Am modificat articolul ultima data pe: 02.07.20

 

Daca esti preocupat sa ai cat mai multe cunostinte tehnice, cu siguranta vrei sa stii si cum functioneaza un amplificator audio, iar in acest articol vei gasi informatii pentru a te pune in tema si, daca esti o persoana exigenta in ceea ce priveste calitatea sunetului, vei sti sa iti alegi aparatura necesara pentru tine.

 

Desi este un dispozitiv pe care il folosesti si il ai la indemana, este posibil sa nu stii cum functioneaza un amplificator audio si te poti documenta in acest articol. Un amplificator este o componenta electromagnetica sau electrica care are ca scop stimularea unui semnal electric.

Castigul unui amplificator reprezinta raportul dintre semnalul de intrare si cel de iesire, cu alte cuvinte un amplificator care dubleaza semnalul de intrare are un castig de 2. Pentru modelele de amplificatoare audio castigul este exprimat in decibeli (dB) si se gaseste specificat de catre producator.

 

Distorsiunile amplificatoarelor

Un amplificator, pe langa cresterea unui semnal electric, se mai confrunta si cu alte probleme importante precum reproducerea fidela a semnalului de intrare, chiar daca acesta are variatii si nu este constant, in ceea ce priveste frecventa si amplitudinea (adica volumul pentru amplificatoarele audio).

Un amplificator audio va functiona mai bine in anumite frecvente, in altele nu, iar gama de frecvente in care este stabil se mai numeste si latime de banda. In cazul in care amplificatorul nu reproduce fidel frecventele de intrare la iesire inseamna ca are raspuns la frecventa neliniar, amplificand mai mult unele sunete fata de altele. Uneori acest lucru poate fi facut constient, de exemplu la castile foarte mici se amplifica in mod diferit basul.

In teorie o reprezentare a semnalului de iesire ar fi perfect liniar, ceea ce in practica nu este posibil, forma semnalului la iesire fiind diferita de cea de la intrare, iar acest fenomen se numeste distorsiune.

Distorsiunile pot sa fie liniare sau de frecventa, datorate variatiilor coeficientilor de amplificare, sau nelianiare, inerente in procesul de amplificare, si apar in special din cauza ca dispozitivele audio folosite nu au caracteristici liniare, si apar armonii suplimentare care modifica forma semnalului la iesire. 

 

Ce reprezinta feedback-ul?

Cei care lucreaza in domeniul spectacolelor, mai ales in organizarea de concerte, sunt foarte familiarizati cu acest termen, ce se concretizeaza printr-un sunet puternic asurzitor.

Acesta se datoreaza faptului ca microfoanele de scena nu au fost pozitionate corespunzator, fiind intoarse sau prea aproape de un difuzor. In acest caz microfonul va prelua si semnalul difuzorului pe care il va reamplifica, rezultand acel sunet foarte deranjant si puternic.

 

Tipuri de amplificatoare audio

Pe piata gasesti o gama foarte larga de amplificatoare audio si pentru a fi mai usor de gasit o varianta corespunzatoare sunt impartite dupa mai multe criterii. 

Astfel, in functie de anumite caracteristici, precum tensiune, putere si curent, ai mai multe variante precum: amplificatoare conventionale – la care de interes este raportul dintre tensiunea de intrare si cea de iesire, contorizate sub forma de castig; amplificator de transconductanta – util atunci cand iti doresti sa ai un curent de iesire proportional cu tensiunea de intrare; sau un amplificator de rezistenta care este opus celui de transconductanta, avand o tensiune de iesire proportionala cu cea a curentului care intra.

In functie de frecventa, amplificatoarele se pot clasifica de asemenea, fiind mentionata banda in care functioneaza, in conditii optime. Astfel, semnalele audio pe care poti sa le auzi au o plaja foarte larga intre 20 Hz si 20.000 kHz. Dupa cum sunt construite, amplificatoarele vor functiona mai bine intr-o anumita banda de frecvente si, fiind specificata in clar banda de catre producator, vei putea alege ceea ce ai nevoie.

O alta clasificare, in functie de anumite caracteristici se noteaza fie cu litere mari din alfabet, fie cu combinatii de litere mari, desemnand astfel anumite clase de amplificatoare si vei putea alege in functie de ceea ce este de interes pentru tine: fie castig, fie liniaritate sau eficienta.

Astfel, amplificatoarele din clasa A se bazeaza in general pe liniaritate, oferind cea mai buna calitate a iesirii, cu putine distorsiuni, dar pentru a avea aceste rezultate sunt mai mari, mai greoaie, se incalzesc si nu sunt foarte eficiente. In clasa B gasesti unele dintre cele mai convenabile modele ca si pret, cu o eficienta crescuta, dar care lasa de dorit in ceea ce priveste liniaritatea. Pentru a combina cele doua caracteristici ale claselor prezentate a aparut si clasa AB, o solutie de compromis, cu o liniaritate buna ce vine din clasa A si o eficienta mai buna din clasa B.

Clasa C se remarca printr-un randament mult mai bun fata de cele anterioare, de peste 80%, si o calitate a sunetului de iesire performanta. Din pacate, distorsiunile amplificatoarelor din aceasta categorie sunt mult mai mari, motiv pentru care se folosesc mai rar.

Mai nou au aparut si alte clase de criterii D, E, F, GH, I, S, T, dar sunt mai putin folosite. De interes sunt cele din clasa T, moderne, cu un sunet foarte clar, dar care au un pret mult mai ridicat decat alte clase prezentate. O optiune mai convenabila sunt cele din clasa GH, la un pret mai convenabil si cu un randament de pana in 80%. 

Amplificatoarele se mai pot imparti si din punct de vedere constructiv, existand modele cu tuburi cu vid, care au fost printre primele modele si nu erau foarte eficiente, foarte mari ca si dimensiuni si chiar daca emite multe distorsiuni acestea erau din categoria celor cu ordin par, fiind inregistrate de auditor ca foarte placute; in jurul anilor 50 – 60  au aparut tranzistoarele care au revolutionat tehnologia audio, dar au amplificat toate semnalele de intrare in mod egal, ceea ce a integrat si zgomotele de fundal; din anii 80 se trece la circuite integrate complexe, care amplifica selectiv, fara zgomote de fundal.

 

Inca din 1908, odata cu primul brevet inregistrat in SUA a aparut primul amplificator cu tuburi de vid in triunghi. Acesta a apartinut inginerului si fizicianului Lee de Forest care isi dorea sa faca un aparat de radio. Acesta este considerat “parintele” amplificatorului si pornind de la acesta se dezvolta, fiind necesar in multe domenii, dar foarte bine reprezentat si cunoscut din domeniul audio. 

 

Aboneaza-te
Anunta despre
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments