti deprinde mainile si picioarele cu miscarile necesare.

  

 

Am modificat articolul ultima data pe: 06.08.20

 

In forma sa clasica sau in versiunea electronica, orga se numara printre instrumentele care au definit tendintele muzicii din diverse stiluri in ultimele secole. Printre compozitorii cei mai cunoscuti care au creat piese memorabile pentru orga se numara Lousie Vierne, Camille Saint Saens, Giovanni Gabrieli, Johann Sebastian Bach, Oliver Messiaen, William Walton, Francis Poulenc.

 

Desi numarul de compozitori care si-au indreptat atentia catre orga este considerabil, la fel ca in cazul altor instrumente, doar o mica parte dintre ei au reusit sa ii influnteze in mod semnificativ evolutia. Printre numele pe care trebuie se le in considerare, daca vrei sa asculti sau sa interpretezi piese pentru orga care te vor impresiona, se numara si cele de mai jos.

 

Giovanni Gabrieli

Compozitor si organist italian, Giovanni Gabrieli se numara printre cei care au facut trecerea intre muzica renascentista si cea baroca si este cunoscut in special ca reprezentant al scolii venetiene. S-a nascut la Venetia, in anul 1551 si a studiat la Munchen cu renumitul Orlando de Lassus. Din anul 1584 a lucrat ca organist la biserica San Marco, preluand si rolul de compozitor din 1586, la moartea unchiului sau.

Piesele sale sunt preponderent creatii bisericesti, pe care le interpreta intr-un mod impresionant, cu efecte muzicale surprinzatoare, folosind designul unic al bisericii San Marco. Printre lucrarile sale se numara Simfonia Sacra, o colectie de 45 piese pentru orchestra, Canzoni per sonare, Conzone e sonate si Simfonia Sacra vol. 2, publicat postum in anul 1615.

 

 

Camille Saint Saens

Compozitor, organist si pianist al erei romantice, Camille Saint Saens a fost un geniu al muzicii, debutand cu primul sau concert la varsta de 10 ani. A studiat la Conservatorul din Paris, urmand apoi cariera de organist, mai intai in biserica Saint-Merri si mai apoi in La Madeleine. S-a numarat printre muzicienii atrasi de stilul modern si de compozitiile unor artisti precum Liszt, Wagner si Schumann, desi propriile creatii se remarca printr-un profil clasic.

A detinut postul de profesor la Scoala de Muzica Clasica si Religioasa din Paris, timp de 5 ani, printre studentii sai numarandu-se personalitati precum Gabriel Faure si Maurice Ravel. Printre cele mai cunoscute piese ale sale mentionam Al doilea concert de pian (1868), Primul concert pentru violoncel (1872), Dans macabru (1874), A treia simfonie pentru orga (1886) si Carnavalul animalelor (1886).

 

Johann Sebastian Bach

Compozitor si muzician german al perioadei baroce, Johann Sebastian Bach a imbogatit muzica pentru orga prin maiestria cu care a stapanit si dezvoltat contrapunctul, armonia, organizarea pe motive, precum si prin modul de adaptare a ritmurilor, formelor si texturilor inspirate din muzica italiana si cea franceza.  

A compus extensiv pentru orga si alte instrumente cu claviatura, a scris concerte pentru vioara si hapsicord, suite, muzica de camera si concerte pentru orchestra.

De-a lungul secolului al XVIII-lea, Bach a fost un organist foarte popular, in aceasta perioada muzica sa pentru claviatura fiind apreciata pentru rolul sau didactic. Renumele sau s-a consacrat insa in secolul XIX, cand au inceput sa fie publicate bibliografii ale vietii sale si multe dintre partiturile realizate. 

Printre cele mai cunoscute compozitii pentru orga mentionam Toccata si Fugue in D minor, Sleeper Awake, Passagcalia si Fugue in C minor, Prelude in A minor.

 

Oliver Messiaen

Organist si compozitor francez, Oliver Messiaen a studiat la Conservatorul din Paris, unde a intrat la varsta de 11 ani, avandu-i ca profesori pe Charles-Marie Widor, Paul Dukas, Marcel Dupre. Din anul 1931 a lucrat ca organist la biserica La Trinite din Paris, iar din 1966 a preluat functia de profesor de compozitie la conservator, printre elevii sai aflandu-se nume precum Yvonne Loriod si Pierre Boulez.

Creatiile lui Messiaen se remarca prin ritmul complex, inspirat din dinamica melodica greaca si hindusa. Lucrarile sale au fost influentate de muzica japoneza, pasiunea compozitorului pentru natura, cantecul pasarilor, precum si de capacitatile sintestezice ale acestuia. Messiaen vedea culori atunci cand asculta sunete si folosea nuantele pentru combina note. 

Printre cele mai impresionante creatii ale sale se numara L’ Ascension, Dieu parmi nous, L’a Nativite du Seigneur, Livre d’orgue, Meditations sur le Mystere  de la Saint Trinite. Daca ai la indemana cea mai buna orga pentru o interpretare clasica, de finete, iti recomandam sa incerci cateva dintre piesele acestui compozitor.

 

 

 

William Walton

Nascut in anul 1902, sir William Walton a fost unul dintre cei mai cunoscuti compozitori englezi. De-a lungul carierei sale de 60 de ani, a creat piese pentru filme si pentru opera, abordand o varietate de genuri si stiluri. A invatat sub indrumarea unor artisti precum Edward J. Dent, Ernest Ansermet si Ferruccio Busoni.

Printre piesele create pentru orga se numara Crown Imperial, Suita din Henry V, Romanza din Cristofor Columb, Orb si Sceptru, preludiu din The Spitfire, cantec popular din Facade.

 

Francis Poulenc

Printre piesele cele mai cunoscute scrise de Francis Poulenc, compozitor si pianist francez, amintim suita Trei miscari perpetue, Les biches, Concert pentru orga, Dialogul carmelitelor si Gloria. Artistul se numara printre cei care au patruns in muzica prin autoeducatie, desavarsindu-si apoi abilitatile sub indrumarea pianistului Ricardo Vines, care a devenit mentorul sau dupa moartea parintilor.

Creatiile sale au fost influentate de Debussy, Stravinsky si Schubert. Faima sa a inceput sa creasca in anii 1920, fiind vazut ca un tanar cu talent promitator. Concertul pentru orga, compus in anul 1938 a fost inspirat din Bach si se numara printre piesele cu profil religios compuse de Francis Poulenc. 

Este una dintre cele mai interpretate piese pentru orga din randul celor care nu fac parte din perioada baroca si a fost initial comandata de printul Edmond de Polignac si gandita pentru acompaniament cu orchestra de camera.

 

Louise Vierne

Compozitor mai putin cunoscut, dar la fel de important pentru evolutia repertoriului pentru orga, Louise Vierne a adus in muzica creata pentru acest instrument un stil elegant, curat, cu armonii bogate si respect pentru formele muzicale, imbogatit cu detalii romantice, fara a trece insa in zona dramaticului teatral.

L-a avut ca mentor pe Cesar Frank si a compus sase simfonii pentru orga. In anul 2003, formatia de rock Inquire a inregistrat 6 minute din simfonia pentru orga nr. 3 in F minor, pentru albumul lor Melancolia.

 

 

Am modificat articolul ultima data pe: 06.08.20

 

Multe persoane sunt tentate sa ia lectii de orga, dupa ce au asistat la o interpretare de calitate sau au vazut un film in care artistul este eroul principal. In realitate insa, acest instrument poate fi, pe cat de frumos si ofertant, pe atat de dificil si frustrant.

 

Te gandesti ca ar fi interesant sa iei cateva lectii de orga pentru a-ti petrece timpul liber intr-un mod interesant? Daca ai eliminat de pe lista pianul, chitara si vioara si ai trecut direct la acest instrument complicat este bine sa stii cat efort va fi necesar pentru a reusi sa il stapanesti.

 

Sincronizarea picioarelor

Spre deosebire de pian, atunci cand canti la orga trebuie sa iti sincronizezi atat miscarile mainilor, cat si pe ale picioarelor, pentru ca instrumentul include si pedale. Este un aspect care pune in dificultate chiar si pianistii cu experienta, provocand frustrare si reducand peste asteptari viteza de adaptare. 

Aceasta componenta este cu atat mai greu de stapanit de cei cu foarte putina experienta in domeniul muzical, care nu au abiltati foarte bune nici la nivel de digitatie. Din acest motiv este recomandat sa eviti sa incerci deprinderea interpretarii la orga de unul singur si sa apelezi la un profesor care te poate indruma si ajuta sa rezolvi aspectele dificile.

 

 

In principiu, simpla atingere a pedalelor corecte nu este dificila in sine, dar, spre deosebire de miscarea degetelor, pe care o poti urmari cu privirea, cea a picioarelor are loc sub orga si va dura ceva timp pana cand vei reusi sa deprinzi pozitia exacta a fiecareia. In plus, miscarea trebuie sa fie ferma si lina, pentru a obtine sunetul dorit.

Nu uita sa iti cumperi o pereche de papuci comozi care sa iti permita sa lucrezi usor cu pedalele si sa iti ofere precizia de care ai nevoie.

 

Diferente de tehnica

Desi orga este un instrument cu claviatura, similar pianului, exista suficiente diferente pentru a pune in dificultate o persoana familiarizata deja cu cel din urma, dar si pe incepatorul care are curajul sa parieze din prima pe orga. In primul rand, pianul are un rand de clape albe si negre, in timp ce orga are cel mai adesea trei, asezate una deasupra celeilalte. Poate avea insa pana la sapte manuale, ceea ce inseamna ca mainile trebuie sa se miste mai mult.

In al doilea rand, orga nu are inclusa pedala de sustain, ceea ce inseamna ca sunetul inceteaza in momentul in care ai ridicat degetul de pe clapa. De asemenea, daca pentru a crea pasaje intense emotional, la pian se lucreaza cu forta si viteza de lovire a clapelor, care vin oarecum natural, in acest caz se foloseste durata de apasare a tastei si ritmul. Tehnica este mai putin intuitiva decat in cazul pianului si necesita mai mult efort pentru stapanire.

 

Mai multe “voci”

Pianul are o singura voce pe care trebuie sa inveti sa o gestionezi la nivel de finete, in timp ce orga are pana la 200 de variante sonore pe care le poti folosi pentru a interpreta. Un calcul destul de simplu iti va spune ca asta inseamna mai mult timp pentru a trece de nivelul de baza si cativa ani, daca nu esti un profesionist al pianului, pentru a ajunge la stadiul in care poti interpreta in public.

 

Sunetul difera de locatie

O data ce incepi sa inveti sa canti la orga si sa incerci sa exersezi si pe alte instrumente decat cel la care studiezi de obicei, vei avea surpriza sa observi ca orgile nu suna la fel. Calitatea acustica a fiecarui instrument depinde in mare masura de spatiul in care este instalat. Daca pe o anumita orga iti va fi foarte usor sa atingi sunetele inalte, clar si puternic, pe alt model este posibil sa fie nevoie de artificii de tehnica pentru a obtine acelasi lucru. 

Este vorba bineinteles despre orga clasica, cu tuburi, pe care o gasesti de regula in biserici si salile de concerte. Versiunile digitale suna relativ similar, pentru ca sunetul este reprodus artificial.

 

Mai mult control dinamic

In cazul orgii electronice, ai la dispozitie de regula mai mult optiuni melodice decat cele ale versiunilor clasice. Poti interpreta o varietate de stiluri muzicale, ceea ce iti ofera libertatea de a gasi zona in care te simti cel mai confortabil. Acest avantaj vine insa impreuna cu mai multe ore de studiu necesare pentru a putea stapani cat mai bine fiecare dintre functiile incluse intr-un astfel de dispozitiv muzical.

 

 

Inceputul este mai greu

Indiferent daca esti pianist experimentat sau esti doar putin familiarizat cu pianul, primele lectii de orga pot fi destul de frustrante. Pentru cei care se inteleg foarte bine cu claviatura, dificultate provine din adaugarea in ecuatie a pedalelor pentru picioare, care nu se obisnuiesc prea repede sa tina ritmul impreuna cu mainile. Incepatorii vor avea de trecut prin lectii intregi de deprindere a clapelor si repetitii nenumarate de game, pana cand se vor deprinde cu sunetele si ritmul.

Pana cand reusesti sa achizitionezi propriul instrument pentru exerciti, va fi nevoie sa te deplasezi cat mai des la locatia in care iei lectiile, pentru a putea repeta si a mentine un ritm bun de invatare. 

O singura lectie pe saptamana este suficienta pentru cei care doresc sa invet sa cante la orga ca hobby, pentru a-si umple timpul liber. Cei care iau insa in serios acest instrument si doresc sa il adauge in portofoliu, vor avea nevoie de multe ore de munca.

 

Postura si rezistenta musculara

Interpretarea la orga iti va solicita destul de mult muschii implicati in miscari de finete, pe care pana acum nu ai fost pus in situatia de a-i folosi. Asteapta-te deci sa iti simti degetele de la maini obosite si dureroase dupa orele de pregatire. Si muschii de la picioare vor fi solicitati de indata ce incepi sa exersezi miscarile de pedale. 

Gestioneaza-ti deci cu atentie efortul si repetarile si organizeaza-ti programul in asa fel incat sa repeti frecvent si pentru perioade scurte de timp, pentru a te obisnui cu efortul.