Am modificat articolul ultima data pe: 25.11.20

 

In caz ca te-ai hotarat sa inveti sa canti la violoncel sau vrei sa iti indrumi copilul spre acest instrument, citeste acest ghid, care iti va explica notiunile de baza, si cateva informatii si sfaturi pentru a avea un studiu corect, pentru a ramane motivat si pentru a avea satisfactii si rezultatele dorite.

 

Violoncelul a aparut foarte curand dupa vioara si s-a dezvoltat odata cu acesta. Din punct de vedere constructiv este foarte asemanator cu vioara, insa de proportii mult mai mari. Devenind destul de repede preferat de compozitori, cu partituri solistice, lutierii au inceput sa diversifice instrumentul, ceea ce a dus la aparitia mai multor tipuri (in functie de dimensiune). 

Este de nelipsit in orchestrele simfonice, dar si in muzica de camera, in cvartete de corzi etc., datorita sunetelor armonioase si paletei largi de posibilitati interpretative, violoncelul este astazi folosit si in alte stiluri muzicale, in afara de cel clasic. 

 

Pozitie

In primul rand, trebuie sa inveti sa adopti o pozitie cat mai corecta si sa tii violoncelul ferm pentru a putea studia cu usurinta, fara sa ai dureri musculare si momente in care incheieturile devin rigide. 

Pozitia la violoncel se mentine sezand pe un scaun. Alege un scaun solid si ferm care sa iti permita sa te misti fara a te dezechilibra. Multi violoncelisti prefera o pozitie pe scaun in fata, cu piciorul stanga usor inainte, ceea ce le permite o mare libertate de miscare.

Asaza violoncelul in fata, astfel incat corpul sa se sprijine usor pe piept, si sa il poti echilibra din genunchi. Acestia nu stang instrumentul, doar ii asigura o pozitie ferma si stabilitate. Gatul violoncelului trece in partea stanga a capului.

Pentru a nu aluneca violoncelul in timpul folosirii, poti sa alegi mai multe forme de stabilizare, fie achizitionezi de la un magazin de specialitate un dispozitiv special (suporturi rotunde, bucati de cauciuc etc.), fie poti folosi un capat de covor mai vechi sau o bucata de tabla.

Arcusul se prinde cu toate cele patru degete, curbate usor peste partea superioara, fara a lasa degetul mic sa se sprijine de varful acestuia (cum se face la vioara sau viola). Mana trebuie sa fie cat mai relaxata, cu incheietura intoarsa usor spre stanga.

Pentru a obtine o calitate buna a sunetului, arcusul trebuie plasat adecvat, trecand cu o viteza si o presiune potrivita. In timp ce exersezi pe anumite siruri, mentine o pozitie dreapta, atat a mainii, cat si a arcusului. In functie de presiunea exercitata de arcus pe corzi vei obtine sunete mai moi sau mai puternice.  

 

Pozitia degetelor

Violoncelul are de regula patru corzi : A – La, D – Re, G – Sol, C – Do, ce corespund fiecarui deget de la mana stanga (in afara de degetul mare). Pentru a deprinde usor pozitia corecta a degetelor, unii profesori utilizeaza marcajele. Acestea pot fi de mai multe feluri: bucati de banda adezive, puncte, banda izolatoare pe care o tai la ce dimensiune vrei. Pot fi diferit colorate sau aceeasi culoare.

Se foloseste de regula pentru a marca pozitiile degetelor pe o coarda (spre exemplu  pe coarda D – Re: nota E – Mi pentru primul deget, nota F – Fa pentru al doilea, F# pentru al treilea, nota G – Sol pentru al patrulea ). La asezarea benzilor te poate ajuta un profesor, care sa le puna initial si apoi le mai muta in caz ca dupa degetele tale (latime, forma) nu este exact tonul dorit. 

Este de preferat ca aceste benzi sa fie folosite doar o scurta perioada pentru a deprinde mai repede pozitia, dupa care se scot. 

Mana stanga se misca cu usurinta in sus si in jos pe tastiera pentru a putea prinde notele indicate de partitura. In cazul in care exista indicatii cu privire la pozitie, spre exemplu prima pozitie sau a 4-a pozitie, acestea se refera la amplasarea mainii, atunci cand degetele sunt deja pozitionate pe tastiera. 

Primele studii pentru violoncel sunt scrise cu mana in prima pozitie, abia mai apoi dupa ce ai deja exercitiu incepi interpretarea unor compozitii mai dificile care necesita schimbarea pozitiei mainii. Desi cel mai frecvent, mai ales la inceput, se utilizeaza doar prima pozitie a mainii, cand treci la nivelul intermediar vei folosi 7 pozitii, iar avansatii au practic nenumarate pozitii, folosind si intervalele intermediare (jumatati de pozitie)

Deoarece tastiera violoncelului este lata, degetele se plimba inainte si inapoi, intr-un ritm uneori foarte alert, cu extensii in ambele sensuri.  

 

Posibilitati tehnice si expresive

Violoncelul are un ambitus destul de mare, cu cele patru corzi in stare libera acordate din cvinta in cvinta. Fiecare coarda produce un sunet propriu, cu un timbru deosebit, spre exemplu: corda la, prima coarda, are un sunet lucid, expresiv, fiind potrivita pentru intonatii profunde, pline de extraz sau patetice; coarda re are un timbru barbatesc, in registrul vocii de tenor; sol are intonatii de noblete, cu sunete pline; coarda do se evidentiaza printr-o expresivitate deosebita, putand sublinia usor stari precum groaza, ferocitatea etc.

Cel mai adesea se utilizeaza registrele de mijloc si de jos, cel de sus fiind folosit mai ales in lucrarile de mare virtuozitate. Se pot executa cu usurinta intervale paralele de sexta si octava, cele de terta fiind mai dificile. 

Prin manuirea cu abilitate a arcusului poti executa diferite tehnici, ceea ce conduce la o mare expresivitate sonora. Legatto poate fi realizat prin trecerea lina a arcusului interpretand doua sau mai multe sunete; detache se executa prin miscarea arcusului in sus si in jos, alternativ pentru fiecare nota; staccato este o miscare sacadata asupra corzilor, cu arcusul apasat cu perseverenta.

Spiccato este tehnica prin care fiecarei note ii revine un atac separat, cu o executie sacadata, ce se realizeaza prin saltarea arcusului pe corzi. Flageoletul rezulta din vibratia corzii libere ce este atinsa intr-unul dintre punctele care o imparte in doua, in trei sau mai multe segmente (flageoleti naturali) sau schimband inaltimea sunetului fundamental (flageoletii articulati) care depind de portiunea corzii pe care este apasat (de cvarta, terta, octava, cvinta).

Pizzicato nu se executa cu arcusul, sunetul fiind rezultatul ciupirii corzilor cu ajutorul degetelor. Glissando se realizeaza prin alunecarea degetului pe coarda apasata, de la un sunet la altul, trecand astfel prin sunetele intermediare. 

Vibrato este un efect sonor datorat oscilatiei usoare si rapide a degetului si falangei pe coarda in jurul inaltimii reale a sunetului. Este foarte asemanator cu cel al vocii, fiind o fluctuatie rapida si usoara a tonului ce adauga caldura si expresivitate muzicii. Variatiile in latimea si viteza acestei tehnici pot produce o gama foarte larga de exprimare. 

Tremolo se realizeaza prin executarea repetata si rapida a unui sunet sau a unui interval. Sforzando se aplica de regula unei note sau unui acord, si inseamna ca acesta trebuie redat tare cu un accent brusc. Note de gratie – acestea se adauga ca si ornamente pentru o nota, si nu face parte din valoare ritmica a unei masuri. Se trece de obicei cu un font mic ce indica interpretului ca trebuie executata rapid impreuna cu nota de care este atasata. 

Con surdino – pentru a realiza aceasta tehnica ai nevoie de un dispozitiv special, ce forma unui pieptene cu trei dinti, care se monteaza la nivelul calusului pentru a stinge sunetele si pentru a modifica timbrul. 

 

Cateva sfaturi pentru a fi cat mai productiv

Atunci cand iei lectii de violoncel, de multe ori nu esti multumit de modul in care evoluezi si ai tendinta de a renunta, asa ca iti prezentam cateva sfaturi care sa te ajute sa ai un randament bun si progrese vizibile.

In primul rand, pentru orele de studiu zilnice, alege momentul potrivit al zilei, cand ai cel mai mare randament. Astfel pentru unii poate fi indicat sa exerseze dimineata, in timp ce altii au un randament mai bun noaptea. Indiferent de momentul zilei pe care vrei sa il dedici studiului, important este sa ramai consecvent si sa aloci timp macar 5 sau 6 zile pe saptamana. Daca ti se pare ca sedinta este prea lunga si obosesti, imparte timpul in doua, cu o pauza la mijloc pentru a te destinde.

Cauta un loc unde nu vei fi deranjat sau distras, fara televizor sau telefon in apropiere. Ramai singur cu violoncelul, partitura si eventual un dispozitiv de redare pentru muzica. Inainte de a te aseza asigura-te ca ai la indemana tot ceea ce iti este necesar, un creion pentru notatii, suport, muzica etc. cauta sa ai un scaun comod, nici prea moale, nici foarte tare ca sa ai o pozitie confortabila in timpul studiului.

De asemenea, este foarte important sa nu fii obosit, sa fii hidratat, sa mananci ceva inainte, niste fruncte sau o gustare sanatoasa pentru a reinnoi nivelul de zahar din sange. Daca esti bine pregatit fizic nu vei fi nevoit sa te intrerupi de la studiu pentru a merge la baie sau la bucatarie. 

Nu este nevoie sa ai sedinte lungi de studiu, mai ales daca esti obosit si nu ai productivitate, incearca ca atunci cand studiezi sa ramai concentrat pentru a fructifica la maxim timpul. Fiecare sedinta trebuie sa inceapa cu o mica incalzire. Cu cat iti propui obiective mai scurte, cu atat vei fi mai productiv si nu te vei lasa cuprins de panica. 

Daca ai de invatat o piesa mai dificila, atunci cel mai simplu este sa o imparti pe pasaje si sa lucrezi fiecare in parte. Incepe cu cele care iti pun probleme, reda notele foarte incet, si repeta bucata pana o deprinzi foarte bine. Dupa ce esti stapan pe notele din pasaj, poti sa incepi sa cresti viteza. 

Uneori este util si sa te inregistrezi si apoi sa asculti pasajul pentru a putea sa corectezi la timp erorile. Poti sa asculti inregistrarile si dupa ceva timp pentru a vedea cum ai evoluat. Dupa ce ti-ai insusit bine piesa dorita, poti sa incepi sa te exprimi liber, sa interpretezi asa cum simti. Experimenteaza pana vei gasi varianta optima. 

O data pe saptamana, transforma lectia in ceva placut, cantand doar piesele care iti merg la suflet si fara a mai face ceva serios. De ajutor este si sa iti fixezi o zi la doua saptamani sau mai des, daca este posibil, sa canti in duet cu un prieten. Si sa aderi la o orchestra este un lucru foarte bun, inveti mai usor notiuni de teorie muzicala, de intonatie, ritm si cum sa interactionezi cu ceilalti. In plus, poti participa la diferite concerte care iti vor mari increderea in tine si iti vor oferi satisfactii. 

Cum aleg un profesor

De cele mai multe ori un profesor te ajuta sa progresezi mai repede, iti poate corecta pozitia si te poate ajuta sa ramai motivat in ceea ce faci. Este util sa mergi macar de 2 ori pe luna. 

Informeaza-te inainte la prieteni sau colegi care au deja un profesor, sau cauta in mediul online, la cluburile de muzica. Pentru a avea rezultate cat mai bune trebuie sa rezonezi cu persoana aleasa, chiar daca este un violoncelist foarte bun daca nu te motiveaza sau nu iti place stilul de predare poti deveni frustrat si poti chiar sa abandonezi studiul. Asa ca, daca nu iti place stilul de predare sau nu rezonezi cu persoana aleasa, cel mai bine este sa il schimbi inca de la inceput. 

Chiar daca studiul unui instrument, si mai ales violoncelul, este un mare consumator de timp, fiind necesari 3 – 5 ani, sau chiar mai mult, pana sa poti sa te exprimi in voie si sa interpretezi din suflet pentru un public larg, satisfactiile oferite sunt pe masura muncii depuse. La inceput, in primii ani, probabil te vei gandi sa renunti, vei avea momente de rascruce, dar nu irosi timpul investit, aduna-te si mergi mai departe.

Munca sustinuta si insusirea puternica a teoriei si a tehnicilor te vor ajuta sa performezi si sa ai o finalitate fericita. Chiar si cei mai mari violoncelisti pot avea zile in care nu dau randament, sau pasaje mai dificile pe care le studiaza un timp mai indelungat, dar tot efortul merita. La violoncel gasirea sunetului este ceva mai dificila fata de alte instrumente (la pian ai clape) si trebuie sa vina din interiorul tau, pentru a putea face o interpretare de exceptie. 

 

Am modificat articolul ultima data pe: 25.11.20

 

Primul dintre cei mai cunoscuti violoncelisti, este Mstislav Rostropovich. Acesta a interpretat in stil clasic, inspirand multi compozitori sa scrie piese pentru violoncel, care sa fie interpretate de el. Yo-yo Ma a demonstrat ca violoncelul poate fi un instrument complex, la care poti interpreta diverse genuri de muzica,  de aceea are opere diversificate, cu care a castigat multiple premii Grammy. 

 

Daca vrei sa incepi sa studiezi violoncelul, este indicat sa cunosti cateva informatii despre cei mai reprezentativi artisti. Ca sa nu mai pierzi timpul cautand pe internet, poti afla informatii citind articolul de mai jos.

 

Mstislav Rostropovich

Este un interpret rus, ce s-a nascut in anul 1929, intr-o familie care aprecia muzica, deoarece tatal sau era violoncelist, iar mama sa, pianista. A inceput primele lectii de muzica la 4 ani, alaturi de mama sa si a continuat cu cele  la violoncel alaturi de tatal sau. 

La varsta de 14 ani a avut primul concert la violoncel, facandu-se remarcat, iar de la 16 ani a intrat la Conservatorul din Moscova. Artistul a continuat pregatirea la violoncel, alaturi de marii muzicieni, printre care si Dmitri Shostakovich. La aceasta varsta, interpretul era cunoscut in tara sa, pentru interpretarea pe care o executa pe scena, castigand medalia de aur la Concursul National de Tinere Talente, din URSS. 

 

 

La varsta de 20 ani, deja castiga concursurile internationale din Budapesta si Praga, in timp ce in tara sa, marii compozitori scriau concerte pentru violoncel, ce ii erau dedicate in totalitate. In concertele sale in vestul Europei l-a intalnit pe Benjamin Britten. Acesta i-a dedicat Sonata pentru violoncel, compusa din trei parti solo si Simfonia pentru violoncel. 

Interpretarea acestor compozitii a fost impresionanta, iar colaborarea si prietenia dintre cei doi a continuat pe tot parcursul vietii. Impreuna au inregistrat Sonata pentru arpeggione si pian a lui Schubet, iar Britten a fost cel care l-a acompaniat la pian. Melodia a devenit una dintre cele mai faimoase interpretari, executate la unul dintre cele mai bune violoncele, iar emotia transmisa iti lasa ochii in lacrimi. 

In 1974 Rostropovich a parasit URSS impreuna cu familia, din cauza  regimului comunist, stabilindu-se in SUA, si i-a fost interzis sa mai concerteze in tara mama. Abia dupa 1990 s-a mai intors in Rusia. Pe parcursul sau profesional a reusit sa impuna violoncelul ca instrument si sa inspire marii compozitori. 

Din punct de vedere tehnic a reusit sa extinda mult repertoriul interpretat, ajungand la peste 117 compozitii redate printr-o executie impresionanta. A murit la varsta de 80 ani, in 2007 lasand in urma sa o activitate de neegalat. 

 

Yo-yo Ma

S-a nascut in 1955, la Paris si si-a petrecut anii de scoala la New York. Mama sa era cantareata, iar tatal sau violonist, capatand prin ei dragoste pentru muzica. A fost un copil supradotat, ce a incercat vioara si pianul, insa s-a oprit la violoncel. 

Si-a inceput cariera muzicala la acest intrument, la varsta de 4 ani si jumatate, la 5 ani a interpretat in fata presedintelui Americii Eisenhower, iar la 7 ani in fata lui J.F. Kennedy. Stilul sau de muzica este foarte complex si divers, interpretand cu usurinta diverse genuri muzicale. 

A interpretat Baroc cu violoncelul lui Jaqueline Du Pre, ramas pentru interpretari dupa moartea acesteia. Alte reprezentatii de ale sale au inclus: muzica americana stilul  Bluegrass, muzica traditionala chinezeasca, muzica tango argentinian compus de Astor Piazzolla. Ma Yo detine unul dintre cele mai bune violoncele din lume, la care interpreteaza intr-un mod uluitor. 

Primul sau violoncel a fost numit Petunia de unul dintre studentii sai si este construit de Domenico Montagnana in 1773. De-a lungul carierei sale a inregistrat 90 de albume, iar cu 18 dintre ele a castigat premiul Grammy la diverse categorii. De asemenea, detine multe alte premii internationale, pentru interpretarile sale deosebite. 

 

Jaqueline du Pre

S-a nascut in 1945, in Anglia, si a trait pana la varsta de 42 de ani. Mama sa era o talentata interpreta la pian si, alaturi de ea, a inceput primele lectii de violoncel. Datorita talentului sau, la 11 ani a castigat premiul Guilhermina Suggia si o bursa de studii, pentru cei mai talentati violoncelisti. Cu ajutorul sumei primite, a studiat la Guildhall School of Music in London si a luat lectii private cu William Pleeth. 

In 1962, la varsta de 17 ani, a debutat cantand in cadrul evenimentului Royal Festival Hall, interpretand concertul pentru violoncel al lui Elgar, impreuna cu orchestra simfonica BBC. Prestatia sa din anul 1963, ce a avut loc la Balurile de la Albert Hall, din Londra, a avut un succes rasunator, asa ca a continuat sa interpreteze an de an, pana in 1969. 

 

 

Datorita succesului, Alexander Goehr a compus Romanza pentru violoncel si orchestra, op 24, ce a fost interpretata la Festivalul de la Brighton, alaturi de Orchestra Filarmonica. 

In 1966 a studiat in Rusia, cu Mstislav Rostropovich, care a fost impresionat de talentul sau, declarand despre ea ca este unica violoncelista din tanara generatie ce i-ar putea egala sau depasi realizarile. Du Pre obisnuia sa utilizeze in concertele sale 2 instrumente Stradivarius, unul din 1673 si Davidov Stradivarius din 1712, ambele primite cadou de la bunica sa. 

Din 1969 pana in 1970 a cantat la un violoncel construit de Francesco Goffriller, iar in 1970 a achizitionat un model modern, construit de Sergio Peresson. Cu acesta a facut ultima inregistrare live, interpretand concertul lui Elgar. S-a retras la 28 ani din cauza bolii incurabile cu care a fost diagnosticata si care a impedicat-o sa mai interpreteze. 

 

 

Am modificat articolul ultima data pe: 25.11.20

 

Bach este o figura proeminenta, ce a compus pentru violoncel opere ale caror interpretari au obtinut diferite premii de specialitate. Dvořák a scris doua dintre cele mai populare melodii, ce fac si astazi parte din palmaresul fiecarui violoncelist care-si doreste faima. Benjamin Britten este cel ce a compus special pentru Mstislav Rostropovich. Alaturi de acesta a devenit celebru, purtandu-si reciproc o prietenie pe tot parcursul vietii.

 

Violoncelul este un instrument indragit de cei carora le plac muzica clasica. Daca te numeri printre ei sau vrei sa incepi sa il studiezi, cu siguranta vrei sa afli informatii despre cei mai importanti compozitori, asa ca citeste randurile de mai jos.

 

Johann Sebastian Bach 

Johann Sebastian Bach, intre 1717 si 1723 a scris cele 6 suite ale  violoncelului, care au devenit emblematice pentru muzica clasica. Dupa ce a compus multa muzica instrumentala, a devenit interesat de noi instrumente muzicale, care nici macar nu aveau un istoric. 

In acele timpuri a scris doua compozitii pentru instrumente solo cu corzi: pentru vioara si pentru violoncel. Desi, in aceasta perioada erau cateva compozitii pentru vioara, pentru violoncel nu existau. 

Acesta era doar o parte a orchestrei, ce oferea acompaniament melodiei, alaturi de toate celelalte instrumente. Compozitiile nu au fost interpretate pe parcursul vietii sale, dar acum fac parte din repertoriul oricarui violoncelist celebru. 

Manuscriptul lor a fost gasit la 13 ani dupa deces, de catre Pablo Cadals. Acesta a studiat vreme indelungata violoncelul si abia mult mai tarziu, la varsta de 60 ani, s-a lansat prin inregistrarea interpretarii celor sase suite. Ulterior, a obtinut in 1985 premiul Grammy, pentru cea mai buna interpretare solo, iar Janos Starker, in 1998, a castigat acelasi premiu, insa pentru albumul cu cinci suite din cele sase.

 

 

Antonín Leopold Dvořák

A trait intre anii 1841-1904 si este nascut in Cehia. Acesta a fost primul compozitor ceh, care a primit recunoastere internationala. La varsta de 32 de ani, a participat cu compozitiile sale, la concursul austriac pentru compozitori, din al carui juriu facea parte si Brahms. 

Acesta a fost impresionat de creatiile sale, de aceea compozitorul a castigat concursul in 1874, apoi din nou in 1976 si 1977. Astfel, a inceput cariera sa, iar in 1890 a vizitat Rusia si a dirijat concerte cu propria sa muzica, in Moscova si Saint Petersburg. In 1892 s-a mutat in America, pentru a deveni directorul Conservatorului National de Muzica din New York. 

Ulterior, a scris doua dintre cele mai importante lucrari ale sale The Symphony from the New World si Concertul pentru violoncel. Ele au devenit unele dintre cele mai renumite lucrari pentru violoncel. Artistul a murit la varsta de 63 de ani, in Cehia. 

 

Camille Saint-Saëns

A fost un muzician si compozitor francez, nascut in 1835. A fost un copil supradotat pe plan muzical, ce si-a inceput cariera la varsta de 10 ani, prin debutul sau in concert. 

Trei ani mai tarziu, a inceput studiile la Conservatorul din Paris. In 1861, a devenit profesor in capitala Frantei si in acel timp a scris Carnavalul animalelor, fiind inspirat de diversi elevi de-ai sai. Lucrarea a fost terminata 20 de ani mai tarziu. 

Chiar daca a devenit cunoscut, datorita compozitiilor clasice, acesta a activat si in domeniul teatrului si a scris o multime de eseuri literare. Pe plan personal, artistul nu a fost implinit. A pierdut cei trei fii, iar dupa aceea s-a despartit si de sotia sa. Toate aceste suferinte l-au facut sa compuna creatii recunoscute pe plan international.

 

Benjamin Britten

A fost un compozitor englez reprezentativ al muzicii clasice din secolul 20. Talentul a fost descoperit din copilarie, de aceea a inceput studierea muzicii la Colegiul Regal al Muzicii, din Londra. 

In anul 1945, cu ajutorul piesei Peter Grimes, a obtinut faima internationala. Interpretul a scris si muzica pentru copii, dar si muzica clasica, de camera sau instrumentala. Chiar daca a incercat mai multe genuri, operele sale reprezentative au fost cele de violoncel, compuse inspirandu-se de muza sa Mstislav Rostropovich. 

Multe dintre operele sale au fost interpretate sub bagheta sa ca dirijor sau ca pianist,  lansand in acelasi timp si inregistrari ale acestora. A decedat in 1976, la varsta de 63 de ani. 

 

 

Franz Joseph Haydn

Este de origine austriaca si a trait intre anii 1732-1809. Mare parte din creatiile sale, ca muzician si compozitor, le-a dobandit la curtea familiei Esterházy, unde a dirijat, a compus si a interpretat, timp de 20 ani. Compozitia lui Haydn cuprinde multe piese, ce au fost create la cererea familiei sau in functie de preferintele printului Nikolaus Esterházy. 

In 1779, artisitul si-a renegociat contractul si incepand din acest moment, a castigat dreptul de a-si vinde compozitiile cui doreste. Cu toate acestea, operele de pana atunci au ramas in posesia familiei. 

Dupa moartea lui Bach (in 1782), compozitiile lui Haydn au castigat notorietate, de aceea orice concert includea o interpretare de-a unei opere. Artistul a compus pentru violoncel un concert intreg, a carui interepretare a devenit dorita, in portofoliu oricarui mare violoncelist.

 

David Popper 

Este nascut in 1843, la Praga. El a fost violoncelist, dar si compozitor, iar opera sa include multe lucrari pentru violoncel. A compus patru concerte pentru acest instrument, un reqviem pentru trei violoncele acompaniate cu orchestra si multe parti mici, care mai sunt cantate chiar si azi. 

Una dintre cele mai faimoase este si Tarantella. Aceste piese scurte au fost scrise pentru a sublinia frumusetea violoncelului (aici o comparatie intre produse) si a muzicii deosebite pe care o produce. Popper este cunoscut si pentru High School of Cello Playing (Op. 73), un manual pentru violoncelistii avansati.  

Artistul s-a casatorit cu pianista Sophie Menter si a sustinut numeroase concerte, devenind astfel cunoscut la nivel international. In anul 1886, mariajul lor s-a destramat. Cariera sa include numeroase compozitii pentru solo violoncel, pentru violocel si pian sau pentru intreaga orchestra, ce sunt interpretate mereu de violoncelistii celebri.

 

 

Am modificat articolul ultima data pe: 25.11.20

 

The new world symphony si Concertul pentru violoncel scrise de Dvořák au devenit celebre, datorita imaginatiei si trairilor compozitorului, dar si a interpretilor ce reusesc sa exprime emotia. Lebada si Concertul pentru violoncel nr. 1 a lui Camille Saint-Saëns sunt doua opere de referinta ale violoncelistilor, deoarece se interpreteaza cu dificultate si instrumentul iese in evidenta in timpul redarii.

 

Violoncelul este un instrument clasic, ce da muzicii una din cele mai emotionante si impresionante interpretari, de aceea interpretii au ajuns sa fie figuri proeminente si influente in industria muzicii. Sunt melodii ce au ramas in istorie atat datorita compozitorului, ce a realizat ceva ce nimeni nu a mai reusit, cat si a celui care interpreteaza, deoarece a putut sa-si puna toata pasiunea si abilitatea de a canta. Cateva astfel de exemple, ai si in randurile de mai jos. 

 

Largo din The new world symphony 

Aceasta melodie a fost scrisa de compozitorul ceh Antonín Dvořák, in 1983. The new world symphony este cea mai cunoscuta simfonie a lui si una dintre cele mai romantice, din repertoriu pentru violoncel. A fost compusa pe perioada sederii in America, in timp ce lucra acolo. Aceasta opera a fost interpretata de Filarmonica din New York, avand premiera in Carnegie Hall, in 16 decembrie 1893.

 

Concertul pentru violoncel in E minor, opera 85 a lui Edward Elgar 

Opera te impresioneaza inca de la primele acorduri. Piesa a devenit cunoscuta sub interpretatarea lui Jacqueline Du Pre, fiind inclusa in prezent in concertul oricarui violoncelist. Potrivit informatiilor, compozitorul a renuntat sa mai interpreteze melodia, considerand ca a fost incomparabila, si nu va mai putea nicicand sa se ridice la inaltimea executiei oferite de Jacqueline Du Pre. 

Concertul de violoncel a fost scris de Elgar, in anul 1919, cand suferea de o boala incurabila. Acesta a mai fost marcat si de evenimentele din timpul celui de Al Doilea Razboi Mondial, de aceea intreaga compozitie reuseste sa transmita o multime de emotii, iar datorita interpretarii, publicul este captat de fiecare data.

 

 

Sonata in A minor a lui Schubert

Este o opera ce a fost initial scrisa pentru Arpeggione, imediat dupa aparitia acestuia. De fapt, a fost singura compozitie realizata special pentru acest instrument. Ulterior, aceasta a devenit cunoscuta, deoarece a fost solicitata de o multime de violoncelisti. Fiind scrisa pentru un instrument cu 6 corzi, este o adevarata provocare, din punct de vedere tehnic sa o interpretezi la violoncel. Cu toate acestea, melodia este cantata chiar si la vioara, de catre cei mai iscusiti cantareti. 

Piesa este frumoasa, insa dificultatea interpretarii o face si mai atractiva pentru muzicienii lumii.

 

Concertul pentru violoncel nr 1,  op 33 a lui Camille Saint-Saëns

Multi considera acest opera ca fiind cel mai bun concert pentru violoncel. Acesta este diferit fata de alte compozitii, deoarece nu e compus din 3 parti, ci doar una singura. Cu toate astea, interpretarea lui se poate face in 3 parti, cu pauza intre ele, chiar daca opera lui Saint-Saëns nu este divizata. 

Violoncelul este instrumentul care iese in evidenta, in timpul interpretarii concertului, iar orchestra este doar in fundal, fara a se impune. Este extrem de dificil de interpretat, insa absolut magic de ascultat.

 

Concertul pentru violoncel al lui Antonín Dvořák,  op.104, b.191

Acesta este ultima compozitie pe care Dvořák a scris-o. Alaturi de concertul lui Camille Saint-Saëns, este una dintre cele mai bune opere scrisa pentru violoncel si orchestra. Brahms, cel care a avut o mare influenta in dezvoltarea muzicala lui Dvořák a fost impresionat de rezultat. 

Compozitia este speciala datorita jocului si schimbului dintre violoncel si orchestra. Interpretarea sa este foarte dificila, deoarece toate aceste opriri si porniri necesita o cunoastere temeinica a instrumentului. Mai intai incepe orchestra, iar dupa cateva minute se aude violoncelul. La scurt timp, acesta preia comanda intregii opere, acoperind cu forta sa intreaga orchestra. 

Se gasesc multe interpretari ale acestui concert,  insa cea mai speciala este a lui Rostropovich, care interpreteaza fiecare nota cu o pasiune ce nu poate fi egalata.

 

Sonata pentru violoncel  nr 3, scrisa de Beethoven 

Este o compozitie care se face remarcata, datorita interpretarii ce da egala putere atat pianului, cat si violoncelului. A fost scrisa de cunoscutul Beethoven si este placuta auditoriului, deoarece in timpul interpretarii se schimba rolurile, dar si intensitatea instrumentelor. 

 

Sonata pentru violoncel  nr 1, scrisa de Britten. 

Piesa a fost scrisa si dedicata special lui Mstislav Rostropovich, care a si interpretat-o prima data. Este o lucrare dificila, care il solicita mult pe cel care o canta, intrucat este compusa din 9 parti. Piesa a iesit in evidenta, pentru ca schimbarea continua si rapida de personaje se potriveste cu interpretarea maleabila a lui Rostropovich.

 

 

Concertul nr 2 pentru violoncel, al lui Shostakovich

Este o opera  brutala si solicitanta pentru violoncelist si una captivanta pentru spectator, deoarece intensitatea instrumentelor variaza, dar cu toate acestea sunetul se imbina, rezultand o interpretare dramatica. Datorita emotiilor transmise, multi spectatori au varsat lacrimi, vizionand aceasta interpretare deosebita. 

 

Lebada

Este scrisa de Camille Saint-Saëns, in 1886, fiind de fapt o parte din cele 14 parti ale simfoniei “Carnavalul Animalelor”. Acestea au fost scrise doar pentru divertismentul invitatilor, ce privesc interpretarile date la petrecerile private. De fapt, autorul considera opera sa o copilarie, de aceea in timpul vietii sale nu a permis interpretarea pieselor decat la petreceri private. 

Singura parte lansata, a fost cea numita Lebada, a carei interpretare a avut un succes rasunator, chiar si dupa mult timp. Daca ai un violoncel bun, din punct de vedere tehnic, nu pune mari probleme, in timpul interpretarii, deoarece nu este o opera dificila. Cand asculti interpretarea ei, imediat esti transpus pe un lac alaturi de pasari minunate. Pianul reuseste sa creeze linia melodica a apei, iar alaturi de violoncelist se creeaza o stare ce te transpune pe malul apei.

 

Concertul nr 1 pentru violoncel, al lui Haydn

Concertul lui Haydn are o linie melodioasa, in care curg acordurile violoncelului. Aceasta opera scoate in evidenta frumusetea instrumentului, deoarece exista pasaje de interpretare in care stapaneste intreaga orchestra, impunandu-se prin frumusetea muzicii sale. 

 

Am modificat articolul ultima data pe: 25.11.20

 

Violoncele – Opinii si Recenzii in 2020

 

Violoncelul este un instrument cu coarde si arcus, cu un sunet grav, placut, ce isi face simtita prezenta, tot mai mult, si in muzica moderna. Prima optiune din lista noastra de recomandari este Petz YB40-VCS 4/4 Cello, un violoncel traditional, cu un ton deschis si echilibrat. Este o marime pentru adulti sau copii mai mari de 12 ani, fiind 4/4. Pentru corp producatorul imbina doua feluri de lemn, molid pentru partea din fata, artar pentru spate si eclisa. Vine la pachet cu husa pentru transport si depozitare, arcus si sacaz. Daca vrei un instrument pentru un copil cu varsta cuprinsa intre 9 si 12 ani poti alege Hora Reghin Student Rhapsody Laminat 3/4, la un pret bun.

 

 

Tabel comparativ

 

Plusuri
Minusuri
Concluzie

Cel mai bun!

Petz YB40-VCS 4/4 Cello
Click aici pentru pret!

Daca pentru tine calitatea este un factor important, te poti indrepta spre acest model de violoncel, cu un design traditional, confectionat din lemn de molid (partea din fata) si artar (spatele si eclisa), cu arcus si sacaz, cu husa din material textil necesara pentru a depozita si transporta in siguranta instrumentul.

Pretul este destul de ridicat, dar vine cu toate accesoriile necesare pentru inceput, asa ca nu ai alte cheltuieli extra.

Este un set ce contine pe langa instrumentul propriu-zis si alte accesorii necesare, un violoncel cu un ton deschis si sunet placut.

A 2-A OPTIUNE!

Hora Reghin Student Rhapsody Laminat 3/4
Click aici pentru pret!

Acest model de violoncel, produs romanesc, este pentru copii cu varste intre 9 si 12 ani, fiind marimea 3/4, construit din placaj laminat din molid pentru partea din fata, placaj de paltin pentru spate si eclisa, cu gat din fag si accesorii din abanos, ce ii confera un aspect traditional.

Desi are un pret avantajos, nu vine dotat cu nici un accesoriu, asa ca trebuie sa mai iei in calcul si costuri suplimentare.

La un pret bun, acest violoncel este potrivit pentru adolescentii ce isi doresc sa invete sa cante pe acest instrument.

A 3-a Optiune!

Gewa Pure Cello Set 4/4 HW
Click aici pentru pret!

Este un violoncel de marime mare, intreg (4/4), confectionat din materiale de calitate: fata din lemn de molid, spate si laterale din lemn de artar, cu fixuri pentru un reglaj fin, cu arcus cu par natural si husa din material textil impermeabil, cu buzunar pentru arcus, ce asigura protectia instrumentului atat la depozitare, cat si la transport.

Fiind un set ce contine pe langa instrument si alte accesorii, din materiale de calitate are si un pret mai ridicat.

Un instrument potrivit pentru un adult sau adolescent, cu un sunet placut si cu accesoriile de care ai nevoie.

 

 

Pareri despre cele mai bune violoncele

In continuare, iti prezint cateva produse alese pe baza mai multor recenzii, dupa popularitate si cu un raport cost – beneficiu bun. Le poti achizitiona din magazinele online de specialitate.

 

 

Violoncel:

 

Petz YB40-VCS 4/4 Cello

 

Daca vrei un instrument de clasa, chiar daca esti la un nivel intermediar sau incepator in invatarea violoncelului, poti sa te indrepti spre acest model care iti va oferi satisfactii pe parcursul utilizarii. Violoncelul are un design traditional, cu finisaj lucios si este marime intreaga (4/4) pentru adulti sau adolescenti (peste 12 ani).

Corpul este confectionat din lemn de artar (partea din spate si partile laterale) – un lemn foarte deschis la culoare, ce confera instrumentului un ton deschis si puternic; cu fata din lemn de molid – considerat cel mai rezonant lemn, ce emite un ton echilibrat si deschis, avand si avantajul de a-si imbunatati calitatile pe parcursul timpului.

Vine la pachet cu arcus si sacaz. De asemenea, are si husa pentru protectia instrumentului la depozitare si transport, din material textil, cu manere solide si buzunare.

 

 

 

Hora Reghin Student Rhapsody Laminat 1/4 

 

Incadrat in gama de violoncele ieftine si bune, acest instrument este un produs 100% romanesc, din clasa Student Rhapsody. Pentru a avea un cost cat mai mic si pentru a fi usor are corpul confectionat din placaj laminat, cu un finisaj lacuit, cu aspect traditional, culoare roscata si elemente negre.

Partea din fata este din placaj de molid ceea ce asigura o rezonanta buna, partea din spate si partile laterale sunt din placaj de paltin. Pentru gat se foloseste lemn de esenta tare, fag, si restul accesoriilor sunt din abanos.

Este un model de marime mica de 1/4 (sfert) ce este dedicat pentru cei mai mici interpreti, cu varste cuprinse intre 8 si 10 ani, o perioada buna pentru a incepe studiul pe acest instrument, acum avand abilitatea de a invata mai usor tehnicile, pozitia, intonatia etc.

 

 

 

 

Violoncel 3/4:

 

Hora Reghin Student Rhapsody Laminat 3/4

 

Daca copilul tau are simt artistic si vrei sa faca un instrument, poti opta pentru acest model de violoncel 3/4, potrivit pentru 9 – 12 ani sau pentru persoane adulte mai mici de statura (fete) cu o deschidere a bratelor de 130 – 140 cm. Este incadrat in clasa Student Rhapsody, avand un pret accesibil si fiind un instrument potrivit pentru primii ani de invatare.

Pentru corpul instrumentului se foloseste placaj laminat, ce ii confera un cost mai mic si un sunet bun. Partea din fata este din laminat de molid – pentru o rezonanta buna; partea din spate si eclisa fiind din placaj de paltin. Gatul este din lemn de fag, un lemn de esenta tare, cu rezistenta crescuta la presiune. Celelalte elemente sunt din lemn de abanos.

Are un design clasic, cu finisaj lucios, de culoare brun roscat si cu parti negre.

 

 

 

Leonardo LC1034

 

Util pentru un incepator, acest violoncel ieftin si bun va fi un instrument de baza pentru primele lectii, si te va ajuta sa iti insusesti tainele interpetarii. Este marimea 3/4 si se adreseaza copiilor cu varste cuprinse intre 10 si 12 ani, fiind un model putin mai mic fata de unul de adulti.

Corpul instrumentului este construit din lemn laminat, un material ce are in compozitie lemn in diverse proportii si este in mai multe straturi. Sunetul este mai slab calitativ, dar avand un pret bun se potriveste pentru perioada de inceput. Tastiera si cheile sunt din lemn de esenta tare.

Are un finisaj lucios, roscat. Vine la pachet cu arcus si husa pentru a putea fi transportat usor. Cu totul cantareste 7,6 kg asa ca nu va fi greu adolescentului sa isi duca singur instrumentul.

 

 

 

 

Violoncel 4/4:

 

Gewa Pure Cello Set 4/4 HW

 

Daca vrei sa iti schimbi instrumentul sau treci la o marime superioara poti alege acest set ce cuprinde violoncelul, arcus si husa. Violoncelul este marime mare, de 4/4, potrivit pentru persoanele adulte sau adolescenti.

Este confectionat din lemn de molid pentru partea din fata  – ce determina o rezonanta buna; cu spatele si partile laterale din lemn de artar  – cu un ton deschis. Poti acorda perfect instrumentul, de la cheite pentru acordajul brut, de la fixuri pentru reglaje fine. Are un design clasic, cu un finisaj lucios, rosu brun.

Arcusul este cu par natural pentru a asigura un sunet de calitate. Husa este de culoare bleumarin, din material textil, impermeabil si rezistent, ce asigura protectie la transport inclusiv pe o vreme mai umeda. Se poate purta pe spate, avand bretele de tip rucsac si are buzunar special pentru arcus.

 

 

 

Yamaha VC 5S44 Cello 4/4

 

Pentru artistii instrumentisti profesionisti ce au nevoie de un violoncel performant, acest model ar putea fi o alegere inspirata. Este marimea 4/4 asa ca este potrivit atat pentru adulti, cat si pentru copii cu varsta mai mare de 12 ani.

Fiind fabricat manual va avea un sunet placut, cu piese imbinate perfect, potrivit pentru orchestre simfonice sau camerale. Fata este din lemn de molid solid – un material foarte rezonant cu un ton echilibrat si luminos; spatele din lemn de artar solid – un lemn frumos, cu o dinamica crescuta pentru frecventele inalte; cu tastiera din lemn de abanos – cu aspect placut si catifelat la atingere.

Pe langa cheitele de acordaj, are si fixuri necesare pentru reglajul fin al instrumentului. Vine la pachet cu husa pentru protectia violoncelului, din material textil, cu bretele pentru a putea fi transportat usor pe spate; arcus si sacaz pentru coarde si arcus, necesar pentru imbunatatirea calitatilor sonore ale instrumentului.

 

 

 

 

Accesorii:

 

Corzi violoncel:

 

Thomastik Spirocore Cello G/Sol S32 M 

 

Daca ai un violoncel 4/4 sigur vei avea nevoie si de accesorii pentru instrument, asa ca nu ocoli acest produs.

Este o coarda pentru nota Sol (G in notatie engleza) si este de tensiune medie, fiind utila atunci cand ai nevoie sa inlocuiesti coarda veche care s-a deteriorat din diverse motive.

Coarda este confectionata din materiale de calitate, avand miezul din funie spiralata si invelis din Tungsten, un metal foarte dur, ce nu este casant, avand o durabilitate mare si fiind unul dintre cele mai rezistente materiale le rupere. Chiar daca pretul este ceva mai ridicat, sunt corzi pe care te poti baza si cu o viata lunga.

 

 

 

 

 

Muzica violoncel:

 

Brilliant Classics Antonin Dvorak – Complete Concertos

 

Cei care vor sa asculte un concert pentru violoncel Dvorak se pot indrepta spre aceste doua CD-uri audio de muzica clasica, interpretate de artisti de renume mondial.

Albumul a fost lansat in 2008, cu Rudolf Firkusny la pian – de origine ceha, ce a trait, a profesat si a decedat (1994) in SUA; Ruggiero Ricci la vioara – din SUA, decedat in 2012; Zara Nelsova la violoncel – nascuta in Canada, ce a trait in SUA si a decedat in 2002; artisti de o inalta tinuta, acompaniati de Orchestra Simfonica din Saint Louis sub bacheta dirijorului Walter Susskind.

Cd-urile contin unele dintre cele mai cunoscute concerte de Antonin Dvorak, si poti asculta muzica violoncel si orchestra intr-o interpretare de exceptie ce te ajuta sa te destinzi si sa iti umpli sufletul de frumos.

 

 

 

 

Calus violoncel:

 

Aubert Cello Luthier 

 

Pentru cei care cauta un calus violoncel pentru un instrument de marimea intreaga (4/4) acest produs poate fi o alegere inspirata. Avand un rol important, de sprijinire a corzilor intinse, ai nevoie de calitate si te poti baza pe acest model produs in Franta.

Este atent confectionat din lemn tratat, pentru a avea o buna rezistenta in timp, si ofera o structura bine gandita pentru un violoncel de dimensiuni mari. Este de culoarea lemnului natur, usor inchis la culoare, cu tuse bine conturate, margini rotunjite sau ascutite dupa cum este necesar.  

 

 

 

 

 

 

 

Ghid de cumparare

 

Violoncelul este un instrument cu corde si arcus din familia viorii, fiind ca si dimensiune situat intre viola si contrabas. Daca esti pasionat de acest instrument desigur ca iti vei dori cel mai bun violoncel si ai nevoie de cateva informatii pentru a sti ce sa alegi, mai ales daca esti la inceput de drum.

 

 

Parti componente: Violoncelul are doua parti importante si anume: instrumentul propriu – zis si arcusul.

Corpul instrumentului este confectionat in mod traditional din lemn pentru a asigura un sunet placut, acesta fiind responsabil cu transmiterea si amplificarea vibratiei produse de coarda. Are fata si spate, precum si parti laterale denumite si eclise, care pot fi confectionate din acelasi tip de lemn sau diferite in functie de cum vrei sa fie tonul si sunetul.

Lutierul este cel care se preocupa de cutia de rezonanta, de lacul cu care este acoperit lemnul, de popic, acestea fiind elemente importante pentru a obtine cele mai bune violoncele. Corpul mai insumeaza si limba, gatul precum si capul instrumentului.

Pe corp mai sunt prinse cordarul cu fixuri, butucul, calusul. Pe cap sunt si cheitele de acordaj. Instrumentul prezinta in partea de jos piciorul necesar pentru sustinerea violoncelului pe podea.

Arcusul este responsabil cu producerea sunetelor, fiind trecut peste corzi violoncel si are ca si parti componente: bagheta  – ce are la baza (numita si talon) inelul de prindere, capra si surubul; si parul.

 

Tipuri de violoncel: Sunt doua mari tipuri de violoncele: cele traditionale si cele electrice.

Violoncelul traditional sau acustic este des intalnit in orchestrele simfonice si de camera. Se sustine intre genunchi si are sprijin pe podea. Importanta este cutia de rezonanta ce transmite vibratiile coardelor.

Violoncele electrice sunt aparute mai nou, pot avea un design futurist, nu au cutie de rezonanta, amplificarea sunetului fiind cu ajutorul unui combo sau mixer. Au mai multe tipuri de intrari sau iesiri, casti, diferite efecte si control asupra volumului. Sunt mai des intalnite in trupe de rock sau pop si poti achizitiona un model de violoncel la un pret bun potrivit cu dorintele tale.

 

Dimensiuni: Conform mai multor pareri despre cele mai bune violoncele, trebuie sa ai grija sa alegi marimea potrivita pentru a avea o pozitie corecta in timpul interpretarii.

Astfel, pentru cei mai mici muzicieni vei alege: intre 4 si 7 ani un model de 1/16 sau 1/8; pentru cei de 8 – 9 ani se recomanda folosirea unei variante de 1/4  sau 1/2; pentru 10 – 12 ani un violoncel 3/4 este foarte potrivit.

Adultii sau copii cu varste mai mari de 12 ani pot folosi un model de violoncel 4/4, care este si cea mai mare marime.

 

 

Second hand versus nou: Un instrument nou are avantajul de a beneficia de ultimele inovatii in domeniu, este intr-o stare perfecta si poti gasi violoncele la preturi bune ce beneficiaza de legea cererii si ofertei. Ca si dezavantaj un instrument nou nu a fost folosit, asa ca sunetul trebuie lucrat, si ai nevoie de un timp pentru a ajunge la perfectiune.

Pe piata second hand vei gasi multe oferte de la persoane care vand violoncel, unele fiind mult mai ieftine decat ce se gaseste pe piata ca si instrumente noi, dar trebuie sa faci distinctie intre un model de ocazie, fabricat intr-un an anterior si un violoncel vechi.

Cele vechi sunt fabricate anterior anului 1950 si datorita modului de confectionare din acea perioada, mesterilor lutieri, lemnului folosit, pot avea o sonoritate net superioara modelelor actuale, dar si un pret mult mai ridicat. Poti gasi violoncel de vanzare si de ocazie, la un pret mai mic, dar ai grija la starea instrumentului, sa nu fie deteriorat.

 

Accesorii: Daca ai gasit un violoncel la pret bun mai ia in calcul si accesoriile pe care trebuie sa le achizitionezi pentru a stabili costul corect. Printre cele mai importante sunt:

Corzile: vei avea intotdeauna nevoie de corzi de rezerva, pentru a face inlocuiri in caz de nevoie. Poti achizitiona seturi de cate 4 corzi sau te poti indrepta pentru modele la bucata pentru a lua doar coarda deteriorata (Sol, Do, Re, La). De asemenea, ai grija la marimea instrumentului, deoarece corzile sunt dedicate pe dimensiuni. Pot fi de tensiuni diferite: slab, mediu si puternic.

Cutie: Pentru depozitare si transport ai nevoie de cutii speciale si ai la dispozitie o gama foarte larga, la diferite preturi si calitati, pentru a gasi ceva pe placul tau. Astfel, poti alege o cutie tip toc, din materiale plastice dure, cu finisaj mat sau lacuit, de diverse culori, care iti va oferi o protectie superioara chiar si in conditii mai dificile de transport.

 

 

La un pret mai accesibil gasesti variante din material textil, dublate cu spuma, cu interior cu locuri speciale pentru instrument si accesorii. Daca transporti des instrumentul, un aspect important este modul de prindere, util fiind cel de tip rucsac ce asigura comoditate.

Stativ: Este necesar pentru a lasa instrumentul in siguranta inainte de un concert sau pentru perioadele de pauza.

 

 

 

Intrebari frecvente

 

Care e cea mai potrivita muzica la violoncel?

Acest instrument a aparut in perioada baroca si a fost folosit initial pentru acompaniament in muzica de camera si in cea simfonica. La finalul perioadei clasiciste, violoncelul incepe sa fie din ce in ce mai utilizat de compozitori, incepand sa aiba partituri solistice. Fara a prinde foarte mult, violoncelul a fost folosit si in muzica traditionala, atat in Europa, cat si si Romania.

In perioada actuala, pe langa partiturile din muzica clasica, putem asculta muzica de relaxare la violoncel, dar si prelucrari dupa piese celebre de actualitate, fiind si utilizat de mai trupe de rock, jazz sau pop pentru anumite lucrari.

 

 

Cat costa sa iau lectii de violoncel? Cand si cum sa incep?

Pentru a lua lectii de violoncel te poti indrepta spre un profesor privat care are, in general, preturile fixate in functie de notorietatea acestuia. Daca esti la inceput poti apela la cluburi unde pot participa persoane cu varsta mai mare de 6 – 7 ani.

Pentru a ajunge la un nivel performant este bine sa incepi lectiile de mic (6 – 8 ani), poti sa te apuci si mai tarziu, chiar ca adult, dar pentru placerea ta personala. In primele lectii se insusesc notiunile de baza precum pozitia corecta la violoncel, tehnici de baza, intonatie, producerea sunetului, tehnica arcusului.

Pe masura ce se avanseaza se trece la frazare, tehnici speciale de arcus si interpretarea diferitelor piese cu grade crescatoare de dificultate. Cel mai indicat este sa iei lectii individuale, si pretul acestora poate varia de la 50 de lei per ora la 100 de lei per ora sau mai mult.

 

 

Pot invata in acelasi timp sa cant la violoncel si contrabas?

Ca la orice instrument, pentru a ajunge la performanta trebuie sa te dedici trup si suflet acestuia si sa exersezi cateva ore zilnic. Desi sunt din aceeasi familie, atat violoncelul cat si contrabasul au diferente ce tin de tehnica si interpetare.

Poti migra de la un instrument la altul in perioda de inceput. Pentru placerea personala, ca hobby poti incerca si sa inveti in acelasi timp ambele instrumente, pana poti alege pe cel care ti se potriveste cel mai bine.

 

 

 

Contrabas vs violoncel

 

Ambele fac parte din familia viorii, fiind instrumente cu corzi si arcus, si au aparut in perioada baroca. Pana la forma lor actuala au trecut prin mai multe incercari experimentale, avand numar de corzi variabile, dimensiuni si forme diferite, dar care nu au rezistat de-a lungul timpului din diverse motive.

 

 

Asemanari:

La inceput ambele instrumente erau folosite pentru acompaniament, facand parte din orchestre mari, adesea contrabasul dubland linia violoncelului. In perioada baroca tarzie au aparut delimitarile clare intre aceste doua instrumente, cu partituri diferite. Constructiv sunt asemanatoare, si au de regula cate 4 corzi.

 

Deosebiri:

In perioada clasicista contrabasul avea rolul de a mentine balansul orchestral, mai tarziu apare si cu partituri solistice. Violoncelul era folosit pentru a completa basul continuu, impreuna cu clavecinul.

Diversi compozitori din acea perioada au descoperit posibilitatile muzicale de exceptie ale acestor instrumente si au compus concerte cu partituri solistice (pentru contrabas din perioada romantica, pentru violoncel in perioada baroca tarzie).

Ca si dimensiuni contrabasul este cel mai mare instrument cu coarde, fiind urmat de violoncel. Violoncelul are 4 coarde ce se acordeaza in cvinte, do, sol re, la, acordajul fiind identic cu al violei insa la o octava inferioara.

Contrabasul este cel mai grav din familia viorii, are tot 4 corzi dar acordate in cvarte fiind similar cu cel al chitarei bas.

 

Stiluri de muzica:

Atat violoncelul, cat si contrabasul sunt intalnite in orchestrele simfonice si de opera, avand un rol important in crearea atmosferei si redarea anumitor stari. Violoncelul este prezent si in muzica de camera, fiind cel mai grav instrument folosit in cvartetele de coarde.

 

 

Contrabasul are un rol deosebit de important in istoria jazz-ului, cu urcusuri si coborasuri, fiind inlocuit la un moment dat (prin anii 60) de chitara bas, mult mai usor de transportat.

Totusi datorita sonoritatilor deosebite, ambele instrumente revin in muzica de actualitate, putand fi intalnite alaturi de trupe consacrate de rock, pop sau jazz.