Am modificat articolul ultima data pe: 27.05.20

 

De-a lungul timpului, din dorinta de a perfectiona si de a crea instrumente noi, pe piata au aparut tot felul de incercari, unele rezistand si pana astazi, altele cu o evolutie mult mai scurta, iar in continuare iti prezentam cateva instrumente cu clape mai neobisnuite.

 

Lista instrumentelor cu clape este foarte lunga si, cu siguranta, sunt cateva modele care sunt mai neobisnuite, atat ca forma, cat si ca sunetele pe care le produc. Desi se prezinta sub forma unui top, aceasta are ca scop prezentarea unora mai speciale in mod aleator, pentru a-ti starni interesul in acest domeniu.

 

Hurdy-gurdy

Este un instrument muzical foarte asemanator cu o vioara, ce prezinta ca marea majoritate a modelelor acustice, o placa sonora si o cavitate scobita care preia vibratia corzilor. Sunetele produse de datoreaza frecarii corzilor de o roata inrosita, ce este actionata de o manivela.

Pe partea superioara, imediat dupa corzi, instrumentul prezinta si o claviatura, care are scopul de a reda melodiile prin apasarea corzilor prin intermediul unor panouri mici din lemn. 

Acest tip de instrument se intalneste in muzica populara catalana, franceza, maghiara, slava. In multe festivaluri de muzica populara din Europa sunt prezentate grupuri de astfel de instrumente, cel mai cunoscut fiind in Franta de ziua caderii Bastiliei.

Pe langa modelele clasice, ce sunt inca din Renastere, cu diferite modificari in timp, astazi poti gasi si huardy-gurdy electrice si electronice ce se folosesc in muzica pop, mai ales in muzica neo-medievala. Astfel semnalele sunt transmise catre un amplificator sau reproduse de un sintetizator sub forma modificata.

Calliope

Acest instrument muzical foloseste forta unui gaz, initial a aburului si mai recent aer comprimat, pentru a emite sunete. Folosit initial de locomativele cu abur si vapoare pentru a-si face semnalata prezenta, a fost ulterior dezvoltat sub forma unui instrument mai inedit.

Sunetele emise sunt de mare volum, neputand avea control asupra acestuia, ci doar asupra tonului, ritmului si a duratei notelor emise. Este cunoscut si sub denumirea de orga cu aburi sau pian cu aburi.

Sunt mai multe tipuri de astfel de instrumente, unele functionand mecanic cu ajutorul unui tambur ce reda o anumita melodie, altele cu tastatura sau combinate. O serie mai moderna se poate folosi si cu ajutorul unei interfete MIDI.

Tuburile ce redau sunetele sunt reglate la o scara cromatica, desi acest proces este destul de dificil fiind direct proportional cu temperatura aerului ce trece prin ele. Poate avea un numar diferit de tuburi, de la 25 la 67, cele traditionale cu aburi fiind cu 32.

Desi au existat si variante anterioare, cel mai cunoscut este instrumentul dezvoltat de Stoddard, in 1855, care initial avea atasat un set de role metalice cu pini, asemenator cu cele din cutiutele muzicale, redand astfel o anumita melodie. Ulterior, acesta a inlocuit rolele cu tastatura pentru a putea interpreta ca la o orga, muzica dorita.

Incepand cu anii 1900, acest instrument prezinta atat role, cat si tastatura, iar aburul incepe sa fie inlocuit cu aer comprimat. Desi foarte prezent in lumea muzicala, la mijlocul secolului XX, dispare, ramanand doar putine piese ce pot fi ascultate si vizualizate.

 

Regal

Un tip de orga portabila, cu doua burdufuri, ce a cunoscut o larga raspandire in Renastere. Atent lucrate, aceste instrumente erau adevarate opere de arta, cu sculpturi bogate sau incrustatii de mare pret.

Instrumentul era asezat pe o masa si era nevoie de doua persoane pentru a canta, una la claviatura si alta care sa pompeze burduful. Primele mentiuni despre acest instrument sunt din 1618, fiind folosit atat curte in cadrul ochestrelor, cat si in muzica bisericeasca. 

Regalul poate fi considerat printre stramosii armoniului, din care se vor dezvolta mai tarziu acordeonul, bandeonul etc.

Glasschord

Foarte asemanator cu celesta, acest instrument folosea bare de sticla ce erau lovite cu ajutorul unor ciocanele. Sunetele produse erau foarte suave si speciale, dar, datorita fragilitatii, acest instrument nu a rezistat foarte mult pe piata. 

 

Claviatura glockenspiel

Este un instrument hibrid, fiind un glockenspiel actionat cu ajutorul unei claviaturi pentru pian. Cunoscut inca din 1739, a fost folosit de multi compozitori celebri din acea vreme, inclusiv de Mozart care, in celebra opera Flautul fermecat, ii aloca un rol important.

Este folosit in special pentru dinamica foarte stralucioare si puternica in punctele culminante ale unei lucrari. Astfel il vei intalni in multe opere si simfonii, desi de multe ori in prezent este inlocuit cu celesta.

 

Clavinet

Apare in 1964 si este produs pana in anii 80, fiind un model de clavicord electric, amplificat. A prins foarte bine in perioada respectiva, si este des folosit in formatiile de funk, jazz-funk, reggae, rock, soul.

Acest tip de instrument electric/mecanic necesita prezenta unui amplificator pentru a reda un nivel sonor utilizabil. Cele mai multe modele au 60 de clape, cu un interval de cinci octave, ce acopera gama unei chitare electrice si cea mai mare parte a gamei de basi a unei chitare bas cu 4 corzi. Are 60 de corzi din otel tensionate, ce produc sunetul asemanator unei harpe. 

Initial a fost conceput pentru acasa, pentru muzica clasica si populara. Avea un corp triunghiular, furniruit cu lemn si picioare de lemn. Clapele erau inversate, fiind negru si alb, iar suportul pentru partituri era din sticla acrilica.

Ulterior, datorita unor inventii si imbunanatiri, clavinetul devine foarte popular pentru muzica rock, fiind amplificat live.  

Melodica

Este un instrument de suflat, cu claviatura, ce acopera doua sau trei octave. Sunt foarte usoare si portabile, de dimensiuni mici si sunt mai cunoscute in muzica populara din Asia.

Desi se cunosc astfel de instrumente inca din secolul al XIX-lea, forma in care este si astazi a aparut in 1950. Exista mai multe tipuri precum: sopran, ce poate fi utilizata cu ambele maini simultan, mana dreapta pentru clapele albe si stanga pentru cele negre; tenor, de dimensiuni mai mari, ce trebuie sustinute cu o mana; bas, mai putin folosite.

Asa cum ai vazut, pe langa modelele cunoscute de instrumente cu clape (pian, pianina, pian digital, acordeon, sintetizator etc.) mai sunt si alte tipuri, unele fiind foarte ingenioase, altele adevarate lucrari de arta pe care le mai poti vedea doar in muzee si care au condus la dezvoltarea si aparitia celor folosite azi. 

 

 

Am modificat articolul ultima data pe: 27.05.20

 

Istoria instrumentelor muzicale se intinde pe o mare perioada de timp si cuprinde nenumarate forme care s-au dezvoltat de-a lungul vremii, si in acest articol ne referim la instrumente cu clape mai putin cunoscute.

 

Printre cele mai reprezentative instrumente cu clape se numara pianul, orga, dar si alte modele moderne actionate prin taste precum sintetizatoarele si pianele digitale. De-a lungul timpului au existat si tot felul de incercari, unele reusite altele mai putin, care s-au stins rapid, dar mai jos iti voi prezenta o serie de instrumente de care este probabil sa nu fi auzit pana acum, ce sunt cu clape.

 

Claviatura inclinata (Bogenclavier)

Este un instrument ce are o tastatura in care sunt prinse coarde, confectionate din intestin de  la animale. Tonul sau este produs prin rotirea unui cilindru, in mod constant, ce este inrosit, actionat de o pedala pentru picior. 

Pentru prima data apare mentionat intr-un tratat din Germania scris intre anii 1614 – 1620, autor fiind Michael Praetorius, care face o descriere a instrumentului si il si ilustreaza (denumirea in limba germana fiind de geigenwerck).

Desi o perioada nu se mai stie nimic despre el, este reinventat in 1751 la Berlin de un inventator de instrumente muzicale ce, pe langa claviatura inclinata, mai are un aparat ce inregistreaza in timp real improvizatii de la o claviatura, J. Hohlfeld. Inventiile acestuia starnesc curiozitatea si entuziasmul marelui compozitor Bach, care il mentioneaza in lucrarea sa “Eseu despre adevarata arta a folosirii instrumentelor cu clape”.

Archicembalo

Mentionat inca din 1555 de Nicola Vicentino, este descris ca un instrument din familia clavecinului, construit cu multe chei si siruri suplimentare, pentru a putea permite extinderea in microtonalitate si intonatie. 

Cele doua claviaturi avea toate tastele albe si negre folosite, dar in plus, fiecare tasta neagra este impartita in doua putand astfel sa fie foarte bine delimitate sunetele ascutite de cele plate. Erau in total 36 de taste disponibile pentru fiecare octava, putand fi reglate in tonuri diferite.

Pe langa diferite experimente ale lui Vicentino, care a fost foarte preocupat de acest tip de instrumente si de largirea posibilitatilor de exprimare, archicembalo a mai fost folosit pentru a acompania vocile, compozitorii vremii exploatand instrumentul pus la dispozitie.

 

Lautenwerck (intr-o traducere libera fiind o lauta cu claviatura)

Apare in epoca baroca, in Europa, fiind cu coarde din intestine in cea mai mare parte, mai putin metalice, motiv pentru care producea un ton mai moale. 

Compozitorul Johann Sebastian Bach a indragit acest instrument, in momentul mortii sale avand 2 pe care le utiliza. Din pacate nici un astfel de instrument nu s-a pastrat din secolul XIII, dar a fost reinventat in secolul XX, de catre producatorii de clavecin.

 

Spinet

Diferentele majore fata de alte instrumente cu clape sunt: unghiul sirurilor sale este de 30 de grade fata de fata de tastatura, mergand usor spre dreapta; sirurile sunt aranjate pe perechi, cu un spatiu mai mare intre acestea.

A aparut de timpuriu, cel mai vechi model fiind cunoscut din anul 1631. Este dezvoltat de Bartolomeo Cristofori (1655 – 1731), care a inventat si pianul. Acestea se mai construiesc ocazional si astazi, de catre producatorii de piane, pentru a realiza un model mai mic ca si dimensiuni si mai ieftin. 

Ca si punct slab al acestui instrument este o intretinere foarte laborioasa si greu de realizat, o gama redusa de armonici si un ton calitativ mai slab. Spinetul a avut o perioada de larga dezvoltare intre anii 1930 – 1990.

Nyckelharpa

Este un instrument popular suedez, cu coarde si tastatura, asemanator ca si forma cu o vioara. Are o lunga istorie in spate, fiind ilustrat in picturi bisericesti inca din 1350, si descris in 1620 intr-un document scris de Michael Praetorius. 

Sunt mai multe moduri in care acest instrument poate fi folosit, fie prins cu o curea in jurul gatului si stabilizat cu mana dreapta, fie tinut vertical pe piept avand astfel ambele maini libere, fie tinut departe de corp, putandu-se balansa liber, ceea ce ii confera un ton mai deschis, deoarece rezonanta sa nu este amortizata.

Astazi exista mai multe tipuri, in functie de numarul si aranjarea cheilor, numarul si aranjarea sirurilor, forma. 

 

Orphica

Realizata ca un pian portabil la sfarsitul secolului XVIII, are forma unei chitari si putea fi folosita cu o curea de sustinere pe umar. Desi constructia sa a durat relativ putin, doar intre anii 1795 – 1810 in Viena, in prezent se mai gasesc aproximativ 30 de astfel de instrumente.

Celebrul compozitor Ludwig van Beethoven aloca din timpul sau si scrie doua piese special pentru acest instrument, care apar mentionate in corespondenta acestuia. 

 

Mellotron

Acest instrument muzical electromecanic, a fost dezvoltat in Anglia in 1963, avand o perioada de cadere in anii 80 la aparitia sintetizatoarelor, dar si-a revenit in anii ‘90.

Desi primele modele au fost destinate pentru acasa, acestea si-au gasit un loc de interes si pentru mari nume din lumea muzicala care l-au folosit in concerte. Printre cei mai renumiti muzicieni care au folosit acest instrument se numara si The Beatles, Genesis, King Crimson etc. 

Mellotronul a devenit de interes pentru formatiile de rock si pop mai ales in timpul erei psihedelice, deoarece le permitea adaugarea unor sunete neobisnuite si infricosatoare pe inregistrari. 

Pe acest instrument sunt disponibile o mare varietate de sunete, cu note individuale inregistrate in mod izolat. Desi a fost proiectat pentru a reproduce sunetul instrumentului initial, prin inlocuirea benzilor se creeaza anumite fluctuatii minore de ton si amplitudine, ceea ce conduce la sunete usor diferite de fiecare data cand sunt actionate.

Este dotat cu butoane de control pentru ton si ritm. Modelele mai moderne au un cadru de banda detasabil, fiind posibil astfel schimbarea acestuia cu altele care contin sunete diferite. 

Daca indragesti instrumentele cu clape, poti sa incepi studiul pe cel mai bun pian digital pentru tine, fiind mai usor de gestionat, si in caz ca ti-am starnit interesul si pentru alte tipuri din aceasta larga familie, mai neobisnuite, poate vei dezvolta si vei revigora un astfel de model. 

 

Am modificat articolul ultima data pe: 27.05.20

 

Desi cei mai multi artisti instrumentisti se bazeaza pe instrumentele clasice pentru a-si etala cunostintele si talentul, exista si o serie de persoane care isi doresc sa treaca granitele si sa ofere lucruri inedite, ramanand astfel in istoria muzicii.

 

Nu sunt putini cei care incearca sa socheze si sa-si impresioneze publicul cu spectacole inedite, iar unii artisti chiar isi pun imaginatia la incercare pentru a obtine instrumente mai deosebite cu care sa atraga atentia. Cele mai multe astfel de instrumente sunt de dimensiuni foarte mari, combinatii intre doua tipuri cunoscute sau utilizand metode neconventionale.

 

Harpa eoliana

Este o inventie mai veche ce dateaza inca din perioada romantica, unde era foarte cunoscuta, si se bazeaza pe forta vantului pentru a produce sunetele. 

Si in perioada noastra se mai produc astfel de instrumente, adevarate bijuterii, atent lucrate in metal, ce sunt amplasate in diverse locuri, precum acoperisuri de cladiri, pe dealuri etc., unde vantul bate cu forta si va produce o muzica speciala.

 

Instrumente printate

Beneficiind de ultimele tehnologii, precum o imprimanta 3D, unii artisti impreuna cu lutieri de marca, au realizat anumite modele de instrumente printate. Acestea formeaza adevatate instalatii de arta.

Flaut hiperbass

Flautistii mai extremisti pot incerca sa cante la acest instrument inedit, sub forma unui flaut mult supradimensionat, cu aproximativ 15 m de conducta. Are o forma mai bizara, cu o baza de sprijin pe podea si pozitia de cantat este din picioare. Desi nu a ajuns la tonul potrivit, inca se mai poate lucra.

 

Octobass

Aparut inca din 1850, acest instrument este foarte asemanator cu un contrabas, dar foarte masiv. Are o inaltime de aproximativ 3,48 m, iar instrumentistul se afla asezat pe un suport alaturi. Este destul de complicat, avand si o serie de pedale aferente, dar sunetele produse sunt frumoase, asa ca probabil merita efortul. Unii compozitori ai vremii au fost impresionati de aceasta aparitie, precum Berlioz, si astfel a fost mentionat in scrierile din domeniu din acele timpuri.

 

Orga Pyropfone

Cunoscuta si ca orga cu foc sau cu explozie, este un instrument spectaculos si inedit. Pentru a functiona aceasta se alimenteaza cu substante inflamabile precum propan si benzina si se produc mici explozii care forteaza evacuarea aerului prin tuburi. 

Se poate si regla pentru a obtine sunetele dorite, iar in timpul functionarii o parte a acesteia este in flacari, fiind un spectacol deosebit, dar pe care mai bine il urmaresti de la distanta.

 

Orga Stalacpipe

Este de foarte mari dimensiuni si o poti vedea in pestera din Virginia, SUA. Probabil este cel mai mare instrument muzical din lume, fiind o curiozitate ce merita mentionata. A fost construita in 1954 de un om de stiinta si mare matematician, pasionat de muzica.

Se intinde pe o suprafata de 3 hectare si are la baza sunetele produse de stalactitele din pestera, ce sunt lovite de ciocanele ce au varfurile din cauciuc pentru a nu le deteriora. Muzica produsa este la o calitate exceptionala, un adevarat concert simfonic.

Orga de mare

Si sunetele produse de valurile marii pot produce o muzica inedita si de acest lucru au profitat cei din Croatia, care au transformat o faleza intr-un instrument de mare atractie pentru turisti. 

In faleza destinata plimbarilor sunt introduse diverse tuburi din teava care reactioneaza la actiunea valurilor, creand o adevarata simfonie.

 

Corn de violoncel

Este un instrument hibrid ce a aparut in 1936 si a facut senzatie in lumea muzicala. In loc de corpul din lemn al violoncelului se afla un corp de alama precum cel al cornului, iar sunetele produse de trecerea arcusului pe corzi sunt mult modificate. 

 

Tambur din branza

Cum la percutie poti folosi orice pentru a scoate sunetele dorite, si aceste tambururi din branza, de diferite consistente, pot fi utile in cadrul unui concert. Din pacate nu tin foarte mult si trebuie schimbate des pentru a nu se altera calitatea.

 

Fluba

Tot un instrument hibrid ce uneste doua modele clasice, fiind un flugelhorn (din familia trompetei) cu corp de tuba. Sunetele produse sunt deosebite si imbina intr-un mod placut cele doua instrumente.

 

Theremin

Pasionati de introducerea electronicii in muzica, unii artisti au creat acest instrument inedit, fiind primul dispozitiv complet electronic utilizat pentru a reda muzica. A fost creat inca din 1919 de un inventator rus, si a creat senzatie deoarece poate fi folosit fara sa il atingi. 

Are la baza 2 antene metalice si 2 oscilatoare de frecvente radio, iar sunetele sunt amplificate. A fost folosit pentru coloana sonora a unor filme si reprezinta o adevarata opera de arta.

 

Gravikordul

A aparut in 1986 si este prezentata ca o harpa dubla, complet electrica. Din punct de vedere constructiv prezinta mai multe tevi din otel inoxidabil, sudate, precum si corzi din nailon in numar de 24.

Ca si tehnica se interpreteaza prin ciupirea corzilor, utilizand degetul mare si aratatorul de la ambele maini. 

Instrumente din legume

In Viena, Austria, leaganul muzicii clasice, ai parte si de experiente mai putin obisnuite, putand sa asisti la un concert simfonic la care instrumentele sunt confectionate din legume. Astfel, o intreaga orchestra are la dispozitie instrumente speciale, care se confectioneaza inainte de fiecare spectacol, legumele fiind perisabile.

 

Casa simfonica

O cladire care este in sine un instrument, care “canta o muzica inedita” este un lucru remarcabil ce, cu siguranta, trebuie amintit. Se afla in SUA si este special construita pentru a emite sunete de exceptie, avand la baza ciment si lemn. 

Ferestrele sunt astfel aranjate incat pot permite anumite “reglaje” permitand sa intre vantul doar in anumite doze, ce creeaza un fundal sonor de exceptie. Este considerata o capodopera atat din punct de vedere arhitectural, cat si muzical. 

Lumea instrumentelor muzicale este foarte vasta si ciudata, de la instrumente clasice sau hibride, la variante ce beneficiaza de cele mai noi inventii tehnologice, unele devenind de baza precum un pian digital (lista noastra comparativa o gasesti aici) sau sintetizatoare, altele prezente doar ca experimente, pentru a te putea bucura de muzica asa cum iti doresti. 

 

 

 

Am modificat articolul ultima data pe: 27.05.20

 

Daca esti atent si ai urechea formata, poti sa auzi muzica in cele mai neobisnuite locuri si sunete formate in mod neconventional, lucru de care unii artisti au profitat pentru a crea spectacole inedite gustate de publicul iubitor de acest gen muzical.

 

Inventivi si cu un simt artistic deosebit, unii instrumentisti, singuri sau ajutati de oameni de stiinta, au creat de-a lungul vremii tot felul de instrumente care de care mai bizare pe care le-au prezentat si publicului larg. In acest articol, iti vom prezenta un top de astfel de curiozitati si te provocam sa le asculti, deoarece sunt adevarate spectacole in sine. 

Desi este un top, ordinea poate fi schimbata dupa gustul fiecaruia si cu siguranta ca, daca iti va deschide apetitul, vei mai gasi si alte instrumente muzicale bizare. 

 

Zeusaphon (sau Toramin)

Ce poate fi mai spectaculos decat sa asculti o muzica creata prin imblanzirea fulgerelor? Acest dispozitiv ce are la baza bobine inventate de Tesla si un difuzor cu plasma, transforma si moduleaza o iesire de scanteie, creand o muzica terifianta si care merita audiata. Este o exerinta unica prin care fortele naturii sunt supuse si modulate pentru a crea si reda compozitii muzicale. 

Arborele cantator

Are denumirea de arbore datorita formei sale, dar este construit in intregime din tuburi metalice cu lungimi de pana la 3 m. Vantul patrunde prin aceste tevi si scoate o serie de sunete diferite ce tin de forta de intrare, de directia acestora, creand o muzica infricosatoare. Astfel de lucrari poti gasi in Anglia, si mai nou in SUA.

 

Harpa eoliana

Puterea vantului de a scoate sunete deosebite a fost folosita inca din secolul al IV-lea, cand in Grecia au aparut aceste instrumente care nu erau manuite de om. Seamana foarte mult cu o harpa obisnuita, de dimensiuni ceva mai mari, iar corzile sunt actionate de vant pentru a vibra in ton cu acesta.

 

Orga marina

Daca au fost create instrumente actionate de curentul electric si de vant, de ce sa nu apara si unul la care sa cante marea. In Croatia, in timpul plimbarilor pe faleza, turistii se pot bucura de o muzica deosebita creata de miscarea valurilor, ce intra in tubulatura instalata in interiorul drumului. 

 

Hidraulofon

Ramanem tot la sunetul produs cu ajutorul apei si ne referim la acest instrument cel putin bizar. Este sub forma unui tub metalic cu gauri prin care trece apa la un anumit debit, ce are tendinta de a tisni prin spatiile acestuia. Cu ajutorul mainilor, la fel ca la un flaut, se astupa anumite gauri, putand astfel sa obtii o muzica speciala.

 

Marea Orga Stalacpipe

Este o mare realizare la care inventatorul, matematician, a lucrat peste 3 ani de zile, are o intindere de peste 14.000 de mp si se afla in interiorul unor pesteri ce au legatura intre ele din SUA. Sunetele sunt produse de diverse mecanisme ce lovesc stalactitele cu mansoane de cauciuc, ce se unesc la o tastatura centrala. Merita sa vezi si sa asculti aceasta mare inventie care iti va bucura sufletul.

Stada muzicala

Profitand de sunetele scoase de o masina ce trece la diferite viteze prin anumite gropi si denivelari, cercetatori din Japonia au taiat in diferite forme asfaltul. Astfel nu mai ai nevoie de muzica cand esti la drum, putand sa asculti ce sunete scoate masina ta in mers pe o astfel de strada.

 

Clavecinul LEGO

Clavecinul este un instrument cu o lunga istorie in spate, fiind nenumarati compozitori care au scris zeci de pagini pentru acesta. Un impatimit al jocului LEGO a reusit sa faca un astfel de instrument doar din piesele jocului, la care a adaugat corzi metalice. Intreg instrumentul cantareste 68 de kg si are un design foarte vesel, piesele LEGO fiind divers colorate.

 

Armonica din sticla

Aparut inca pe vremea lui Mozart si Beethoven, care au incercat sa includa acest instrument in compozitiile lor, muzicuta de sticla are la baza acelasi principiu ca si o joaca cu paharele cu vin. Pe un suport asezat orizontal sunt montate mai multe boluri din sticla de diferite dimensiuni ce se rotesc.

Atinse cu degetele umede, acestea scot o serie de note foarte placute, ce pot fi redate si simultan dupa cat de indemanatic este artistul care foloseste instrumentul.

 

Pirofon

Daca esti amator de senzatii tari si vrei sa asculti o muzica dura si deosebita, poti sa cauti acest instrument foarte special si care iti da emotii. Functioneaza pe baza de propan si benzina, iar sunetul se produce in urma unor explozii. O parte a instrumentului este in flacari, creand si un stimulent vizual foarte puternic.

 

Theremin

Cu siguranta ti-ai dorit sa ai experienta unui dirijor ce poate conduce o orchestra doar cu mainile, producand o muzica inedita, dar necesita ani si ani de studii si mult talent. Cu ajutorul acestui instrument, inventat inca din 1920, poti sa canti fara sa atingi nimic, doar miscand bratele intre doua antene. 

Desi a dorit sa fie un instrument din cadrul unor orchestre clasice, acesta nu s-a incadrat in stil si a devenit cunoscut abia in 1994 la lansarea unui film (Theremin: An Electronic Odyssey).

Orchestra de legume

Aparuta in 1998, in Viena, Austria, orchestra isi ia foarte in serios rolul si cauta sa isi perfectioneze tot mai mult stilul. Toate instrumentele care sunt folosite sunt confectionate din legume. Unele sunt folosite ca atare, altele necesita combinatii sau sculpturi mai laborioase. 

Pentru ca sunt foarte economi, la final servesc publicul cu o supa gustoasa creata din ceea ce a ramas de la legumele folosite in concert. Fiind perisabile, pot fi utilizate doar la o singura reprezentatie, care este unica, deoarece de fiecare data sunetele produse vor fi altfel. 

Daca iti place muzica si te pasioneaza studiul si constructia instrumentelor, cel mai potrivit este sa incepi cu ceva mai clasic, sau te poti indrepta spre piane electronice, orgi sau sintetizatoare, urmand ca mai tarziu, dupa ce capeti ceva experinta, sa incerci sa creezi ceva unic, cu care sa ramai in istoria muzicii. 

 

Am modificat articolul ultima data pe: 27.05.20

 

Dupa un anumit nivel de performanta, ai nevoie de un pian cu adevarat bun, pentru a putea merge mai departe. Exista in lume cativa producatori cu experienta care creeaza adevarate opere de arta, lucrate in cele mai mici detalii, in mare parte manual, si care pot oferi calitatea necesara profesionistilor.

 

Pianul este un instrument pretentios atat din punctul de vedere al interpretarii, cat si al constructiei. Daca vrei sa faci performanta in acest domeniu, ai nevoie de un model de cea mai buna calitate, care sa iti ofere sunete curate, clare si puternice. Afla din acest articol care sunt producatorii care s-au remarcat prin experienta lor si nivelul tehnic al produselor oferite si care ti-ar putea oferi pianul pe care il cauti.

 

Bösendorfer

Infiintata in Viena in anul 1828, Bosendorfer este una dintre cele mai vechi firme producatoare de piane din categoria lux. A fost recunoscuta inca de la inceputul activitatii prin calitatea produselor sale, primind deja, la doi ani de la infiintare, titlul onorific de “producator oficial de piane” din partea imparatului Austriei. 

Printre artistii care au ales sa cante la pianele Bosendorfer se numara Tori Amos, Paul Badura – Skoda, Leonard Bernstein, Placido Domingo, Carlo Grante, Peter Gabriel, Aleksandra Mikulska, Konstantin Weker.

Aceste brand este cunoscut pentru ca a fost primul care a creat conceptul de pian cu tastiera extinsa, cu 97 de clape, care acopera 8 octave. Bosendorfer produce doar cateva sute de piane in fiecare an, ceea ce transforma aceste produse, pentru multi artisti, intr-un obiectiv maret care trebuie atins. Fiecare pian este lucrat manual si ofera un sunet mai bogat si mai profund decat cel al altor marci.

  

 

Schimmel

Infiintata in anul 1885 in Leipzig, Schimmel este astazi cea mai mare si mai apreciata firma producatoare de piane din Germania. Din gama de produse prezentata sub aceasta marca, cea mai cunoscuta este cea de piane verticale Konzert, care a fost construita pentru a reda cat mai bine tonalitatea si performantele unui pian orizontal. 

Lista de produse mai include seriile Classic, Wilhelm, Fridolin si Meisterstuke. Sub brandul Wilhelm sunt disponibile modele de calitate foarte buna, construite pentru tinerii artisti care le pot achizitiona la un pret mai accesibil. Brandul Fridolin include versiuni educationale, fabricate in China, destinate scolilor care pregatesc viitorii pianisti.

In anul 1979 firma s-a extins si in Suedia, achizitionand Sabel, un brand deja recunoscut de piane, sub care Schimmel comercializeaza si astazi produse pe cate piete selecte.  

 

Stuart and Sons

Marca Stuart and Sons este una dintre cele mai noi nume de pe lista producatorilor de piane. Infiintata in New South Wales, Australia, compania produce doar 55 de piane pe an, fabricate manual si la comanda, confectionarea unui pian putand sa dureze pana la doi ani. 

Si-au definit inca de la inceput imaginea printre pasionatii acestui instrument, prin intermediul modelelor cu 97 si 102 taste, iar in anul 2012 au lansat versiunea cu 108 taste, care acopera 9 octave, sub numele de Beleura, in versiunea Studio Grand si Concert Grand.

Se mai diferentiaza de asemenea si prin folosirea esentelor exotice de lemn (artar rosu, sassafras tasmanian si pin Houn tasmanian), precum si prin inlocuirea clasicului negru cu finisaje care transfoma pianele in adevarate opere de arta. Corzile sunt realizate din fire speciale placate cu nickel si din otel inoxidabil, pentru a limita riscul de oxidare si a asigura o viata cat mai indelungata instrumentului.

 

Shigeru Kawai

Sub brandul Shigeru Kawai se produc cele mai bune piane japoneze la care pot aspira artistii acestui instrument. Firma a fost fondata in anul 1927 si este recunoscuta pentru placile acustice realizate din lemn de molid Ezo de 10 ani, copac rar, care creste in varfurile muntilor Hokkaido, cea mai nordica insula a Japoniei. Toate pianele Shigeru Kawai ofera o tonalitate profunda si foarte bogata, in fiecare an producandu-se doar 250 de bucati.

Shigeru Kawai produce sapte tipuri de piane: Concert grand, Semi-concert grand, Orchestra grand, Chamber grand, Conservatory grand si Classic salon grand, ultimele doua fiind versiunile cele mai mici, potrivite pentru spatii intime si un public restrans. 

Printre pianistii care au folosit instrumentele create sub acest nume se numara David Lanz, Scott Watkins, Dave Bradshaw, Diego Caetano, Makito Hirata.

 

 

Grotrian Steinweg

Daca te intereseaza sa cumperi un pian Grotrian Steinweg este bine sa stii ca vorbim despre o afacere de familie cu vechime de 157 de ani si 6 generatii. Poti gasi in oferta lor atat pianina, cat si pian mare, din ultima categorie producand doar 100 de bucati pe an. 

Procesul de fabricatie imbina masini automatizate, folosite pentru taieturile si modelarile de precizie, cu maiestria umana care intervine la combinarea pieselor si acordarea corzilor, astfel incat totul sa sune perfect.

Elementele din structura de rezistenta sunt confectionate din fag rosu, iar placa acustica este realizata din fag de munte, de cel putin 250 de ani, pentru ca inelele sale fine sa creeze o sonoritate cat mai uniforma. 

Mai intai se construieste interiorul si se finalizeaza tot ce inseamna functionalitate si apoi se asigura aspectul. Din acest motiv multe din pianele Grotrian Steinweg pot fi personalizate usor. Marca este recunoscuta pentru crearea pianului dublu, format din doua piane orizontale.

 

Bechstein

Infiintata in anul 1853 in Berlin, compania Bechstein isi deschide in anul 1885 primul magazin din Anglia, pas care a dus la achizitionarea unuia dintre piane de catre Regina Victoria. In prezent, punctul de vanzare din Londra este cel mai mare showroom de profil din Europa. 

Pe langa tehnica impecabila investita in fiecare produs, modelele Bechstein mai sunt cunoscute si pentru originalitatea finisajelor exterioare, realizate manual, care transforma fiecare pian intr-un obiect de arta unicat. 

Printre personalitatile muzicale care si-au combinat talentul cu calitatea acestor instrumente se numara Elton John, The Beatles si Freddy Mercury. Numarndu-se printre fanii primilor ani de productie, Chopin spune ca “ar trebui sa compui muzica doar pentru un Bechstein”. Lista de produse include piane verticale si grand piano, grupate in seriile C. Bechstein Concert, C. Behstein Academy, W. Hoffman, Zimmermann.

 

 

 

Am modificat articolul ultima data pe: 27.05.20

 

O coordonare motorie mai buna, un sistem nervos activ si sanatos, abilitati dezvoltate de management a timpului si o cultura de invidiat sunt doar cateva dintre beneficiile pe care studiul pianului le pot aduce. Exista insa si argumente rezonabila impotriva lectiilor de pian, pe care e bine sa le stii.

 

Cei mai multi dintre prietenii tai le asigura copiilor lectii de pian si te gandesti ca ar fi bine sa le urmezi exemplul? Pentru o decizie corecta, ai nevoie de mai mult decat o sugestie prieteneasca sau o reactie din orgoliu. Cursurile de pian inseamna pana la urma o investitie semnificativa de timp si bani, si este bine sa stii sigur ca copilul tau va putea beneficia de avantajele pe care le  aduce, in general, studierea unui instrument muzical la varsta potrivita. Cantareste deci cu grija argumentele pro si contra.

 

PRO: Imbunatateste abilitatile matematice si de calcul

Studiile arata ca elevii care urmeaza, inca dinaintea scolii sau in paralel cu aceasta, cursuri de pian, se descurca mai bine la matematica. Muzica activeaza multiple zone din creier si imbunatateste abilitatile spatio – temporale, atat de utile pentru studierea acestui obiect. De asemenea, pentru a putea urma ritmul muzicii, copiii trebuie sa inteleaga mai intai conceptul de fractie si de ratie. 

In plus, ambele domenii se bazeaza pe analiza tiparelor si secventelor. Orele de pregatire muzicala au rolul de a stimula abilitatile cognitive, ajutandu-i pe elevi sa proceseze si sa retina mai bine informatia, sa treaca de la un task la altul mai usor si sa rezolve mai rapid problemele cu care se intalnesc.

 

CONTRA: Poate afecta dezvoltarea coloanei vertebrale

Daca copilul este prea mic, musculatura sa este mai putin dezvoltata si profesorul ori parintele nu il supravegheaza suficient de atent, se poate ajunge la dezvoltarea unor afectiuni ale coloanei precum spondiloza sau scolioza. Aceste boli au la baza pastrarea pentru mai mult timp si in mod frecvent a unei pozitii defectuoase. 

De exemplu, daca copilul nu mentine spatele si gatul drept si are tendinta de a sta mereu aplecat in fata, sau nu se aseaza exact la mijlocul pianului ori are impresia ca nu ajunge la ultimele clape dintr-o anumita latura si sta aplecat intr-o parte.

 

 

PRO: Imbunatateste abilitatea de a citi si de a intelege

Pe baza cercetarilor realizate putem spune ca exista o legatura intre studierea unui instrument muzical si evolutia copiilor in ceea ce priveste dezvoltarea abilitatii de a citi si de a intelege un text. 

Lectiile de pian implica memorarea si redarea de partituri si deci exersare frecventa a capacitatii creierului de a retine si reda informatii, cu efect direct asupra cititului. In acelasi timp, studiile stiintifice arata ca persoanele care deosebesc mai usor si cu acuratete intre doua tonalitati diferite se descurca mai bine si cu parcurgerea si intelegerea textelor.

 

CONTRA: Costuri mari si nevoie de spatiu

Daca cel mic este serios in privinta lectiilor, va fi nevoie sa ii achizitionezi un pian (aici iti prezentam o lista comparativa), o pianina sau o claviatura digitala. Pianul este cea mai buna varianta pentru performanta, dar si cea mai scumpa, putand sa ajunga si pana la 10.000euro. 

In plus, este un instrument muzical masiv, care trebuie transportat, urcat pe scari si amplasat intr-o zona suficient de mare pentru ca cel mic sa exerseze fara a fi inghesuit. Un pian poate avea intre 1.5 si 3m, fiind adesea greu de introdus in camera copilului si necesitand amplasarea in living. 

Daca nu ai suficient spatiu, poti opta pentru o pianina care ocupa aproximativ 1.5 x 0.7m, fiind deci ceva mai rezonabila ca dimensiune. Claviatura digitala este cea mai mica si mai accesibila la pret (pana in 1000euro), dar specialistii recomanda ca cel putin inceputul sa fie facut pe un instrument acustic.

 

PRO:  Contribuie la un mai bun management al timpului

Copiii care iau lectii de pian sunt nevoiti sa invete cum sa echilibreze o pasiune care necesita multa disciplina si repetitii periodice si la ore fixe, cu scoala, temele si timpul liber petrecut afara, la joaca. 

Managementul eficient al timpului este o abilitate foarte pretioasa pe care multe persoane o deprind abia la varsta adulta. Il va ajuta pe copil sa duca o viata echilibrata si sa invete sa aleaga cu grija in ce anume isi investeste timpul.

 

CONTRA: Prea obositor pentru copil

Din dorinta ca cel mic sa se dovedeasca un geniu al pianului, unii parinti uita ca este vorba despre un copil. Pianul este un instrument frumos, dar solicitant, mai ales in cazul copiilor de 5 – 6ani. 

Este bine sa cantaresti cu grija numarul de ore pe care va trebui sa le petreaca la lectiile de pian si cele de lucru individual acasa, tinand cont si de temele de la scoala, astfel incat copilul sa aiba suficient timp liber, nestructurat. Atat scoala, cat si activitatile extrascolare trebuie sa permita suficienta relaxare pentru a nu deveni o povara si a ramane o placere.

 

 

PRO: Intareste muschii mainii si imbunatateste coordonarea

Este destul de usor de realizat faptul ca, pentru a fi un bun pianist ai nevoie de degete puternice, rapide si cu mobilitate foarte buna. Orele de repetitii nu ajuta doar la dezvoltarea muschilor degetelor si mainii, ci determina si modificari in dezvoltare sistemului nervos. 

Studiile arata ca in cazul pianistilor profesionisti, cu ani de experienta in spate, exista schimbari la nivel cortical care ii ajuta sa isi miste degetele in mod coordonat, mult mai repede decat restul persoanelor.

Pianul contribuie de asemenea si la imbunatatirea coordonarii mana – ochi, abilitate care ii va fi de folos atat daca se hotaraste sa cante si la alt instrument, cat si in practicarea sporturilor si in activitatile de zi cu zi.

 

PRO: Largeste orizontul cultural

Prin intermediul lectiilor de pian, copiii reusesc sa cunoasca si sa inteleaga mai usor culturi diferite de ale lor, atat din punct de vedere geografic, cat si ca pozitionare in timp. Vor invata astfel mai facil sa fie curiosi si deschisi in privinta celorlalti, si mai toleranti. 

Incursiunile in muzica unor culturi necunoscute ii poate ajuta de asemenea sa ii inteleaga mai bine pe cei din jur si pe ei insisi.

 

 

Am modificat articolul ultima data pe: 27.05.20

 

Aschenazy, Rahmaninov, Liszt, Horowitz sunt doar cateva dintre numele reprezentative pentru muzica de pian, la nivel international, care ar trebui sa faca parte din cultura generala a fiecarei persoane. Pentru pasionatii acestui instrument reprezinta exemple care inspira catre perfectiune, ingeniozitate, autenticitate si atingerea potentialului nativ.

 

Indiferent ca vorbim despre piese clasice, mereu la moda sau melodii de blues, jazz ori gospel, pianul tine sub vraja sa milioane de fani. Nu toti pianistii canta insa la fel si sunt, in fiecare generatie, cateva nume care reusesc sa redefineasca arta de a pune in valoare acest instrument muzical. Iata cativa dintre cei mai faimosti artisti ai pianului, pe care merita sa ii asculti macar o data in viata, daca nu ai facut-o deja.

 

Martha Argerich

Martha Argerich s-a nascut in anul 1941 si a castigat, la doar 24 de ani, Competitia Internationala de Pian Chopin, remarcandu-se ca una dintre cele mai bune pianiste din generatia sa. A inceput sa studieze acest instrument la numai 3 ani, iar de la 5 ani a intrat sub tutela vestitului pianist Vincenzo Saramura. 

A scos primul sau album la varsta de 19 ani si a cantat pe scena alaturi de nume recunoscute precum Nelson Freire, Mischa Maisky si Lilya Zilberstei.

A castigat de trei ori premiul Grammy si a primit Premiul Imperial in Japonia in anul 2005. Se numara printre pianistii la care este greu sa gasesti bilete si te va impresiona prin stilul sau dinamic si sunetul concentrat, care ii defineste interpretarile.

 

Vladimir Ashkenazy

Nascut la Nijni Novgorod in anul 1937, Vladimir Ashkenazy a inceput sa studieze pianul la varsta de 6ani, fiind primit, datorita talentului sau, la Scoala Centrala de Muzica, afiliata Conservatorului din Moscova, inca de la varsta de 8 ani. Si-a desavarsit educatia muzicala sub indrumarea renumitului profesor de pian Lev Oborin si a lui Boris Zemliansky.

Din anul 1955 pana in anul 2000 a castigat peste 10 premii internationale, dintre care cinci premii Grammy. Este recunoscut la nivel mondial ca pianist, interpret de muzica de camera si dirijor si a inregistrat o varietate de piese clasice, printre care enumaram operele complete ale lui Rachmaninoff si Chopin (pentru pian solo) si sonetele complete ale lui Beethoven si Scriabin. A colaborat cu solisti de renume precum Itzhak Perlman si Lynn Harel.

 

Vladimir Horowitz

Vladimir Horowitz se numara printre personalitatile acestui instrument care candideaza la titlul de cel mai bun pianist al tuturor timpurilor. S-a nascut in 1903, in Ucraina, si s-a facut remarcat prin calitatea tehnicii sale de interpretare si pasiunea pe care o investea in piesele sale. Este cel mai bine cunoscut prin repertoriul romantic pentru pian pe care l-a abordat cu un interes si o virtozitate aparte.

Multi specialisti considera ca inregistrarea sonatei lui Liszt facuta de Horowitz din anul 1921 este cea mai buna interpretare a partiturii, chiar si dupa aproape 100 de ani si peste alte sute de inregistrari realizate de alti pianisti. 

Pe lista pieselor reprezentative pentru stilul sau si de care numele pianistului este asociat cel mai des sunt incluse opere precum: Studiu in D-minor de Scriabin, Balada nr. 1 in G minor a lui Chopin si Polka lui Rachmaninoff.

Franz Liszt

Compozitor, dirijor, aranjor si organist de seama al epocii romantice, Franz Liszt a devenit renumit in Europa la inceputul secolului al XIX-lea, datorita calitatilor sale de foarte bun pianist. Si-a pus amprenta asupra muzicii clasice a perioadei prin compozitiile sale numeroase, reprezentative pentru Noua Scoala Germana. 

Printre elementele inovative de structura si tehnica muzicala lasate in urma sa se numara poemul simfonic, dezvoltarea transformarilor tematice si inovatii radicale in ceea ce priveste armoniile.

Scrierile ramase din acea perioada il descriu ca un pianist care s-a remarcat prin precizia si forta interpretarii, fiind capabil sa mentina la perfectie tempo-ul. Repertoriul sau a fost format preponderent din creatii ale scolii Vieneze printre care amintim concertele lui Hummel si piese ale profesorului sau Czerny.

 

John Ogdon

Nascut in anul 1937 in Mansfield Woodhouse, Nottinghamshire, John Ogdon si-a facut studiile muzicale la Colegiul Muzical Regal de Nord si a castigat premiul intai la Competitia London Liszt din 1961 si apoi la Competitia Internationala Tchaikovsky din 1962.

Este cunoscut pentru abilitatea sa deosebita de a putea interpreta piesele la prima vedere si pentru memoria extraordinara, care i-a permisa sa retina complet si detaliat multe partituri dintre cele incluse in repertoriul sau. Printre compozitorii abordati in fata unui pian de concert se numara Ludwig van Beethoven, Johannes Brahms, Percy Grainger, Franz Liszt, Tilo Medek, Franz Schubert, Igor Stravinsky.

 

 

Maria Joao Pires

Nascuta in Lisabona in anul 1944, Maria Joao Pires se numara printre pianistii de renume ai Portugaliei si este cunoscuta pentru abordarea proaspata si igenioasa adusa compozitiilor lui Schubert, Chopin si Mozart. A avut primul sau recital la varsta de 5 ani, si la 8 ani sustinea deja in public piese din concertele lui Mozart. 

A facut studiile la conservatorul din Lisabona si le-a completat la Academia de Muzica din Munchen, sub indrumarea lui Rosl Schmidt, si in Hanovra, avand ca profesor pe Karl Engel.

In anul 1970 a castigat Competitia Bicenteranului Beethoven din Bruxelles. A cantat alaturi de orchestre renumite din Japonia, Israel, America, Canada si Europa, abordand din creatiile marilor compozitori clasici (Bach, Beethoven, Brahms, Chopin, Mozart, Schumman, Schubert).

 

Sergei Rachmaninov 

Compozitor, pianist si dirijor rus, Rachamninov este un reprezentant de seama al perioadei romantice tarzii. S-a nascut intr-o familie pasionata de muzica si a inceput lectiile de pian de la 4 ani, absolvind Conservatorul din Moscova. 

A compus patru opere pentru pian si orchestra si un numar de piese doar pentru orchestra. Printre partiturile dedicate pianului solo se numara Morceaux de fantaisie, Variations on a Theme of Chopin, Études-Tableaux, Op. 33 si 39.

Rachmaninov se numara printre cei mai buni pianisti ai epocii sale, alaturi de Josef Hofmann, Moriz Rosenthal, Ignaz Friedman, Josef Lhevinne. Interpretarile lui se evidentiaza prin ritm, precizie, modul personal in care aborda staccato si abilitatea sa deosebita de a mentine claritatea piesei, chiar si in cazul partiturilor complexe. 

Pentru ca avea mainile mari, avea abilitatea de a manevra cu mai multa usurinta prin configuratii de acorduri dificile.

 

 

Am modificat articolul ultima data pe: 27.05.20

 

Mozart, Beethoven, Debussy, Chopin, Bach – sunt doar cateva dintre numele care au adus muzica pentru pian la nivelul la care este astazi, adaugand din propria personalitate tehnicii specifice vremii in care au trait. Fiecare dintre ei reprezinta o influenta puternica pentru generatiile viitoare si au adaugat repertoriului pentru pian piese care merita audiate.

 

Ai descoperit ca iti plac foarte mult piesele interpretate la pian si ai vrea sa asculti mai multe, dar nu stii cu ce sa incepi? Optiunile sunt atat de numeroase, incat te poti rataci usor printre multitudinile de melodii disponibile online. Iti recomandam sa incepi cu cativa dintre cei mai cunoscuti compozitori, care au contribuit la imbogatirea repertoriului pentru acest instrument cu opere apreciate in intreaga lume.

 

Frederic Chopin

Pentru cei care doresc sa asculte cateva piese renumite din repertoriul pentru pian, recomandam ca punct de plecare operele lui Chopin. Compozitor polonez, reprezentativ pentru era romantica, Frederic Chopin a fost considerat varful generatiei sale si posesorul unei tehnici impecabile. Toate compozitiile lui includ segmente pentru pian si cele mai multe sunt concepute pentru pian solo.

Cele mai cunoscute compozitii ale sale pentru acest instrument includ valsuri, poloneze, nocturne, studii, impromptu, preludii, sonate, mazurka si scherzo. Vei gasi in operele sale influente ale clasicilor traditionali (Schubert, Mozart, Bach) si ale muzicii populare poloneze. Din creatia sa au supravietuit peste 230 de piese, iar specialistii spun ca caracteristica definitorie a operelor sale este data de disonantele indraznete si armoniile ciudate.

Daca vrei sa te bucuri pe indelete de talentul sau, iti recomandam sa incepi cu preludiile sau mazurka. Pentru cei care doresc sa aprofundeze opera lui Chopin, o abordare mai interesanta ar fi sa inceapa cu cateva piese ale compozitorilor care l-au inspirat (de exemplu, preludiile lui Bach), pentru a sesiza mai bine contrastele si similitudinile.

 

 

Ludwig van Beethoven

Compozitor german care a marcat tranzitia muzicii de la era clasica la cea romantica, Beethoven s-a dovedit de-a lungul timpului o influenta puternica in evolutia multor artisti. A abordat mai multe genuri muzicale si a scris partituri pentru instrumente variate, compunand noua simfonii pentru orchestra si sapte concerte pentru solist acompaniat de orchestra.

Cariera sa  fost impartita in trei perioade: timpurie, de mijloc si tarzie. Specific perioadei timpurii este stilul vienez care ii defineste operele prin lungimea ceva mai mare decat obisnuintele vremii si cu o dinamica adesea dusa la extrem. Printre creatiile din acesti ani se numara primele doua concerte, setul Opus 18 pentru qvartet, primele doua concerte pentru pian si primele 10 – 12 sonate pentru pian.

Liniile melodice din perioada de mijloc sunt definite de eroism si lupta si au la baza etapa de criza din viata sa, in care surditatea incepe sa il afecteze tot mai tare. In aceasta perioada a scris simfoniile 3 pana la 8, ultimele doua concerte de pian, cinci piese pentru cvartet de corzi si cateva sonate pentru pian. 

Din acesti ani iti recomandam sa asculti sonatele pentru pian Waldstein si Appassionata. Tot acum a scris singura sa opera – Fidelio.

Ultima parte a vietii sale Beethoven a scosala iveala creatii pline de profunzime intelectuala si inovatii. Daca asculti cea de-a noua simfonie, scrisa in acesti ani, acorda atentie modului in care corul adauga forta orchestrei in miscarea finala. S-ar putea sa-ti mai placa si Missa Solemnis si cvartetul pentru corzi Op. 131.

 

Johann Sebastian Bach

Daca vrei sa iti largesti orizontul in ceea ce priveste istoria muzicala a pianului, trebuie neaparat sa iti familiarizezi auzul si cu dinamica muzicii din perioada baroca. Un reprezentant de seama al acestui stil este Johann Sebastian Bach, compozitor si muzician de renume al generatiei sale, a carui muzica influenteaza si acum artistii tineri si experimentati.

Muzica lui Bach este mai inovativa decat cea a compozitorilor din aceeasi perioada (Vivaldi, Telemann, Handel), incluzand acorduri disonante, surprinzatoare, cu armonii complexe. Printre piesele sale cele mai cunoscute se numara Concertele Brandenburg, Variatiunile Goldberg, Art of Fugue, Mass in B minor si St. Matthew Passion.

 

 

Wolfgang Amadeus Mozart

Mozart este cunoscut ca un geniu al muzicii clasice, primele sale piese fiind compuse la varsta de doar 5 ani si interpretate in fata familiilor regale europene. A creat peste 600 de piese, multe dintre ele recunoscute ca varfuri ale muzicii simfonice, de concert, de camera, de opera si corale. La fel ca si Haydn, Mozart este un arhetip al stilului clasic, opera sa fiind insa presarata cu elemente dinamice baroce complexe, disciplinate si moderate prin noile forme introduse de compozitor.

S-a numarat printre cei mai prolifici reprezentanti ai generatiei sale, abordand toate genurile muzicale majore ale vremii (simfonii, opera, sonate pentru pian, creatii pentru cvartet si cvintet de corzi, muzica de camera, concert solo etc.). A contribuit semnificativ la dezvoltarea conceptului de concert clasic pentru pian, iar muzica sa se remarca prin claritate, transparenta si echilibru. 

Printre cele mai bune creatii ale sale, pe care merita sa le asculti, se numara Concertul pentru pian nr. 24 in C minor, Sonata pentru pian nr. 11 (Alla Turca), Doisprezece variatiuni in E-Flat Major pentru La Belle Francoise si Sonata pentru pian nr. 8 in A-minor.

 

Claude Debussy

Se numara printre cei mai importanti compozitori ai secolelor XIX – XX si este considerat ca fiind primul reprezentant al impresionismului in muzica. Pentru a-i intelege stilul cat mai bine, primul pas este sa stii ca muzica sa a reprezentat in mare parte o reactie la cea a lui Wagner si la traditia muzicala germana. 

In liniile melodice se pot recunoaste influentele timpurii de origine rusa si din estul indepartat, ajustate insa in armonii si tonalitati proprii si impresionante. Creatiile sale pentru pian includ doua carti de preludii si doua de studii. 

Printre cele mai frumoase piese pentru pian acustic se numara Clair de lune, Arabesc no. 1, Reflexii in apa, Golliwog’s Cakewalk, Pagode, Pasi pe zapada, Toccata din “Pentru pian” si Omagiu pentru S. Pickwick Esq. P.P.M.P.C.

 

 

 

Am modificat articolul ultima data pe: 27.05.20

 

Cele mai multe articole iti vor spune ca varsta ideala pentru inceperea cursurilor de pian este intervalul 5 – 7 ani, pentru ca cel mic va sti sa scrie si poate sta mai mult timp linistit. Exista insa suficiente voci care spun ca se poate si mai devreme, daca copilul manifesta suficient interes.

 

Copilul tau a devenit brusc interesat de pian sau tu consideri ca ar fi util, pentru dezvoltarea lui ulterioara, sa invete sa cante la un astfel de instrument? Cu siguranta, prima intrebare care iti vine in minte in acest moment este daca este suficient de mare pentru a face fata cerintelor impuse de aceste lectii. Parcurge acest articol si afla ce spun expertii despre varsta potrivita, pentru inceperea cursurilor de pian.

 

Niciodata nu e prea devreme

Cele mai multe articole de specialitate iti vor spune ca varsta incepand de la care un copil se poate descurca cu lectiile de pian este 5 – 6 ani. Exista insa suficiente voci relevante cu incurajeaza parintii sa isi lase copiii sa experimente cu acest instrument, daca manifesta interes, chiar si de la varste mai mici. 

Este adevarat ca in cazul copiilor mai mici de cinci ani este posibil sa existe limitari in ceea ce priveste coordonarea motorie. In acelasi timp se poate sa nu aiba destula forta pentru a putea genera sunete la clapele instrumentului, cel putin in primele saptamani de exercitii. In acest caz, de multe ori se apeleaza la un instrument cu clape tip weighted, care sunt mai usor de folosit.

 

 

La 3 – 4 ani, va fi nevoie cu siguranta ca parintii sa stea cu copiii la orele lor de pian, dar pentru ca este destul de dificil sa isi pastreze atentia concentrata pentru mai mult de 30 de minute la aceasta varsta, lectiile nu vor fi cu siguranta prea lungi. Vor invata mai greu cantecele si pentru ca nu stiu sa scrie sau sa citeasca, partiturile vor fi lasate pe mai tarziu.

Exista insa suficiente beneficii pentru cei care doresc sa incerce. In primul rand, vei afla mai repede daca pianul este instrumentul pentru care cel mic manifesta aptitudini deosebite sau este doar un interes trecator. Se va familiariza cu pianul si rutina lectiilor inca dinainte de a incepe scoala si va retine mult mai repede piesele la o varsta la care alti copii abia fac cunostinta cu clapele.

Exercitiile repetate vor contribui la dezvoltarea muschilor de la degete, capatand tot mai multa forta si siguranta pe miscari, avantaj care ii pregateste pentru momentul in care vor trebui sa incerce piese mai grele. 

Copilul va obtine rezultate mai bune atunci cand va incepe scoala, pentru ca muzica stimuleaza gandirea si va avea in plus, disciplina invatarii. Nu te astepta insa sa fie prea in largul sau la primele ore, pentru ca varsta de 3 – 4 ani nu este foarte prielnica pentru rigorile unor astfel de cursuri.

 

Alternative pentru cei mai mici

Daca copilul tau are 3 – 4 ani si este interesat de muzica, dar nu crezi ca este pregatit pentru cerintele unor lectii formale sau nu vrei sa il supui deocamdata unui astfel de proces, exista alternative mai potrivite. 

Il poti inscrie la cursuri de educatie muzicala concepute special pentru prescolari. Acestea sunt mai putin rigide si concepute special pentru caracteristicile acestei varste, incluzand jocuri interactive si activitati de grup care ii ajuta sa se deprinda cu notiunile de baza: sunete, ritm, cantece potrivite nivelului lor.

 

Copiii de cinci ani

Studiile arata ca la aceasta varsta sansele ca copilul sa se descurce cu ceea ce se cere de la el in cadrul unor cursuri de pian sunt de 50% si depind de la copil la copil si de gradinita la care este inscris. Pentru a-ti da seama daca cel mic este pregatit, este de ajuns sa fii atent la cateva detalii. 

Cele mai importante caracteristici sunt cele fizice si anume dexteritatea mainilor si forta degetelor. Poate tine bine o lingura sau o furculita? Isi leaga singur sireturile? Cat de bine se descurca cu creioanele si cariocile? 

Abilitatea de a citi sau cel putin de a fi deprins cu conceptul ca anumite semne sunt asociate cu anumite sunete este un avantaj, dar nu este primordiala. Daca cel mic obisnuieste sa cante impreuna cu surorile, fratii sau rudele, la evenimentele de familie inseamna ca deja este familiarizat cu procesul de interpretare muzicala. Si, destul de important, poate sta locului, concentrat pe o singura activitate, macar 30 de minute?

 

 

Copiii de 6 – 7 ani

Desi un an poate sa para putin, diferentele pozitive sunt suficiente pentru ca majoritatea scolilor sa incurajeze incepere lectiilor la aceasta varsta. Pentru ca sunt deja in clasa 0 sau unii chiar si in clasa I, la aceasta varsta copiii au trecut deja prin etapa in care invata sa stea linistiti si sa isi orienteze atentia doar catre un singur lucru, pentru o perioada mai mare de timp.

Au deja abilitatile de baza in ceea ce priveste cititul si realizarea de semne scrise si este posibil sa fi fost deja implicati la scoala, in invatarea unei piese muzicale, deci sunt deja familiarizati cu aceasta activitate. Abilitatile motorii fine si dexteritatea sunt de asemenea mai bine dezvoltate. La fel si capacitatea de a canta folosind ambele maini, in acelasi timp.

 

Copiii mai mari

O data ce se indreapta catre adolescenta, tinerii au nevoie de mult mai multa implicare personala pentru a reusi intr-un astfel de proces de invatare. Lectiile de pian sunt in concurenta cu alte preocupari, care ii pot deturna de la disciplina necesara pentru a face performanta cand vine vorba despre un astfel de instrument muzical.

 

Pregatiri necesare

Indiferent de varsta la care decizi sa inscrii baietelul sau fetita la aceste cursuri, este bine sa iei in considerare faptul ca va trebui la un moment dat sa ii cumperi un pian si pentru acasa, pentru ca orele petrecute cu profesorul nu sunt suficiente si este necesar sa exerseze si individual. 

Va avea de asemenea nevoie de un spatiu separat in care sa cante, pe cat posibil o zona fara televizor, in care sa nu se afle lucruri care ii distrag atentia. Si multa disciplina, pe care nu o poate deprinde singur, deci pregateste-te sa fii alaturi de el in incercarea de a-si crea un program de lucru potrivit.

 

 

Am modificat articolul ultima data pe: 27.05.20

 

Imbunatatirea imaginii de sine, dezvoltarea creativitatii si capacitatii de a citi si a scrie mai usor si abilitati mai bune de comunicare sunt doar cateva dintre beneficiile pe care lectiile de muzica le pot aduce copilului tau. Afla din acest articol cat de mult il poate ajuta un instrument muzical, sa creasca frumos.

 

Lectiile de pian, chitara, vioara sau flaut inseamna munca multa pentru copii, timp si bani investiti pentru adulti si o alta activitate trecuta intr-un program deja incarcat. Nu este deci de mirare ca inainte de a-i inscrie copiii la aceste cursuri, parintii incearca sa cantareasca cat mai bine beneficiile si costurile. Iata cateva dintre aspectele pozitive ale studierii unui instrument muzical, care poate imbogati considerabil viata celor mici.

 

Stimuleaza creativitatea si exprimarea libera

Pe langa faptul ca invata sa interpreteze piesele scrise de altii in modul tehnic corect si recomandat, in cadrul lectiilor de muzica, copiii au de asemenea oportunitatea de a-si exprima propriile abordari ale partiturilor si de a compune noi cantece. Aceste ore le ofera sansa de a-si imbunatati imaginatia si studiile arata ca muzicienii sunt in mod natural mai creativi si au o gandire divergenta mai buna.

Acest lucru inseamna ca se pricep mai bine decat majoritatea persoanelor sa gandeasca “in afara cutiei” si sa gaseasca solutii noi si diferite la problemele pe care le intampina. Este o abilitate foarte utila, nu numai in cariera profesionala, indiferent de domeniul in care cel mic va dori sa profeseze, cat si in activitatile de zi cu zi.

 

Creste stima de sine

Fundamentul stimei de sine se pune in anii copilariei, inca de la primele interactiuni cu cei din jur si mai ales in primii ani de scoala, cand copiii pot sa se compare mai usor cu altii si sa se autoevalueze. Lectiile de chitara, pian sau vioara ii ajuta pe cei mici sa aiba mai multa incredere in fortele proprii din mai multe motive.

 

 

In primul rand, au parte de atentia individuala a profesorului chiar si atunci cand studiul se face in cadrul unui club si nu in particular. In al doilea rand, sunt pusi foarte repede in situatia de a interpreta in public, indiferent ca vorbim despre colegi, familie sau un cadru mai larg, la concursuri si demonstratii. 

Aceste situatii le ofera posibilitatea de a se obisnui cu sentimentul de a fi in centrul atentiei, de a invata sa isi controleze emotiile si sa gestioneze corect momentele in care lucrurile nu ies perfect.

 

Imbunatateste abilitatile de invatare si performantele academice

Studiile arata ca orele de muzica ajuta la formarea de noi conexiuni in creier si la o dezvoltare cognitiva mai rapida. Copiii care studiaza un instrument muzical fac mai repede legaturi logice intre idei, inteleg mai usor conceptele predate si, in general, incep sa aiba rezultate mai bune la scoala decat inaintea acestor cursuri sau in comparatie cu elevii care nu le frecventeaza.

 

Stimuleaza capacitatile lingvistice

Pentru ca invatarea si exersarea pieselor un instrument imbunatateste urechea muzicala, copiii care petrec in mod frecvent timp cantand la vioara, pian sau chitara au o capacitate mai buna de a distinge sunetele si cuvintele si de a le intelege. In acelasi timp li se dezvolta mai usor si memoria verbala, care contribuie la acumularea de noi cuvinte si formarea unui vocabular mai bogat.

 

Imbunatateste memoria

Desi majoritatea instrumentelor muzicale ajuta la stimularea memoriei, pianul este in mod special util in acest sector din simplul motiv ca include nu mai putin de 88 de clape pe care degetele copilului trebuie sa le recunoasca in cateva sutimi de secunda. 

Ca sa nu mai vorbim de combinatiile existente in sutele de partituri pe care va avea ocazia sa le interpreteze. In plus, copilul trebuie sa cante cu ambele maini in acelasi timp, coordonand perfect pe fiecare dintre ele, ceea ce ii dezvolta si abilitatea de multi-tasking.

 

Creste perioada de timp pentru care se poate concentra

In primii ani de scoala copiii se acomodeaza mai greu cu disciplina necesara derularii orelor. Pentru ca lectiile de muzica inseamna de cele mai multe ori un profesor care se ocupa in mod individual de fiecare elev, comportamentul sau se va adapta mai repede la cerintele educatiei formale. 

Dupa un anumit numar de ore, vei observa ca ii este mai usor sa ramana concentrat la teme si invatat pentru perioade mai lungi de timp si ca va face fata mai bine diverselor distrageri, care inainte il intrerupeau frecvent de la lucru.

 

 

Dezvolta abilitatile de comunicare

Unul dintre aspectele care se deprind mai greu in sistemul clasic de invatamant este comunicare directa cu cadrul didactic, adresarea de intrebari pentru lamurirea unor aspecte care nu au fost intelese sau discutiile libere pe temele studiate. Multi elevi raman adesea doar la stadiul de a raspunde la intrebarile adresate direct de profesor, a-si face temele si a completa testele.

Interactiunea unu-la-unu care are loc in cadrul cursurilor de muzica si lucrul indeaproape, in colaborare, cu profesorul, pentru a corecta micile imperfectiuni si a ajunge al rezultatul dorit, are rolul de a imbunatati comunicarea. Este un efect pe care il vei observa nu numai fata de persoanele cu autoritate, ci si fata de colegii si prietenii sai, cu care ii va veni mai usor sa discute.

 

O postura corecta

O data cursurile incepute, copilul tau va petrecere destul de mult timp studiind instrumentul ales. Este si motivul pentru care va trebui la un moment dat sa ii cumperi un pian ieftin si bun, ochitara sau o vioara proprie, pe care sa poata exersa si acasa. 

Orele indelungate de studiu cu profesorul il vor invata pe cel mic sa pastreze o pozitie corecta (pe scaun sau in picioare), pe care o va prelua mai departe si in perioadele in care este la scoala sau isi face temele. 

Daca multi elevi au tendinta de a sta cocosati sau cu capul mult prea aplecat asupra caietelor, expunandu-se la diverse afectiuni ale coloanei, cei care urmeaza cursuri de muzica se evidentiaza printr-o postura corecta si eleganta care le intra pur si simplu in obicei.