Am modificat articolul ultima data pe: 22.10.19

 

Dupa un anumit nivel de performanta, ai nevoie de un pian cu adevarat bun, pentru a putea merge mai departe. Exista in lume cativa producatori cu experienta care creeaza adevarate opere de arta, lucrate in cele mai mici detalii, in mare parte manual, si care pot oferi calitatea necesara profesionistilor.

 

Pianul este un instrument pretentios atat din punctul de vedere al interpretarii, cat si al constructiei. Daca vrei sa faci performanta in acest domeniu, ai nevoie de un model de cea mai buna calitate, care sa iti ofere sunete curate, clare si puternice. Afla din acest articol care sunt producatorii care s-au remarcat prin experienta lor si nivelul tehnic al produselor oferite si care ti-ar putea oferi pianul pe care il cauti.

 

Bösendorfer

Infiintata in Viena in anul 1828, Bosendorfer este una dintre cele mai vechi firme producatoare de piane din categoria lux. A fost recunoscuta inca de la inceputul activitatii prin calitatea produselor sale, primind deja, la doi ani de la infiintare, titlul onorific de “producator oficial de piane” din partea imparatului Austriei. 

Printre artistii care au ales sa cante la pianele Bosendorfer se numara Tori Amos, Paul Badura – Skoda, Leonard Bernstein, Placido Domingo, Carlo Grante, Peter Gabriel, Aleksandra Mikulska, Konstantin Weker.

Aceste brand este cunoscut pentru ca a fost primul care a creat conceptul de pian cu tastiera extinsa, cu 97 de clape, care acopera 8 octave. Bosendorfer produce doar cateva sute de piane in fiecare an, ceea ce transforma aceste produse, pentru multi artisti, intr-un obiectiv maret care trebuie atins. Fiecare pian este lucrat manual si ofera un sunet mai bogat si mai profund decat cel al altor marci.

  

 

Schimmel

Infiintata in anul 1885 in Leipzig, Schimmel este astazi cea mai mare si mai apreciata firma producatoare de piane din Germania. Din gama de produse prezentata sub aceasta marca, cea mai cunoscuta este cea de piane verticale Konzert, care a fost construita pentru a reda cat mai bine tonalitatea si performantele unui pian orizontal. 

Lista de produse mai include seriile Classic, Wilhelm, Fridolin si Meisterstuke. Sub brandul Wilhelm sunt disponibile modele de calitate foarte buna, construite pentru tinerii artisti care le pot achizitiona la un pret mai accesibil. Brandul Fridolin include versiuni educationale, fabricate in China, destinate scolilor care pregatesc viitorii pianisti.

In anul 1979 firma s-a extins si in Suedia, achizitionand Sabel, un brand deja recunoscut de piane, sub care Schimmel comercializeaza si astazi produse pe cate piete selecte.  

 

Stuart and Sons

Marca Stuart and Sons este una dintre cele mai noi nume de pe lista producatorilor de piane. Infiintata in New South Wales, Australia, compania produce doar 55 de piane pe an, fabricate manual si la comanda, confectionarea unui pian putand sa dureze pana la doi ani. 

Si-au definit inca de la inceput imaginea printre pasionatii acestui instrument, prin intermediul modelelor cu 97 si 102 taste, iar in anul 2012 au lansat versiunea cu 108 taste, care acopera 9 octave, sub numele de Beleura, in versiunea Studio Grand si Concert Grand.

Se mai diferentiaza de asemenea si prin folosirea esentelor exotice de lemn (artar rosu, sassafras tasmanian si pin Houn tasmanian), precum si prin inlocuirea clasicului negru cu finisaje care transfoma pianele in adevarate opere de arta. Corzile sunt realizate din fire speciale placate cu nickel si din otel inoxidabil, pentru a limita riscul de oxidare si a asigura o viata cat mai indelungata instrumentului.

 

Shigeru Kawai

Sub brandul Shigeru Kawai se produc cele mai bune piane japoneze la care pot aspira artistii acestui instrument. Firma a fost fondata in anul 1927 si este recunoscuta pentru placile acustice realizate din lemn de molid Ezo de 10 ani, copac rar, care creste in varfurile muntilor Hokkaido, cea mai nordica insula a Japoniei. Toate pianele Shigeru Kawai ofera o tonalitate profunda si foarte bogata, in fiecare an producandu-se doar 250 de bucati.

Shigeru Kawai produce sapte tipuri de piane: Concert grand, Semi-concert grand, Orchestra grand, Chamber grand, Conservatory grand si Classic salon grand, ultimele doua fiind versiunile cele mai mici, potrivite pentru spatii intime si un public restrans. 

Printre pianistii care au folosit instrumentele create sub acest nume se numara David Lanz, Scott Watkins, Dave Bradshaw, Diego Caetano, Makito Hirata.

 

 

Grotrian Steinweg

Daca te intereseaza sa cumperi un pian Grotrian Steinweg este bine sa stii ca vorbim despre o afacere de familie cu vechime de 157 de ani si 6 generatii. Poti gasi in oferta lor atat pianina, cat si pian mare, din ultima categorie producand doar 100 de bucati pe an. 

Procesul de fabricatie imbina masini automatizate, folosite pentru taieturile si modelarile de precizie, cu maiestria umana care intervine la combinarea pieselor si acordarea corzilor, astfel incat totul sa sune perfect.

Elementele din structura de rezistenta sunt confectionate din fag rosu, iar placa acustica este realizata din fag de munte, de cel putin 250 de ani, pentru ca inelele sale fine sa creeze o sonoritate cat mai uniforma. 

Mai intai se construieste interiorul si se finalizeaza tot ce inseamna functionalitate si apoi se asigura aspectul. Din acest motiv multe din pianele Grotrian Steinweg pot fi personalizate usor. Marca este recunoscuta pentru crearea pianului dublu, format din doua piane orizontale.

 

Bechstein

Infiintata in anul 1853 in Berlin, compania Bechstein isi deschide in anul 1885 primul magazin din Anglia, pas care a dus la achizitionarea unuia dintre piane de catre Regina Victoria. In prezent, punctul de vanzare din Londra este cel mai mare showroom de profil din Europa. 

Pe langa tehnica impecabila investita in fiecare produs, modelele Bechstein mai sunt cunoscute si pentru originalitatea finisajelor exterioare, realizate manual, care transforma fiecare pian intr-un obiect de arta unicat. 

Printre personalitatile muzicale care si-au combinat talentul cu calitatea acestor instrumente se numara Elton John, The Beatles si Freddy Mercury. Numarndu-se printre fanii primilor ani de productie, Chopin spune ca “ar trebui sa compui muzica doar pentru un Bechstein”. Lista de produse include piane verticale si grand piano, grupate in seriile C. Bechstein Concert, C. Behstein Academy, W. Hoffman, Zimmermann.

 

 

 

Am modificat articolul ultima data pe: 22.10.19

 

O coordonare motorie mai buna, un sistem nervos activ si sanatos, abilitati dezvoltate de management a timpului si o cultura de invidiat sunt doar cateva dintre beneficiile pe care studiul pianului le pot aduce. Exista insa si argumente rezonabila impotriva lectiilor de pian, pe care e bine sa le stii.

 

Cei mai multi dintre prietenii tai le asigura copiilor lectii de pian si te gandesti ca ar fi bine sa le urmezi exemplul? Pentru o decizie corecta, ai nevoie de mai mult decat o sugestie prieteneasca sau o reactie din orgoliu. Cursurile de pian inseamna pana la urma o investitie semnificativa de timp si bani, si este bine sa stii sigur ca copilul tau va putea beneficia de avantajele pe care le  aduce, in general, studierea unui instrument muzical la varsta potrivita. Cantareste deci cu grija argumentele pro si contra.

 

PRO: Imbunatateste abilitatile matematice si de calcul

Studiile arata ca elevii care urmeaza, inca dinaintea scolii sau in paralel cu aceasta, cursuri de pian, se descurca mai bine la matematica. Muzica activeaza multiple zone din creier si imbunatateste abilitatile spatio – temporale, atat de utile pentru studierea acestui obiect. De asemenea, pentru a putea urma ritmul muzicii, copiii trebuie sa inteleaga mai intai conceptul de fractie si de ratie. 

In plus, ambele domenii se bazeaza pe analiza tiparelor si secventelor. Orele de pregatire muzicala au rolul de a stimula abilitatile cognitive, ajutandu-i pe elevi sa proceseze si sa retina mai bine informatia, sa treaca de la un task la altul mai usor si sa rezolve mai rapid problemele cu care se intalnesc.

 

CONTRA: Poate afecta dezvoltarea coloanei vertebrale

Daca copilul este prea mic, musculatura sa este mai putin dezvoltata si profesorul ori parintele nu il supravegheaza suficient de atent, se poate ajunge la dezvoltarea unor afectiuni ale coloanei precum spondiloza sau scolioza. Aceste boli au la baza pastrarea pentru mai mult timp si in mod frecvent a unei pozitii defectuoase. 

De exemplu, daca copilul nu mentine spatele si gatul drept si are tendinta de a sta mereu aplecat in fata, sau nu se aseaza exact la mijlocul pianului ori are impresia ca nu ajunge la ultimele clape dintr-o anumita latura si sta aplecat intr-o parte.

 

 

PRO: Imbunatateste abilitatea de a citi si de a intelege

Pe baza cercetarilor realizate putem spune ca exista o legatura intre studierea unui instrument muzical si evolutia copiilor in ceea ce priveste dezvoltarea abilitatii de a citi si de a intelege un text. 

Lectiile de pian implica memorarea si redarea de partituri si deci exersare frecventa a capacitatii creierului de a retine si reda informatii, cu efect direct asupra cititului. In acelasi timp, studiile stiintifice arata ca persoanele care deosebesc mai usor si cu acuratete intre doua tonalitati diferite se descurca mai bine si cu parcurgerea si intelegerea textelor.

 

CONTRA: Costuri mari si nevoie de spatiu

Daca cel mic este serios in privinta lectiilor, va fi nevoie sa ii achizitionezi un pian (aici iti prezentam o lista comparativa), o pianina sau o claviatura digitala. Pianul este cea mai buna varianta pentru performanta, dar si cea mai scumpa, putand sa ajunga si pana la 10.000euro. 

In plus, este un instrument muzical masiv, care trebuie transportat, urcat pe scari si amplasat intr-o zona suficient de mare pentru ca cel mic sa exerseze fara a fi inghesuit. Un pian poate avea intre 1.5 si 3m, fiind adesea greu de introdus in camera copilului si necesitand amplasarea in living. 

Daca nu ai suficient spatiu, poti opta pentru o pianina care ocupa aproximativ 1.5 x 0.7m, fiind deci ceva mai rezonabila ca dimensiune. Claviatura digitala este cea mai mica si mai accesibila la pret (pana in 1000euro), dar specialistii recomanda ca cel putin inceputul sa fie facut pe un instrument acustic.

 

PRO:  Contribuie la un mai bun management al timpului

Copiii care iau lectii de pian sunt nevoiti sa invete cum sa echilibreze o pasiune care necesita multa disciplina si repetitii periodice si la ore fixe, cu scoala, temele si timpul liber petrecut afara, la joaca. 

Managementul eficient al timpului este o abilitate foarte pretioasa pe care multe persoane o deprind abia la varsta adulta. Il va ajuta pe copil sa duca o viata echilibrata si sa invete sa aleaga cu grija in ce anume isi investeste timpul.

 

CONTRA: Prea obositor pentru copil

Din dorinta ca cel mic sa se dovedeasca un geniu al pianului, unii parinti uita ca este vorba despre un copil. Pianul este un instrument frumos, dar solicitant, mai ales in cazul copiilor de 5 – 6ani. 

Este bine sa cantaresti cu grija numarul de ore pe care va trebui sa le petreaca la lectiile de pian si cele de lucru individual acasa, tinand cont si de temele de la scoala, astfel incat copilul sa aiba suficient timp liber, nestructurat. Atat scoala, cat si activitatile extrascolare trebuie sa permita suficienta relaxare pentru a nu deveni o povara si a ramane o placere.

 

 

PRO: Intareste muschii mainii si imbunatateste coordonarea

Este destul de usor de realizat faptul ca, pentru a fi un bun pianist ai nevoie de degete puternice, rapide si cu mobilitate foarte buna. Orele de repetitii nu ajuta doar la dezvoltarea muschilor degetelor si mainii, ci determina si modificari in dezvoltare sistemului nervos. 

Studiile arata ca in cazul pianistilor profesionisti, cu ani de experienta in spate, exista schimbari la nivel cortical care ii ajuta sa isi miste degetele in mod coordonat, mult mai repede decat restul persoanelor.

Pianul contribuie de asemenea si la imbunatatirea coordonarii mana – ochi, abilitate care ii va fi de folos atat daca se hotaraste sa cante si la alt instrument, cat si in practicarea sporturilor si in activitatile de zi cu zi.

 

PRO: Largeste orizontul cultural

Prin intermediul lectiilor de pian, copiii reusesc sa cunoasca si sa inteleaga mai usor culturi diferite de ale lor, atat din punct de vedere geografic, cat si ca pozitionare in timp. Vor invata astfel mai facil sa fie curiosi si deschisi in privinta celorlalti, si mai toleranti. 

Incursiunile in muzica unor culturi necunoscute ii poate ajuta de asemenea sa ii inteleaga mai bine pe cei din jur si pe ei insisi.

 

 

Am modificat articolul ultima data pe: 22.10.19

 

Aschenazy, Rahmaninov, Liszt, Horowitz sunt doar cateva dintre numele reprezentative pentru muzica de pian, la nivel international, care ar trebui sa faca parte din cultura generala a fiecarei persoane. Pentru pasionatii acestui instrument reprezinta exemple care inspira catre perfectiune, ingeniozitate, autenticitate si atingerea potentialului nativ.

 

Indiferent ca vorbim despre piese clasice, mereu la moda sau melodii de blues, jazz ori gospel, pianul tine sub vraja sa milioane de fani. Nu toti pianistii canta insa la fel si sunt, in fiecare generatie, cateva nume care reusesc sa redefineasca arta de a pune in valoare acest instrument muzical. Iata cativa dintre cei mai faimosti artisti ai pianului, pe care merita sa ii asculti macar o data in viata, daca nu ai facut-o deja.

 

Martha Argerich

Martha Argerich s-a nascut in anul 1941 si a castigat, la doar 24 de ani, Competitia Internationala de Pian Chopin, remarcandu-se ca una dintre cele mai bune pianiste din generatia sa. A inceput sa studieze acest instrument la numai 3 ani, iar de la 5 ani a intrat sub tutela vestitului pianist Vincenzo Saramura. 

A scos primul sau album la varsta de 19 ani si a cantat pe scena alaturi de nume recunoscute precum Nelson Freire, Mischa Maisky si Lilya Zilberstei.

A castigat de trei ori premiul Grammy si a primit Premiul Imperial in Japonia in anul 2005. Se numara printre pianistii la care este greu sa gasesti bilete si te va impresiona prin stilul sau dinamic si sunetul concentrat, care ii defineste interpretarile.

 

Vladimir Ashkenazy

Nascut la Nijni Novgorod in anul 1937, Vladimir Ashkenazy a inceput sa studieze pianul la varsta de 6ani, fiind primit, datorita talentului sau, la Scoala Centrala de Muzica, afiliata Conservatorului din Moscova, inca de la varsta de 8 ani. Si-a desavarsit educatia muzicala sub indrumarea renumitului profesor de pian Lev Oborin si a lui Boris Zemliansky.

 

 

Din anul 1955 pana in anul 2000 a castigat peste 10 premii internationale, dintre care cinci premii Grammy. Este recunoscut la nivel mondial ca pianist, interpret de muzica de camera si dirijor si a inregistrat o varietate de piese clasice, printre care enumaram operele complete ale lui Rachmaninoff si Chopin (pentru pian solo) si sonetele complete ale lui Beethoven si Scriabin. A colaborat cu solisti de renume precum Itzhak Perlman si Lynn Harel.

 

Vladimir Horowitz

Vladimir Horowitz se numara printre personalitatile acestui instrument care candideaza la titlul de cel mai bun pianist al tuturor timpurilor. S-a nascut in 1903, in Ucraina, si s-a facut remarcat prin calitatea tehnicii sale de interpretare si pasiunea pe care o investea in piesele sale. Este cel mai bine cunoscut prin repertoriul romantic pentru pian pe care l-a abordat cu un interes si o virtozitate aparte.

Multi specialisti considera ca inregistrarea sonatei lui Liszt facuta de Horowitz din anul 1921 este cea mai buna interpretare a partiturii, chiar si dupa aproape 100 de ani si peste alte sute de inregistrari realizate de alti pianisti. 

Pe lista pieselor reprezentative pentru stilul sau si de care numele pianistului este asociat cel mai des sunt incluse opere precum: Studiu in D-minor de Scriabin, Balada nr. 1 in G minor a lui Chopin si Polka lui Rachmaninoff.

 

Franz Liszt

Compozitor, dirijor, aranjor si organist de seama al epocii romantice, Franz Liszt a devenit renumit in Europa la inceputul secolului al XIX-lea, datorita calitatilor sale de foarte bun pianist. Si-a pus amprenta asupra muzicii clasice a perioadei prin compozitiile sale numeroase, reprezentative pentru Noua Scoala Germana. 

Printre elementele inovative de structura si tehnica muzicala lasate in urma sa se numara poemul simfonic, dezvoltarea transformarilor tematice si inovatii radicale in ceea ce priveste armoniile.

Scrierile ramase din acea perioada il descriu ca un pianist care s-a remarcat prin precizia si forta interpretarii, fiind capabil sa mentina la perfectie tempo-ul. Repertoriul sau a fost format preponderent din creatii ale scolii Vieneze printre care amintim concertele lui Hummel si piese ale profesorului sau Czerny.

 

John Ogdon

Nascut in anul 1937 in Mansfield Woodhouse, Nottinghamshire, John Ogdon si-a facut studiile muzicale la Colegiul Muzical Regal de Nord si a castigat premiul intai la Competitia London Liszt din 1961 si apoi la Competitia Internationala Tchaikovsky din 1962.

Este cunoscut pentru abilitatea sa deosebita de a putea interpreta piesele la prima vedere si pentru memoria extraordinara, care i-a permisa sa retina complet si detaliat multe partituri dintre cele incluse in repertoriul sau. Printre compozitorii abordati in fata unui pian de concert se numara Ludwig van Beethoven, Johannes Brahms, Percy Grainger, Franz Liszt, Tilo Medek, Franz Schubert, Igor Stravinsky.

 

 

Maria Joao Pires

Nascuta in Lisabona in anul 1944, Maria Joao Pires se numara printre pianistii de renume ai Portugaliei si este cunoscuta pentru abordarea proaspata si igenioasa adusa compozitiilor lui Schubert, Chopin si Mozart. A avut primul sau recital la varsta de 5 ani, si la 8 ani sustinea deja in public piese din concertele lui Mozart. 

A facut studiile la conservatorul din Lisabona si le-a completat la Academia de Muzica din Munchen, sub indrumarea lui Rosl Schmidt, si in Hanovra, avand ca profesor pe Karl Engel.

In anul 1970 a castigat Competitia Bicenteranului Beethoven din Bruxelles. A cantat alaturi de orchestre renumite din Japonia, Israel, America, Canada si Europa, abordand din creatiile marilor compozitori clasici (Bach, Beethoven, Brahms, Chopin, Mozart, Schumman, Schubert).

 

Sergei Rachmaninov 

Compozitor, pianist si dirijor rus, Rachamninov este un reprezentant de seama al perioadei romantice tarzii. S-a nascut intr-o familie pasionata de muzica si a inceput lectiile de pian de la 4 ani, absolvind Conservatorul din Moscova. 

A compus patru opere pentru pian si orchestra si un numar de piese doar pentru orchestra. Printre partiturile dedicate pianului solo se numara Morceaux de fantaisie, Variations on a Theme of Chopin, Études-Tableaux, Op. 33 si 39.

Rachmaninov se numara printre cei mai buni pianisti ai epocii sale, alaturi de Josef Hofmann, Moriz Rosenthal, Ignaz Friedman, Josef Lhevinne. Interpretarile lui se evidentiaza prin ritm, precizie, modul personal in care aborda staccato si abilitatea sa deosebita de a mentine claritatea piesei, chiar si in cazul partiturilor complexe. 

Pentru ca avea mainile mari, avea abilitatea de a manevra cu mai multa usurinta prin configuratii de acorduri dificile.

 

 

Am modificat articolul ultima data pe: 22.10.19

 

Mozart, Beethoven, Debussy, Chopin, Bach – sunt doar cateva dintre numele care au adus muzica pentru pian la nivelul la care este astazi, adaugand din propria personalitate tehnicii specifice vremii in care au trait. Fiecare dintre ei reprezinta o influenta puternica pentru generatiile viitoare si au adaugat repertoriului pentru pian piese care merita audiate.

 

Ai descoperit ca iti plac foarte mult piesele interpretate la pian si ai vrea sa asculti mai multe, dar nu stii cu ce sa incepi? Optiunile sunt atat de numeroase, incat te poti rataci usor printre multitudinile de melodii disponibile online. Iti recomandam sa incepi cu cativa dintre cei mai cunoscuti compozitori, care au contribuit la imbogatirea repertoriului pentru acest instrument cu opere apreciate in intreaga lume.

 

Frederic Chopin

Pentru cei care doresc sa asculte cateva piese renumite din repertoriul pentru pian, recomandam ca punct de plecare operele lui Chopin. Compozitor polonez, reprezentativ pentru era romantica, Frederic Chopin a fost considerat varful generatiei sale si posesorul unei tehnici impecabile. Toate compozitiile lui includ segmente pentru pian si cele mai multe sunt concepute pentru pian solo.

Cele mai cunoscute compozitii ale sale pentru acest instrument includ valsuri, poloneze, nocturne, studii, impromptu, preludii, sonate, mazurka si scherzo. Vei gasi in operele sale influente ale clasicilor traditionali (Schubert, Mozart, Bach) si ale muzicii populare poloneze. Din creatia sa au supravietuit peste 230 de piese, iar specialistii spun ca caracteristica definitorie a operelor sale este data de disonantele indraznete si armoniile ciudate.

Daca vrei sa te bucuri pe indelete de talentul sau, iti recomandam sa incepi cu preludiile sau mazurka. Pentru cei care doresc sa aprofundeze opera lui Chopin, o abordare mai interesanta ar fi sa inceapa cu cateva piese ale compozitorilor care l-au inspirat (de exemplu, preludiile lui Bach), pentru a sesiza mai bine contrastele si similitudinile.

 

 

Ludwig van Beethoven

Compozitor german care a marcat tranzitia muzicii de la era clasica la cea romantica, Beethoven s-a dovedit de-a lungul timpului o influenta puternica in evolutia multor artisti. A abordat mai multe genuri muzicale si a scris partituri pentru instrumente variate, compunand noua simfonii pentru orchestra si sapte concerte pentru solist acompaniat de orchestra.

Cariera sa  fost impartita in trei perioade: timpurie, de mijloc si tarzie. Specific perioadei timpurii este stilul vienez care ii defineste operele prin lungimea ceva mai mare decat obisnuintele vremii si cu o dinamica adesea dusa la extrem. Printre creatiile din acesti ani se numara primele doua concerte, setul Opus 18 pentru qvartet, primele doua concerte pentru pian si primele 10 – 12 sonate pentru pian.

Liniile melodice din perioada de mijloc sunt definite de eroism si lupta si au la baza etapa de criza din viata sa, in care surditatea incepe sa il afecteze tot mai tare. In aceasta perioada a scris simfoniile 3 pana la 8, ultimele doua concerte de pian, cinci piese pentru cvartet de corzi si cateva sonate pentru pian. 

Din acesti ani iti recomandam sa asculti sonatele pentru pian Waldstein si Appassionata. Tot acum a scris singura sa opera – Fidelio.

Ultima parte a vietii sale Beethoven a scosala iveala creatii pline de profunzime intelectuala si inovatii. Daca asculti cea de-a noua simfonie, scrisa in acesti ani, acorda atentie modului in care corul adauga forta orchestrei in miscarea finala. S-ar putea sa-ti mai placa si Missa Solemnis si cvartetul pentru corzi Op. 131.

 

Johann Sebastian Bach

Daca vrei sa iti largesti orizontul in ceea ce priveste istoria muzicala a pianului, trebuie neaparat sa iti familiarizezi auzul si cu dinamica muzicii din perioada baroca. Un reprezentant de seama al acestui stil este Johann Sebastian Bach, compozitor si muzician de renume al generatiei sale, a carui muzica influenteaza si acum artistii tineri si experimentati.

Muzica lui Bach este mai inovativa decat cea a compozitorilor din aceeasi perioada (Vivaldi, Telemann, Handel), incluzand acorduri disonante, surprinzatoare, cu armonii complexe. Printre piesele sale cele mai cunoscute se numara Concertele Brandenburg, Variatiunile Goldberg, Art of Fugue, Mass in B minor si St. Matthew Passion.

 

 

Wolfgang Amadeus Mozart

Mozart este cunoscut ca un geniu al muzicii clasice, primele sale piese fiind compuse la varsta de doar 5 ani si interpretate in fata familiilor regale europene. A creat peste 600 de piese, multe dintre ele recunoscute ca varfuri ale muzicii simfonice, de concert, de camera, de opera si corale. La fel ca si Haydn, Mozart este un arhetip al stilului clasic, opera sa fiind insa presarata cu elemente dinamice baroce complexe, disciplinate si moderate prin noile forme introduse de compozitor.

S-a numarat printre cei mai prolifici reprezentanti ai generatiei sale, abordand toate genurile muzicale majore ale vremii (simfonii, opera, sonate pentru pian, creatii pentru cvartet si cvintet de corzi, muzica de camera, concert solo etc.). A contribuit semnificativ la dezvoltarea conceptului de concert clasic pentru pian, iar muzica sa se remarca prin claritate, transparenta si echilibru. 

Printre cele mai bune creatii ale sale, pe care merita sa le asculti, se numara Concertul pentru pian nr. 24 in C minor, Sonata pentru pian nr. 11 (Alla Turca), Doisprezece variatiuni in E-Flat Major pentru La Belle Francoise si Sonata pentru pian nr. 8 in A-minor.

 

Claude Debussy

Se numara printre cei mai importanti compozitori ai secolelor XIX – XX si este considerat ca fiind primul reprezentant al impresionismului in muzica. Pentru a-i intelege stilul cat mai bine, primul pas este sa stii ca muzica sa a reprezentat in mare parte o reactie la cea a lui Wagner si la traditia muzicala germana. 

In liniile melodice se pot recunoaste influentele timpurii de origine rusa si din estul indepartat, ajustate insa in armonii si tonalitati proprii si impresionante. Creatiile sale pentru pian includ doua carti de preludii si doua de studii. 

Printre cele mai frumoase piese pentru pian acustic se numara Clair de lune, Arabesc no. 1, Reflexii in apa, Golliwog’s Cakewalk, Pagode, Pasi pe zapada, Toccata din “Pentru pian” si Omagiu pentru S. Pickwick Esq. P.P.M.P.C.

 

 

 

Am modificat articolul ultima data pe: 22.10.19

 

Cele mai multe articole iti vor spune ca varsta ideala pentru inceperea cursurilor de pian este intervalul 5 – 7 ani, pentru ca cel mic va sti sa scrie si poate sta mai mult timp linistit. Exista insa suficiente voci care spun ca se poate si mai devreme, daca copilul manifesta suficient interes.

 

Copilul tau a devenit brusc interesat de pian sau tu consideri ca ar fi util, pentru dezvoltarea lui ulterioara, sa invete sa cante la un astfel de instrument? Cu siguranta, prima intrebare care iti vine in minte in acest moment este daca este suficient de mare pentru a face fata cerintelor impuse de aceste lectii. Parcurge acest articol si afla ce spun expertii despre varsta potrivita, pentru inceperea cursurilor de pian.

 

Niciodata nu e prea devreme

Cele mai multe articole de specialitate iti vor spune ca varsta incepand de la care un copil se poate descurca cu lectiile de pian este 5 – 6 ani. Exista insa suficiente voci relevante cu incurajeaza parintii sa isi lase copiii sa experimente cu acest instrument, daca manifesta interes, chiar si de la varste mai mici. 

Este adevarat ca in cazul copiilor mai mici de cinci ani este posibil sa existe limitari in ceea ce priveste coordonarea motorie. In acelasi timp se poate sa nu aiba destula forta pentru a putea genera sunete la clapele instrumentului, cel putin in primele saptamani de exercitii. In acest caz, de multe ori se apeleaza la un instrument cu clape tip weighted, care sunt mai usor de folosit.

 

 

La 3 – 4 ani, va fi nevoie cu siguranta ca parintii sa stea cu copiii la orele lor de pian, dar pentru ca este destul de dificil sa isi pastreze atentia concentrata pentru mai mult de 30 de minute la aceasta varsta, lectiile nu vor fi cu siguranta prea lungi. Vor invata mai greu cantecele si pentru ca nu stiu sa scrie sau sa citeasca, partiturile vor fi lasate pe mai tarziu.

Exista insa suficiente beneficii pentru cei care doresc sa incerce. In primul rand, vei afla mai repede daca pianul este instrumentul pentru care cel mic manifesta aptitudini deosebite sau este doar un interes trecator. Se va familiariza cu pianul si rutina lectiilor inca dinainte de a incepe scoala si va retine mult mai repede piesele la o varsta la care alti copii abia fac cunostinta cu clapele.

Exercitiile repetate vor contribui la dezvoltarea muschilor de la degete, capatand tot mai multa forta si siguranta pe miscari, avantaj care ii pregateste pentru momentul in care vor trebui sa incerce piese mai grele. 

Copilul va obtine rezultate mai bune atunci cand va incepe scoala, pentru ca muzica stimuleaza gandirea si va avea in plus, disciplina invatarii. Nu te astepta insa sa fie prea in largul sau la primele ore, pentru ca varsta de 3 – 4 ani nu este foarte prielnica pentru rigorile unor astfel de cursuri.

 

Alternative pentru cei mai mici

Daca copilul tau are 3 – 4 ani si este interesat de muzica, dar nu crezi ca este pregatit pentru cerintele unor lectii formale sau nu vrei sa il supui deocamdata unui astfel de proces, exista alternative mai potrivite. 

Il poti inscrie la cursuri de educatie muzicala concepute special pentru prescolari. Acestea sunt mai putin rigide si concepute special pentru caracteristicile acestei varste, incluzand jocuri interactive si activitati de grup care ii ajuta sa se deprinda cu notiunile de baza: sunete, ritm, cantece potrivite nivelului lor.

 

Copiii de cinci ani

Studiile arata ca la aceasta varsta sansele ca copilul sa se descurce cu ceea ce se cere de la el in cadrul unor cursuri de pian sunt de 50% si depind de la copil la copil si de gradinita la care este inscris. Pentru a-ti da seama daca cel mic este pregatit, este de ajuns sa fii atent la cateva detalii. 

Cele mai importante caracteristici sunt cele fizice si anume dexteritatea mainilor si forta degetelor. Poate tine bine o lingura sau o furculita? Isi leaga singur sireturile? Cat de bine se descurca cu creioanele si cariocile? 

Abilitatea de a citi sau cel putin de a fi deprins cu conceptul ca anumite semne sunt asociate cu anumite sunete este un avantaj, dar nu este primordiala. Daca cel mic obisnuieste sa cante impreuna cu surorile, fratii sau rudele, la evenimentele de familie inseamna ca deja este familiarizat cu procesul de interpretare muzicala. Si, destul de important, poate sta locului, concentrat pe o singura activitate, macar 30 de minute?

 

 

Copiii de 6 – 7 ani

Desi un an poate sa para putin, diferentele pozitive sunt suficiente pentru ca majoritatea scolilor sa incurajeze incepere lectiilor la aceasta varsta. Pentru ca sunt deja in clasa 0 sau unii chiar si in clasa I, la aceasta varsta copiii au trecut deja prin etapa in care invata sa stea linistiti si sa isi orienteze atentia doar catre un singur lucru, pentru o perioada mai mare de timp.

Au deja abilitatile de baza in ceea ce priveste cititul si realizarea de semne scrise si este posibil sa fi fost deja implicati la scoala, in invatarea unei piese muzicale, deci sunt deja familiarizati cu aceasta activitate. Abilitatile motorii fine si dexteritatea sunt de asemenea mai bine dezvoltate. La fel si capacitatea de a canta folosind ambele maini, in acelasi timp.

 

Copiii mai mari

O data ce se indreapta catre adolescenta, tinerii au nevoie de mult mai multa implicare personala pentru a reusi intr-un astfel de proces de invatare. Lectiile de pian sunt in concurenta cu alte preocupari, care ii pot deturna de la disciplina necesara pentru a face performanta cand vine vorba despre un astfel de instrument muzical.

 

Pregatiri necesare

Indiferent de varsta la care decizi sa inscrii baietelul sau fetita la aceste cursuri, este bine sa iei in considerare faptul ca va trebui la un moment dat sa ii cumperi un pian si pentru acasa, pentru ca orele petrecute cu profesorul nu sunt suficiente si este necesar sa exerseze si individual. 

Va avea de asemenea nevoie de un spatiu separat in care sa cante, pe cat posibil o zona fara televizor, in care sa nu se afle lucruri care ii distrag atentia. Si multa disciplina, pe care nu o poate deprinde singur, deci pregateste-te sa fii alaturi de el in incercarea de a-si crea un program de lucru potrivit.

 

 

Am modificat articolul ultima data pe: 22.10.19

 

Imbunatatirea imaginii de sine, dezvoltarea creativitatii si capacitatii de a citi si a scrie mai usor si abilitati mai bune de comunicare sunt doar cateva dintre beneficiile pe care lectiile de muzica le pot aduce copilului tau. Afla din acest articol cat de mult il poate ajuta un instrument muzical, sa creasca frumos.

 

Lectiile de pian, chitara, vioara sau flaut inseamna munca multa pentru copii, timp si bani investiti pentru adulti si o alta activitate trecuta intr-un program deja incarcat. Nu este deci de mirare ca inainte de a-i inscrie copiii la aceste cursuri, parintii incearca sa cantareasca cat mai bine beneficiile si costurile. Iata cateva dintre aspectele pozitive ale studierii unui instrument muzical, care poate imbogati considerabil viata celor mici.

 

Stimuleaza creativitatea si exprimarea libera

Pe langa faptul ca invata sa interpreteze piesele scrise de altii in modul tehnic corect si recomandat, in cadrul lectiilor de muzica, copiii au de asemenea oportunitatea de a-si exprima propriile abordari ale partiturilor si de a compune noi cantece. Aceste ore le ofera sansa de a-si imbunatati imaginatia si studiile arata ca muzicienii sunt in mod natural mai creativi si au o gandire divergenta mai buna.

Acest lucru inseamna ca se pricep mai bine decat majoritatea persoanelor sa gandeasca “in afara cutiei” si sa gaseasca solutii noi si diferite la problemele pe care le intampina. Este o abilitate foarte utila, nu numai in cariera profesionala, indiferent de domeniul in care cel mic va dori sa profeseze, cat si in activitatile de zi cu zi.

 

Creste stima de sine

Fundamentul stimei de sine se pune in anii copilariei, inca de la primele interactiuni cu cei din jur si mai ales in primii ani de scoala, cand copiii pot sa se compare mai usor cu altii si sa se autoevalueze. Lectiile de chitara, pian sau vioara ii ajuta pe cei mici sa aiba mai multa incredere in fortele proprii din mai multe motive.

 

 

In primul rand, au parte de atentia individuala a profesorului chiar si atunci cand studiul se face in cadrul unui club si nu in particular. In al doilea rand, sunt pusi foarte repede in situatia de a interpreta in public, indiferent ca vorbim despre colegi, familie sau un cadru mai larg, la concursuri si demonstratii. 

Aceste situatii le ofera posibilitatea de a se obisnui cu sentimentul de a fi in centrul atentiei, de a invata sa isi controleze emotiile si sa gestioneze corect momentele in care lucrurile nu ies perfect.

 

Imbunatateste abilitatile de invatare si performantele academice

Studiile arata ca orele de muzica ajuta la formarea de noi conexiuni in creier si la o dezvoltare cognitiva mai rapida. Copiii care studiaza un instrument muzical fac mai repede legaturi logice intre idei, inteleg mai usor conceptele predate si, in general, incep sa aiba rezultate mai bune la scoala decat inaintea acestor cursuri sau in comparatie cu elevii care nu le frecventeaza.

 

Stimuleaza capacitatile lingvistice

Pentru ca invatarea si exersarea pieselor un instrument imbunatateste urechea muzicala, copiii care petrec in mod frecvent timp cantand la vioara, pian sau chitara au o capacitate mai buna de a distinge sunetele si cuvintele si de a le intelege. In acelasi timp li se dezvolta mai usor si memoria verbala, care contribuie la acumularea de noi cuvinte si formarea unui vocabular mai bogat.

 

Imbunatateste memoria

Desi majoritatea instrumentelor muzicale ajuta la stimularea memoriei, pianul este in mod special util in acest sector din simplul motiv ca include nu mai putin de 88 de clape pe care degetele copilului trebuie sa le recunoasca in cateva sutimi de secunda. 

Ca sa nu mai vorbim de combinatiile existente in sutele de partituri pe care va avea ocazia sa le interpreteze. In plus, copilul trebuie sa cante cu ambele maini in acelasi timp, coordonand perfect pe fiecare dintre ele, ceea ce ii dezvolta si abilitatea de multi-tasking.

 

Creste perioada de timp pentru care se poate concentra

In primii ani de scoala copiii se acomodeaza mai greu cu disciplina necesara derularii orelor. Pentru ca lectiile de muzica inseamna de cele mai multe ori un profesor care se ocupa in mod individual de fiecare elev, comportamentul sau se va adapta mai repede la cerintele educatiei formale. 

Dupa un anumit numar de ore, vei observa ca ii este mai usor sa ramana concentrat la teme si invatat pentru perioade mai lungi de timp si ca va face fata mai bine diverselor distrageri, care inainte il intrerupeau frecvent de la lucru.

 

 

Dezvolta abilitatile de comunicare

Unul dintre aspectele care se deprind mai greu in sistemul clasic de invatamant este comunicare directa cu cadrul didactic, adresarea de intrebari pentru lamurirea unor aspecte care nu au fost intelese sau discutiile libere pe temele studiate. Multi elevi raman adesea doar la stadiul de a raspunde la intrebarile adresate direct de profesor, a-si face temele si a completa testele.

Interactiunea unu-la-unu care are loc in cadrul cursurilor de muzica si lucrul indeaproape, in colaborare, cu profesorul, pentru a corecta micile imperfectiuni si a ajunge al rezultatul dorit, are rolul de a imbunatati comunicarea. Este un efect pe care il vei observa nu numai fata de persoanele cu autoritate, ci si fata de colegii si prietenii sai, cu care ii va veni mai usor sa discute.

 

O postura corecta

O data cursurile incepute, copilul tau va petrecere destul de mult timp studiind instrumentul ales. Este si motivul pentru care va trebui la un moment dat sa ii cumperi un pian ieftin si bun, ochitara sau o vioara proprie, pe care sa poata exersa si acasa. 

Orele indelungate de studiu cu profesorul il vor invata pe cel mic sa pastreze o pozitie corecta (pe scaun sau in picioare), pe care o va prelua mai departe si in perioadele in care este la scoala sau isi face temele. 

Daca multi elevi au tendinta de a sta cocosati sau cu capul mult prea aplecat asupra caietelor, expunandu-se la diverse afectiuni ale coloanei, cei care urmeaza cursuri de muzica se evidentiaza printr-o postura corecta si eleganta care le intra pur si simplu in obicei.

 

 

 

Am modificat articolul ultima data pe: 22.10.19

 

De la primul model de pianoforte, realizat de un mester ingenios, pentru a oferi mai mult control artistilor si pana la piano grande din zilele noastre, drumul a fost lung si surprinzator. Fiecare pas sta la baza sunetelor puternice si clare pe care avem privilegiul de ale asculta azi.

 

Daca te gandesti sa inveti sa canti la pian sau iti place sa asculti muzica compusa pentru acest instrument, vei dori cu siguranta sa afli mai multe si despre istoria sa. Pianul, asa cum il cunoastem astazi, este rezultatul unui proces indelungat de perfectionare si evolutie si al muncii asidue a celor care au vrut sa ii duca performantele catre perfectiune.

 

Aparitia pianului

Nu se stie cu siguranta anul in care a fost inventat acest instrument, dar se aproximeaza ca s-a intamplat undeva in jurul anului 1700. Autorul sau a fost insa cu certitudine italianul Bartolomeo Cristofori, producator de instrumente muzicale.

Bartolomeo Cristofori a crea pianul pentru ca era nemultumit de nivelul redus de control pe care artistii il aveau asupra volumului sonor al harpsicordului (clavecin). Primul sau nume a fost “clavicembalo col piano e forte” sau pe scurt pianoforte/fortepiano care descria un harpsichord ce permite controlul intensitatii sunetelor generate.

Se considera ca pianul face parte din categoria instrumentelor cu coarde, avand ca descendenti istorici monocordul, harpsicordul (clavecinul), clavicordul (similar clavecinului, cu claviatura si coarde, in forma dreptunghiulara) si dulcimerul (stramosul tambalului). Pentru ca sunetele provin insa din lovirea corzilor cu ciocanele, pianul mai poate fi  clasificat si ca instrument de percutie.

 

Structura si functionalitate

Pianul modern este un instrument muzical cu clape, care include corzi ce scot sunete atunci cand sunt lovite de niste ciocanele. Acestea din urma sunt controlate prin lovirea clapelor, mai tare sau mai incet, cu degetele. Versiunile standard includ 88 de clape (52 albe si 36 negre) si acopera sapte octave pline, pus inca cateva note.

 

 

Vibratia corzilor lovite de ciocanele este transmisa catre o placa acustica, prin intermediul unui bridge peste care acestea sunt intinse, iar placa acustica amplifica sunetul si, in functie de esenta lemnului din care este realizata si modul de finisare, modifica calitatea tonului.

Ciocanelele sunt prinse de capatul interior al clapelor prin intermediul unui mecanism ce are rolul de a le accelera miscarea, astfel incat sa nu existe intarziere intre actiunea degetelor pe clape si cea a ciocanelului pe corzi. In trecut, ciocanelele erau acoperite cu piele, versiunile moderne folosesc insa fetrul.

 

Versiunea vieneza

Productia de piane s-a dezvoltat in timpul secolului al XVIII-lea, in cadru Scolii Vieneze. Versiunile vieneze erau construite cu cadru din lemn, doua corzi pe nota si cu ciocanele acoperite cu piele si doar unele dintre ele diferentiau clapele in albe si negre. 

Instrumentele din acea perioada generau un sunet mai delicat, cu mai putina forta de sustinere, decat cele din epoca moderna. Este tipul de pian pe care Mozart si-a compus operele.

 

1770 – 1820

Intre anii 1790 si 1820, pe masura ce pianul a devenit tot mai popular, a trecut si prin cateva schimbari semnificative care l-au adus mai aproape de forma sa moderna. Schimbarile au fost determinate pe de o parte, de cerintele compozitorilor si pianistilor pentru un instrument mai puternic, cu un sunet mai sustinut, pe de alta parte de Revolutia Industriala. 

Cea din urma a facut posibila obtinerea de corzi de calitate mai buna si inlocuirea cadrelor din lemn cu alternative masive din fier, care putea sa sustina mai bine tensiunea corzilor.

Tot in aceasta perioada John Broadwood, Robert Stodart si Americus Backers au conceput primele variante de piano grande, instrumente mai mari, mai robuste si cu sunet mai puternic. Sunt primii care au trecut peste cele cinci octave, cu care se lucrase pana atunci, creand in 1790 pianul cu cinci octave si jumatate, in 1810 pe cel cu sase octave si in 1820 pe cel cu sapte octave. Trendul a fost preluat ulterior si de Scoala Vieneza.

 

Volum si structura de rezistenta

Dupa anul 1820, centrul dezvoltarii pianului s-a mutat la Paris, unde cel mai bun pian, la acel moment, era cel produs de Sebastien Erard, care incorporase un levier de repetitie, numit balantier, in sistemul de functionare al ciocanelului. Rolul sau era acela de a permite actionarea rapida si repetata a unei clape mai inainte ca aceasta sa se fi intors la pozitia sa orizontala. Noul format a fost foarte apreciat de Liszt, devenind in timp standardul pentru piano grande si fiind folosit in structura instrumentului si in zilele noastre.

 

 

Secolul XIX mai inseamna pentru pian inlocuirea finisajului de piele sau bumbac al ciocanelelor, cu cel de fetru ferm, care permitea o actiune dinamica mai larga, pe masura ce greutatea ciocanelelor si tensiunea din corzi a crescut si ea.

Una dintre cele mai importante modificari facute in aceasta perioada este insa adaugarea unui cadru masiv din fier turnat, pozitionat deasupra placii acustice, care preia intr-o prima etapa tensiunea foarte mare a corzilor. Aceste element produce sunetele puternice pe care le auzim astazi la pianele modrne si poate cantari pana la 20 de tone intr-o versiune grande. 

Pentru ca ofera mai multa rezistenta structurala, cadrul din fier permite folosirea de corzi mai groase, mai tensionate si mai multe. In 1834 fierul a fost inlocuit cu otelul, aliajul fiind perfectat in timp pana la cel folosit astazi.

 

Forma si design

Primele piane aveau forma rectangulara, cu claviatura pe una dintre laturile lungi. Au fost produse in numar mare in Europa in 1840 si in 1980 in Statele Unite ale Americii si au facut parte din perioada cea mai bogata in schimbari structurale din dezvoltarea pianului. Datorita formei, erau usor de produs si accesibile la pret, insa limitate ca sunet si performante.

Pianina sau pianul vertical numit si pianul girafa sau piramida, avea corzile si mecanismele pozitionate perpendicular pe claviatura. Acest format mai este folosit si in zilele noastre, fiind preferat pentru consumul mai redus de spatiu.

Formele moderne de pian vertical si piano grande au inceput sa apara la finalul secolului XIX. Desi inovatiile continua si tehnica de productie a componentelor, precum si cea de montaj, se evolueaza mereu, se poate spune cu siguranta ca pana acum, secolul XIX a fost cel mai prolific pentru istoria dezvoltarii acestui instrument.

 

 

 

 

Am modificat articolul ultima data pe: 22.10.19

 

Asa cum exista piese pop, rock, blues sau jazz care impresioneaza de la prima auditie si raman in istoria genului si concertele pentru pian isi au propriile vedete. Daca vrei sa inveti ce inseamna frumusetea si arta acestui instrument, mergi direct la tinta si asculta sase dintre cele mai bune compozitii din toate timpurile.

 

Pentru cei care doresc sa aiba o cultura muzicala cat mai bine definita, compozitiile clasice pentru pian fac parte dintre auditiile obligatorii. Pentru ca sunt insa atat de variate, iti propunem astazi sa te concentrezi pe cele mai frumoase concerte concepute pentru acest instrument, care iti vor inveseli ziua si iti vor incanta auzul. Asculta-le in spatiul tau preferat de relaxare, in compania unei carti bune sau doar a gandurilor tale.

 

Concertul nr. 1 pentru pian de Brahms

Aceasta piesa a fost scrisa in anul 1858, pe vremea aceea compozitorul avand doar 25 de ani. Conceputa pentru pian si orchestra, compozitia a avut debutul public la Hanovra in 1859 si a fost prima lucrare pentru orchestra pe care Johannes Brahms a prezentat-o publicului. 

Are o lungime de 40 – 50 de minute si include trei miscari: Maestoso (D minor), Adagio (D major) si Rondo: Allegro non troppo (D minor – D major). In primele 20 – 25 de minute vei asculta o sonata impartita in cinci sectiuni, considerata de experti conservatoare, prin precizia formelor specifice perioadei clasice.

Piesa include partituri pentru doua flaute, doua oboaie, doua clarinete, doi fagoti, doua trompete, timpane, pian si corzi. Este interesant de stiut ca aceasta compozitie a inceput sub forma unei sonate pentru doua piane, in anul 1854, fiind finalizata patru ani mai tarziu in forma sa actuala.

 

Concertul nr. 11 pentru claviatura in D major de Haydn

A fost scris intre ani 1970 si 1973, stilul sau fiind caracterizat ca galant si nefinisat, tinand cont de faptul ca vorbim despre o compozitie din perioada de inceput. Conceput initial pentru harpa si pianoforte, acest concert este considerat unul dintre primele care reprezinta era clasica. 

Cel mai faimos segment al operei in trei miscari (Vivace, Un pocco adagio si Rondo all Ungarese) este tema principala a ultimei miscari, care este inspirata dintr-un dans specific Europei Estice. Energia cu care trece printr-o varietate de modulatii melodice face din acest concert una dintre cele mai bune piese scrise vreodata pentru a fi interpretata la pian si merita cu siguranta ascultata.

 

 

Rapsodia lui Rachmaninov pe o tema de Paganini

Este de fapt considerata o concertanta pentru ca include o singura miscare si a fost scrisa de compozitorul rus Serghei Rachmaninov pentru pian solo si orchestra simfonica, in anul 1934. Reprezinta o compozitie specifica erei romantice, iar pe lista instrumentelor pe care le vei putea auzi se numara flautul, oboiul, cornul englezesc, clarinetele, fagotii, trompete si tromboane, tuba, timbal, toba bass, harpa, viori.

Structura reprezinta un set de 24 variatiuni ale ultimei compozitii din Capriciile lui Niccolo Paganini. Are o lungime de 22 – 24 de minute si este impartita in trei sectiuni, desi este interpretata fara pauza. Este o piesa cu dificultate tehnica ridicata, care pune la incercare talentul si experienta pianistilor. 

Cea de-a 18-a variatiune inclusa in concert este cel mai popular segment al compozitiei, fiind folosita in coloana sonora a unor filme celebre precum Undeva in timp, Singapore Sling, Ronin si The Good Wife.

 

Concert pentru pian nr. 2 de Bartok

Compus intre anii 1930 – 1931, de catre compozitorul ungur Bela Bartok, Concertul nr. 2 pentru pian in G major este cunoscut ca fiind una dintre cele mai dificile compozitii scrise vreodata. Gradul ridicat de dificultate a facut ca premiera piesei sa necesite amanare pentru ca filarmonica din New York nu a reusit sa o interpreteze suficient de bine pana la data lansarii. 

Multi dintre pianistii care au acceptat provocarea descriu compozitia ca fiind una dintre cele mai grele abordate vreodata. Stephen Kovacevich a spus ca este cea mai solicitanta piesa din cariera sa, din punct de vedere tehnic, si ca mainile aproape i-au paralizat in timpul repretitiilor.

Concertul este compus din trei miscari: Allegro, Adagio-Presto-Adagio si Allegro Molto-Piu allegro. Daca vei asculta cu atentie, vei observa ca piesa are o structura simetrica, tempoul alternand intre repede si incet. Pentru cei familiarizati cu muzica clasica, pasul ritmic si miscarea fragmentata vor aduce aminte usor de stilul lui Igor Stravinsky. 

Instrumentatia include in afara de pian solo, flaute, oboaie, clarinete, fagoti, trompete, tromboane, tuba, tobe, timbale si corzi. Printre cele mai reprezentative inregistrari ale compozitiei mentionam: Georges Cziffra si Orchestra simfonica din Budapesta, Vladimir Ashkenazy si Orchestra Filarmonicii din Londra, Maurizio Pollini si Orchestra Simfonica din Chicago.

 

Concert pentru pian in G major de Ravel

Printre caracteristicile interesante ale acestei compozitii vei observa cu siguranta influentele de jazz, care ii confera o armonie aparte. Concertul a fost scris de Maurice Ravel intre anii 1929 si 1931 si a fost interpretat pentru prima data de pianista Marguerite Long impreuna cu orchestra Lamoureux, succesul inregistrat punand bazele unui turneu in douazeci de orase.

Pentru aceasta piesa structura orchestrei include instrumente precum piccolo, flaut, oboi, clarinet, fagot, corn, trombon, violoncel, viori, viola, harpa, bici, tamtam, toba bas si timbale. Este construita dupa formatul standard de trei miscari: Allegramente, Adagio assai si Presto. Inceputul te va surprinde cu un sunet de bici si un amestec proaspat de tonuri basce si spaniole, combinate cu melodicitatea jazz-ului nou descoperit de compozitor. 

Vei observa cu siguranta trecerea la cea de-a doua miscare, pentru ca este prin contrast, un segment mult mai calm si senin, care se continua cu o tema prezentata doar de pianul solo. A treia tema iti va reaminti de dinamismul inceputului, creand o finalitate simetrica.

 

 

Concert nr. 2 pentru pian de Shostakovich

Acest concert a fost compus de catre Dmitri Shostakovich in anul 1957, pentru ziua de nastere a fiului sau care implinea 19 ani si care a interpretat de altfel si piesa, in premiera, la spectacolul de absolvire a Conservatorului din Moscova. Este o compozitie vesela, mai energica decat stilul specific al compozitorului si creata pentru a fi accesibila tinerilor pianisti. 

Se numara deci printre operele care pot fi nu numai ascultate, ci si interpretate de cei care invata sa cante la acest instrument si care au gasit deja printre modelele de piane (aici gasesti lista noastra), acustice, o versiune care sa le permita sa exerseze piesele preferate si acasa.

 

 

Am modificat articolul ultima data pe: 22.10.19

 

Piane – Opinii si Recenzii in 2019

 

Achizitia unui pian este o decizie importanta si ai nevoie de informatii inainte pentru a putea alege un produs care sa corespunda dorintelor si necesitatilor tale. Pentru o institutie de prestigiu, ce organizeaza concerte de mare anvergura, cu artisti din tara si din strainatate, recomandam prima optiune din lista noastra, si anume: Bosendorfer Concert Grand 280VC. Este un pian clasic, de concert, cu coada, cu un aspect elegant, avand posibilitatea sa alegi culoarea si finisajul dorite. Realizat din materiale de calitate, avand concursul unor persoane cu inalta calificare, lutieri, artisti, sunetisti, prin metode traditionale, lucrat manual, producatorul ofera un instrument cu un sunet unic, ce ofera o experienta de exceptie publicului spectator. Pentru cei care doresc un model mai uzual, digital recomandam Yamaha NP-32 Piaggero Black.

 

 

Tabel comparativ

 

Plusuri
Minusuri
Concluzie

Cel mai bun!

Bosendorfer Concert Grand 280VC
Click aici pentru pret!

Dedicat pentru concerte importante, in sali cu o acustica buna, acest tip de pian clasic, cu coada lunga, iti va oferi un cadru festiv, luxos prin aspectul desavarsit si o muzica deosebita, fiind la inaltimea unor mari artisti de renume mondial, realizat din materiale de calitate, prelucrate prin metode traditionale, manual, avand un parcurs de fabricatie de pana la 6 ani.

Aceste modele necesita un timp indelungat de fabricare, sunt executate in mare parte manual, asa ca pretul este foarte ridicat, pe masura performantelor oferite.

Un astfel de pian iti va oferi concerte de mare clasa, un sunet unic, plin de culoare ce va reflecta calitatile si performantele artistului, pentru bucuria publicului.

A 2-A OPTIUNE!

Yamaha NP-32 Piaggero Black
Click aici pentru pret!

Este un model compact si portabil, usor de transportat, cu claviatura cu 76 de clape si mecanism de ciocanele in trepte, ca la pianul clasic, cu difuzoare incorporate si suport de partituri, cu iesire pentru casti si USB, cu intrare pentru pedala sustain, ce poate functiona cu alimentare la priza (avand alimentator inclus) sau cu baterii cu autonomie de 6 ore pentru cantari in aer liber.

Ai nevoie de unele accesorii pentru a putea folosi in bune conditii pianul digital, cum ar fi stativ si eventual scaun.

Un model de pian digital dedicat atat pentru incepatori, cat si pentru cei avansati care sunt membri ai unei trupe sau au mici concerte solo.

Casio CTK-1500+
Click aici pentru pret!

Acest model de pian digital este dedicat pentru copii sau studenti incepatori, avand functii de invatare dedicate, claviatura de 61 de clape, functia de transpunere, de control al acordajului precum si de evaluare a performantelor, cu difuzoare incluse si iesire pentru casti, portabil, cu alimentator inclus, putand functiona si cu 6 baterii de tip AA.

Fiind un model pentru copii, mai ieftin, nu are incluse in pret accesorii, acestea urmand a fi achizitionate separat.  

Pret bun, usor de transportat, dimensiuni medii, functii diverse, sunt motive ce ne determina sa recomandam acest produs pentru copilul tau.

 

 

Pareri despre cele mai bune piane

Ai mai jos o lista cu cateva modele, impartite pe categorii, pentru a te putea orienta usor in functie de ce iti doresti. Se pot achizitiona din mediul online.

 

Bosendorfer Concert Grand 280VC

 

Daca te ocupi de achizitii intr-o institutie de cultura, opera sau filarmonica, si vrei sa iti surprinzi atat interpretul, cat si publicul cu un pian de concert de mare clasa, atunci acest model este cea mai buna alegere. Produs de o firma cu traditie in domeniu, unde cei mai buni lutieri lucreaza cu artisti si ingineri de sunet pentru a produce un pian de exceptie, acest model impresioneaza prin eleganta, un sunet plin si bogat, sonoritate armonioasa si plina de culoare.

Este un pian clasic, cu coada lunga, de concert, realizat din lemn de molid, lasat la uscat in mod natural, prelucrat manual, fiind necesar un timp de 6 ani pentru obtinerea sunetului specific acestui brand. Corzile de bas sunt unicat, avand firul principal din otel, invelit manual cu un strat sau doua din bronz pentru obtinerea sunetului grav. Cadrul este turnat dupa o metoda traditionala si lasat la aer pentru 6 luni pentru a se elibera de tensiunea interna.

Pentru butucul de acordaj se folosesc 3 straturi din lemn de artar si un strat superior din alun, lipite si pozitionate transversal pe directia fibrei, pentru a fi rezistente. Avand un procedeu unic de fixare a corzii printr-o bucla superioara, asigura stabilitate mare si durata lunga a acordajului.

 

 

 

Yamaha Clavinova CLP-665 GP PE

 

Este un model de pian digital elegant, dedicat pentru concerte, avand aspectul unui pian clasic cu coada scurta, precum si inregistrare cu claviatura completa a doua dintre cele mai celebre piane clasice grand, pentru un sunet de calitate si simularea dinamicii perfecte la lovire.

Claviatura este cu 88 de clape, cu un look elegant si oferind precizie la atingere, cu clape albe din fildes sintetic, clape negre din abanos sintetic. Polifonia este bogata, oferind 256 note, cu 6 nivele de sensibilitate a clapelor la atingere si pedalier cu 3 pedale. Printre functiile cele mai utile amintim: transpunere, acordaj, efecte de reverb, control acustic, metronom.

Are o biblioteca incorporata bogata, avand peste 300 de melodii pentru studiu. Dispune de conexiune bluetooth, USB, MIDI, jack etc. Memoria interna de 1,5MB permite inregistrarea unor melodii (o melodie avand 500 kB). Are de asemenea, amplificare interna (25W+10W) x2 si difuzoare.

 

 

 

Roland RP – 102 Set

 

Incadrata in categoria de piane ieftine si bune, acest model este digital si are incluse pe langa pianul propriu-zis, scaun si casti. Poate fi folosit si acasa pentru repetitii, deoarece nu ocupa mult loc (137,9 x 81,7 x 42,3 cm) si nu deranjezi vecinii.

Pianul digital are o claviatura cu 88 de clape, cu sunet cat mai apropiat de un pian clasic, cu raspuns la atingere ferma si trei pedale, avand forma unei pianine. Avand integrata tehnologia bluetooth, te poti conecta usor la telefonul mobil sau tableta, iar instaland aplicatia gratuita Roland Piano Partner 2, ai acces la partituri, ritmuri de acompaniament precum si alte functii care nu sunt disponibile pe panoul frontal. Dispune de mai multi conectori: 2 porturi USB (tip B si tip A), 2 mini jack stereo pentru casti, jack stereo ¼ inch.

Bancheta are o constructie solida din lemn, cu patru picioare, sezut captusit cu piele ecologica, si poate fi reglata pe inaltime (45 – 55 cm). Avand culoare negra si o tinuta eleganta poate fi folosita si in concerte. Castile sunt dedicate pentru auditie sau monitorizare audio, fiind cuplate prin cablu cu o lungime de 3 m.

 

 

 

 

Pian digital:

 

Yamaha NP-32 Piaggero Black

 

Dedicata pentru cei care au nevoie de o buna portabilitate, aceasta clapa digitala poate fi folosita atat de incepatori, cat si de cei mai avansati. Este un model compact si usor (cantarind 5,7 kg), de dimensiuni medii (lungime 1244 mm, latime 259 mm, inaltime 105 mm).

Poate functiona cu 6 baterii de tip AA ce iti asigura o autonomie de aproximativ 6 ore (pentru cantari in aer liber) sau la priza, avand alimentator inclus. Este dotata si cu suport pentru partituri. Are iesire pentru casti, conexiune USB, intrare pentru pedala de tip sustain.

Claviatura are 76 de clape, fiind in trepte cu ciocanele de grosimi diferite (mai grele la bas, mai usoare la alto). Iti pune la dispozitie: 10 tonuri, 4 efecte de reverb, polifonie maxima de 64 de note, transpunere, acordare, 10 demo-uri, se inchide automat dupa 30 de minute de nefolosire, are difuzoare incorporate etc.

 

 

 

Yamaha NP-12 Black Set

 

In caz ca faci parte dintr-o trupa si ai nevoie de un set de clape usor de transportat si bine dotat, poti sa te indrepti spre acest model. Este un pian electric dotat cu stativ, casti si pedala de sustain.

Pianul este compact, cu 61 de clape dinamice ce raspund foarte usor la atingere. Printre functiile cu care este dotata amintim: transpunere, 4 tipuri de efecte de reverb, presetari cu 10 voci si 10 pentru pian, inregistrare etc. Poate functiona cu baterii sau cu alimentare, avand alimentator inclus. Stativul este de tip X si poate fi reglat pe inaltime pentru o pozitie confortabila (64 – 98 cm, in 5 trepte) si poate fi folosit atunci cand stai asezat sau in picioare.

Pedala se conecteaza la pian si are ca scop prelungirea sunetului, functie similara cu pedala pozitionata in dreapta la pianul clasic. Castile sunt mari, dinamice, cu spate inchis si se cupleaza prin cablu, ce are o lungime de 2 m pentru o cat mai buna libertate de miscare.

 

 

 

 

Pian copii:

 

Casio CTK-1500+

 

Daca ai nevoie de un pian ieftin si bun dedicat pentru incepatori, copii sau studenti, poti sa te orientezi spre acest model. Este o varianta digitala, mica si usoara ce nu ocupa loc, avand doar claviatura, de dimensiuni reduse (946 x 307 x 92 mm) si cantarind doar 3,3 kg. Are si suport pentru partituri.

Claviatura este cu 61 de clape, albe si negre. Prezinta mai multe functii printre care: de invatare pentru fiecare mana in parte si pentru ambele maini, de transpunere, auto acompaniament, controlul acordajului, precum si evaluarea performantelor.

Are incluse 100 de melodii, 120 de tonuri, 70 de ritmuri si 50 de tip Dance Music. Dispune de doua difuzoare si de sistem de amplificare. Iesirea pentru casti te ajuta sa poti repeta indiferent de ora, fara a deranja. Poate fi alimentat cu baterii (6 bucati de tip AA) si la priza, avand alimentator inclus.

 

 

 

ATS Pian01

 

Acest model de pian pentru copii, este dedicat atat pentru baieti, cat si pentru fete, cu varste mai mari de 4 ani. Este un mod placut de petrecere a timpului, ajutandu-l totodata pe copil sa isi dezvolte anumite abilitati si sa prinda drag pentru acest instrument. Este construit din plastic, digital, avand forma unui pian clasic de concert si cu scaun inclus.

Funtioneaza pe baza de baterii, ce nu sunt incluse in pret (4 baterii de tip AA). Claviatura are 37 de taste albe si negre, ce il ajuta sa se familiarizeze cu instrumentul. Mai contine 8 sunete diferite de percutie, sunete de fundal, cantece dedicate pentru o invatare mai usoara.

Pentru a fi cat mai atractiv are si lumini diferit colorate. Este de culoare maro inchis si are urmatoarele dimensiuni : lungime 46 cm, latime 38 cm si inaltime de 74 cm. Scaunul este fix, cu sprijin lateral si bara de sustinere pentru a avea o buna stabilitate.

 

 

 

 

Accesorii:

 

Scaun pian:

 

Gewa Deluxe Black Matt

 

Daca esti pianist profesionist si ai nevoie de un scaun pentru concerte sau pentru repetitii te poti indrepta spre acest model. Este confortabil si comod, de culoare neagra, putand fi reglat pe inaltime astfel incat sa ai o pozitie corecta pentru a nu obosi in timpul orelor petrecute la pian.

Inaltimea poate fi modificata usor, avand doua butoane laterale asezate la indemana, in intervalul 45 – 58 cm. Dimensiunea sezutului il face confortabil si pentru persoane mai plinute, fiind cu lungime de 52 cm si latime de 30 cm.

Pentru a nu transpira sau aluneca in timp ce stai asezat pe scaun, partea superioara este acoperita cu velur. De mentionat si ca picioarele, in numar de patru, sunt fixate cu dibluri filetante M10, fiind stabile si sigure.

 

 

 

Athletic BN-1

 

Este un scaun pian dedicat pentru studiu, ce poate fi utilizat acasa sau in salile de repetitii. Se poate regla inaltimea, intre un maxim de 58 cm si un minim de 43 cm, in 4 trepte, pentru a fi confortabil, chiar daca petreci mai mult timp asezat.

Dimensiunile sezutului sunt medii, avand o lungime de 53,5 cm si o latime de 29,5 cm. Pentru un plus de confort sezutul are o grosime de 4 cm. Dispune de doua picioare asezate in x, pentru o mai buna stabilitate si talpi late pe toata lungime scaunului.

Cadrul este construit din otel, fiind rezistent si sigur. Scaunul este de culoare neagra.

 

 

 

 

 

Partituri pian:

 

Essential Collection Tchaikovski Gold Piano Book/CD

 

Daca te pasioneaza compozitorii rusi, si vrei partituri de pian de Pyotr Ilyici Tchaikovski poti sa alegi acest produs, ce contine pe langa cartea tiparita si un CD demonstrativ pentru a putea asculta piesele inainte sa le inveti.

Este de nivel de dificultate mediu si contine 26 de piese compuse de celebrul compozitor printre care si momente muzicale din opere si balete cunoscute precum: Spargatorul de Nuci, Lacul Lebedelor, Eugene Oneghin, Romeo si Julietta etc.

Cartea are 96 de pagini si este in limba engleza. Contine aranjamente ca partitura solistica si reductii pentru pian.

 

 

 

 

Really Easy Piano Songs From The Movies Easy PF Book

 

Daca esti la un nivel mai de inceput si iti doresti o partitura cu un nivel mai usor, cu melodii cunoscute din filme poti opta pentru acest produs. Este o partitura in limba engleza, ce contine 48 de file.

Cele 16 piese alese sunt aranjamente pentru pian dupa coloanele sonore folosite in filme celebre de la Hollywood precum: Jocurile foamei, Divergent, Gardienii Galaxiei, The Muppets, Skyfall, Mizerabilii etc.

Pe langa partitura de pian, cartea mai contine si indicatii pentru o interpretare cat mai adecvata, precum si versurile pentru a putea fi acompaniate de voce.

 

 

 

 

 

 

Ghid de cumparare

 

Alegerea unui pian nu este simpla, chiar daca esti profesionist, si este bine sa fii informat in prealabil, alegerea producatorului sau investitia nefiind de neglijat. In acest ghid, vei gasi informatii de baza pentru a putea face o investitie corecta pentru o institutie sau pentru acasa, un model care sa se plieze pe necesitatile tale pentru a putea beneficia de cele mai bune piane.

 

Tip: Poti opta pentru o varianta clasica (pian si pianina, ambele diferite ca si constructie), piane digitale sau modele simple pentru copii.

Pianul clasic este mai are, avand corzile asezate in pozitie orizontala, mai performant, si de aceea mai scump, necesitand o investitie importanta. Ca si dimensiuni masurat cu tot cu coada poate avea intre 1,3 m pana la 3 m (sau chiar mai lungi la modelele pentru concerte), cantarind intre 200 si 600 kg.

Chiar daca este dotat cu roti, transportul lui este dificil, trebuind executat cu o echipa profesionala, deoarece se poate dezacorda cu usurinta in timpul acestor operatii.

 

 

Pianina are corzile asezate pe verticala, avand dimensiuni mult mai mici si cu o greutate ce variaza intre 150 – 350 kg. Sunt modele destinate pentru acasa, pentru corepetitii in institutiiile gen opera, filarmonica etc. Inaltimea este variabila pianina putand fi clasificata in functie de aceasta in: Spinete (cea mai scunda aproximativ 90 cm), Console, Studio, Concert (cea mai inalta depasind uneori 150 cm).

Cu cat instrumentul este mai mare (pianul mai lung, pianina mai inalta), cu atat performantele acestuia sunt mai bune, cu sunet mai plin si mai calitativ.

Pian digital: Daca nu vrei un instrument clasic, fie din lipsa de spatiu, fie ca esti la inceput si abia inveti, acesta este o optiune buna pe care trebuie sa o ai in vedere. Este un instrument muzical ce are drept functie de baza imitarea sunetelor de pian sau pianina, avand in componeta procesoare de sunet avansate, posibilitati de aranjament electronic, inregistrarea pieselor etc. De asemenea, este un pian la pret bun pe care iti vei permite mai usor sa il achizitionezi.

Claviatura este foarte asemanatoare cu cea a unui model clasic, mai multe pareri despre cele mai bune piane digitale recomandandu-le pe cele cu imitatie din fildes, ce contribuie la confortul general de interpretare, avand proprietatea de absorbtie minima. O alte componeta importanta este mecanismul de ciocanele care poate fi liniar (toate ciocanelele au aceeasi greutate) sau in trepte (ciocanelele clapelor de bas sunt mai grele, cele de alto mai usoare ca la un pian clasic).

Procesorul de sunet este cel care reda claritatea si tonul, fiind de asemenea o parte importanta a pianului digital. Are inregistrate sunetele unui pian clasic, pentru simularea dinamicii de lovire a clapelor. Pe langa aceasta functie, mai poate avea inregistrari cu diferite alte sunete (inclusiv de voci).

Poate fi de ajutor pentru compunerea diferitelor piese proprii, iar prin interfata MIDI sau USB se poate cupla la un calculator sau alt dispozitiv inteligent. Piesele compuse pot fi salvate direct in pian, unele modele avand posibilitatea si de a largi repertoriul cu sunete si melodii descarcate de pe calculator.

Cel mai frecvent, un pian digital are iesire pentru casti ce te ajuta sa poti canta oricand fara a deranja, iesire stereo sau unele modele mai performante au si iesire XLR pentru conectarea la un mixer audio sau la un sistem de sunet.

Pian pentru copii: Exista variante mai simple, cu claviaturi reduse, pentru a se acomoda cu acest tip de instrument si pentru a-l putea invata mai usor. Pot fi din plastic, cu diferite inregistrari si functii, cu lumini si microfon, ideale pentru a putea petrece in mod placut cateva ore din timpul liber.

 

 

Constructie: Ca si parti componente, atat pianul, cat si pianina au:

Carcasa: Pe langa rolul estetic, carcasa are un rol foarte important in emiterea sunetului, impiedicand prin rigiditatea sa imprastirea energiei vibratiilor sonore ale placii de rezonanta. Cele mai multe modele au, pe langa furnirul exterior, un interior din lemn de esenta tare, artar sau fag cel mai uzual.

Capacul, atat la pian, cat si la pianina se deschide pentru a lasa sunetele sa iasa spre exterior, marind astfel penetratia acustica. Forma rotunjita, mai ales pentru pianele de concert cu coada se obtine prin laminare, adica prin curbarea si lipirea mai multor straturi subtiri.

Mecanica: In ceea ce priveste mecanica unui pian clasic, ea poate fi de doua feluri: vienez si englez, numite astfel dupa locul unde au fost concepute aceste modele. Cel vienez este mai vechi, fiind mai greoi si mai complicat, avand sistemul de tamponase care opresc vibratia corzilor (dempfer) la vedere deasupra corzilor, fiind insotit de un cadru din lemn.

Accesul la partea superioara a corzilor este ingreunat, fiind mult mai dificil de acordat decat modelul englez, mai performant si mai usor. Piesele componente se confectioneaza in continuare din lemn (de esenta tare pentru o mai buna rezistenta), metal, fetru, pasla, piele.

Placa de rezonanta: Este responsabila pentru frumusetea sunetului, preluand vibratiile corzilor si amplificandu-le. Pentru obtinerea unui sunet bogat, plin de culoare si de profunzime, se foloseste lemnul de pin de inalta altitudine pentru placa de rezonanta, lemn fara defecte, cu o granulatie fina si uniforma, uscat timp indelungat.

Sistemul de acordaj: Este format din cuiele de acordaj pe care se infasoara un capat al corzilor, avand ca scop mentinerea in tensiune a acestora, si blocul de lemn in care sunt introduse aceste cuie. Blocul de lemn (butucul) este confectionat din multiple straturi subtiri din lemn de esenta tare (fag, artar), cu fibra orientata in directii diferite, pentru a creste rezistenta si stabilitatea cuielor, fiind responsabil cu calitatea sunetului si de mentinerea corzilor in tensiune.

Cadrul de rezistenta: Este confectionat din fonta pentru a putea sustine tensiunile totale ale celor 220 de corzi intinse, ajungand pana la tensiuni de 30 tone forta la pianele cu coada, si 20 tone forta la pianina.

Corzile: Sunt confectionate din otel de cea mai inalta clasa, deoarece au nevoie de calitati de exceptie (rezistenta la tensiuni superioare, durabilitate, diametru precis si constant la nivel micronic, structura moleculara cristalina, rezistenta la coroziune) ele fiind responsabile, alaturi de placa de rezonanta si de ciocanele, de calitatea sunetului.

In pian se regasesc doua tipuri de corzi: corzi simple formate dintr-un singur fir de otel si corzile de bas confectionate unicat pentru fiecare caz in parte, ce au pe langa firul principal, si o infasurare cu fir de cupru. Diferenta sonora la corzi se face prin diferentierea acestora prin lungime si grosime, neavand astfel o plaja prea larga.

Claviatura: Contine intre 85 si 88 de clape (avand 7 octave plus o terta mica). Sunt confectionate in mod uzual din lemn de tei sau molid, pentru a avea o greutate cat mai redusa. Traditional clapele negre erau facute din abanos, iar cele albe erau acoperite cu un strat de fildes, dar erau mult mai costisitoare si mai grele.

 

 

Pedale: Pot fi cu doua sau cu trei pedale. Prima pedala, cea mai importanta si mai des folosita, este pentru prelungirea sunetului sau amplificarea rezonantei si se afla plasata in partea dreapta atat la piane, cat si la pianine. A doua pedala este in partea stanga, se foloseste mai rar si are ca efect atenuarea intensitatii sunetului.

Pe langa acest doua pedale mai poate fi intalnita si o a treia, situata in mijloc cu functii diferite: la pian pastreaza ridicate anumite clape care sunt actionate, nu toate ca la prima pedala, oferind posibilitati de interpretare inedite pianistului; la pianina poate fi si sub forma unui buton, si are ca efect interpunerea unui strat de pasla intre ciocanele si corzi, pentru diminuarea sunetului, util pentru studiu mai ales daca locuiesti la bloc.

Daca esti bine informat despre oferta de pe piata si stii ce ai nevoie, vei putea alege o varianta corecta, avand la dispozitie mai multe piane la preturi bune, modele atat pentru institutii, cat si pentru acasa.

 

Accesorii: pianele pot avea scaune speciale pentru o pozitie corecta, cu o inaltime reglabila, protectie pentru protejarea claviaturii, iar cele digitale pot fi oferite alaturi de seturi de casti.

 

 

 

Intrebari frecvente

 

Cum imi dau seama ca pianul sau pianina sunt dezacordate?

Poti folosi mai multe metode, toate avand la baza comparatia intre sunete. Cea mai la indemana metoda este folosirea unui diapazon sau compararea sunetului cu cel emis de un instrument de suflat. Mai nou, dar mai costisitor, este folosirea unor surse electronice specializate.

 

Cum se intretine un pian clasic sau o pianina?

Dupa ce ai gasit un loc ideal pentru pianul sau pianina ta, trebuie sa stii ca pentru intretinere, pe langa acordarea periodica, este necesar doar indepartarea prafului. Pentru modelele mai noi, finisate in poliester sau lac satinat este suficient utilizarea unei carpe de praf moale si uscata. Pentru modelele cu furnir mat se poate aplica o solutie de curatat mobila sau ulei de in.

Chiar daca ai optat pentru un pian ieftin, investitia nu este de neglijat, asa ca iti recomandam sa il tratezi ca o piesa de mobilier valoroasa, nu ca suport pentru pahare, vaze etc.; lichidul varsat pe suprafata instrumentului poate provoca aparitia unor defectiuni, mai mult sau mai putin majore, dar care vor necesita interventii costisitoare.

 

 

Ce este mai indicat pentru un copil de peste 7 ani?

Daca copilul tau este pasionat de acest instrument sau daca este la o scoala de specialitate si vrei un pian la un pret bun, atunci poti sa optezi pentru o varianta digitala.

Ocupa un spatiu mai mic, ofera o multitudine de functii pentru compozitii proprii, cuplarea la un calculator, la un sistem audio performant sau un mixer, este mai usor de transportat, nu necesita costuri cu acordaje periodice si in plus, poti repeta la orice ora fara a deranja, avand posibilitatea sa cuplezi casti.

O alta varianta buna pentru un apartament este o pianina, avand grija sa aiba si functia de studiu (o a treia pedala situata pe mijloc sau un buton) care reduce semnificativ sonoritatea, putand repeta la orice ora fara a deranja vecinii.

 

La ce varsta este cel mai indicat sa inceapa copilul meu pianul?

Conform mai multor studii de specialitate, copilul poate incepe sa cante la pian de la varste fragede de peste 4 ani. Lectiile pot fi prezentate in moduri atractive, imbracate in povesti, asociind sunetele cu personaje de poveste pentru a fi mai usor de retinut.

La inceput lectiile vor fi privite ca o joaca, adaugand treptat noi si noi informatii pe masura ce avanseaza. Durata nu trebuie sa depaseasca 50 de minte, cu o pauza la mijloc, pentru a-si putea mentine starea de concentrare si atentia asupra studiului.

Invatarea acestui instrument de la o varsta frageda, chiar daca nu va continua la un nivel performant, ajuta copilul sa isi dezvolte imaginatia si inteligenta, ajuta la formarea unui sistem disciplinat si il formeaza pentru a fi perseverent.

 

Este mai bun un pian nou sau unul vechi?

Nu este o regula generala si este greu de afirmat ca un pian vechi este mai bun decat unul nou. Totusi anumite modele ce au o vechime considerabila (50 – 80 de ani) daca au fost intretinute corespunzator au sanse sa fie mai valoroase decat unele noi dintr-o anumita categorie.

Inainte de a achizitiona un instrument vechi este bine sa face o evaluare a acestuia, contactand un specialist care va determina gradul de uzura al instrumentului si conditiile in care a fost pastrat.

 

 

Pot incepe lectii de pian, daca nu am un astfel de instrument acasa?

Se pot incepe cursurile, dar in cel mai scurt timp va fi necesara achizitionarea unei pianine sau a unui pian digital, pentru a putea repeta si intre cursuri, mai ales daca iti doresti performanta.

 

Care este diferenta intre acordarea pianului si reglarea mecanicii?

Acordarea pianului sau pianinei este o operatie executata de un acordor, care tine de imbunatatirea calitatii sunetului si este o interventie care se executa periodic pentru a tine corzile sub tensiune.

Reglarea mecanicii acestui instrument este o interventie facuta de un tehnician de piane, in scopul de a elimina jocul aparut la piesele componente ale mecanicii instrumentului si de a readuce piesele in pozitia lor initiala.

 

 

 

Cum se acordeaza un pian

 

Daca esti posesorul unui pian sau a unei pianine, sau esti pianist de profesie si ai deseori concerte, trebuie sa ai grija de instrumentul tau si sa apelezi la un acordor profesionist ori de cate ori ai nevoie. Indiferent cat de bun profesionist esti, chiar daca ai ureche muzicala si auzul foarte fin, nu este recomandat sa iti faci singur acordajul, aceasta fiind o interventie de finete ce presupune cunoasterea exacta a mecanicii instrumentului.

 

Ce este acordajul

Acordajul este un proces prin care se ajusteaza tensiunea corzilor pentru a obtine un sunet clar determinat in raport cu inaltimea sa (de la alto la bas), iar raporturile intervalice sa fie exacte intre toate sunetele instrumentului.

 

 

 

Tipuri de acordaj

Sunt doua tipuri de acordare a pianului si anume: acordaj capital si acordaj de intretinere.

Acordajul capital este o interventie mai ampla si se executa atunci cand pianul este foarte dezacordat (dupa o mutare sau daca nu a fost folosit un timp indelungat). Necesita mai multe ore de munca, fiind necesare reglarea si verificarea pianului, incepand de la suruburile care se pot slabi si conduc la aparitia unor sunete de fond la actionarea clapelor, pana la corzi care pot fi lasate si trebuie intinse pana ajung toate la frecventa de 442 Hz.

Acordajul de intretinere se recomanda de 2 ori pe an sau de mai multe ori, in functie de cat de utilizat este instrumentul. Daca se canta moderat doua interventii pe an sunt suficiente, fiind necesar doar acordarea corzilor lasate. Daca se canta foarte des (in institutii de gen, pentru cabine si repetitii) este posibil sa fie nevoie de mai multe interventii pe an, deoarece apare o uzura a mecanismului, iar corzile se pot dezacorda mai repede.

 

Factori care conduc la dezacordarea pianului sau pianinei.

Sunt mai multe tipuri de factori care influenteaza starea instrumentului printre care interni sau externi. Factorii interni tin de modul de folosire a instrumentului, pauzele lungi dupa o folosire constanta de exemplu pot duce la dezacordarea pianului sau pianinei. Printre factorii externi, cei mai importanti sunt umiditatea si fluctuatiile de temperatura.

Umiditatea normala pentru un astfel de instrument este de 40 – 60%, ideal fiind 45 – 50%, aceasta actionand decisiv in modificarea tonurilor. Temperatura ideala din incaperea unde este amplasat instrumentul este de 20 – 23 grade C, nefiind indicata pozitionarea acestuia langa o fereastra, semineu, aer conditionat etc.

 

La cat timp se efectueaza acordajul de intretinere.

Calitatea sunetului depinde foarte mult de cat de bine este acordat pianul, daca vrei sa ai cel mai bun pian pentru concert. Pentru a-l tine in stare buna, la cote maxime, pentru un instrument folosit in mod frecvent se recomanda acordarea o data la 3 – 6 luni, si inainte de concert, mai ales daca instrumentul a fost deplasat spre scena, pentru a putea beneficia de un sunet bogat, cu o tonalitate excelenta.

 

 

Chiar daca nu il folosesti, specialistii recomanda macar doua acordaje anual, realizate la circa 2 – 4 saptamani dupa terminarea sezoanelor semnificative (la inceputul primaverii – dupa aerul uscat din timpul iernii, la inceputul toamnei – dupa umiditatea ridicata din timpul verii).

Lasat fara a fi folosit sau acordat din timp in timp, otelul folosit la corzi isi pierde din elasticitatea initiala si se poate rupe cu usurinta cand va fi adus din nou la tensiunea indicata. Cu cat un astfel de instrument este lasat mai mult fara a fi folosit sau acordat, cu atat mai greu va fi de repus in functiune si va necesita un cost mai ridicat.