Am modificat articolul ultima data pe: 10.04.20

 

Descopera lista noastra de 8 contrabasisti celebri din toate timpurile. Aceste personalitati pot avea diverse legaturi in domeniile arta, jazz sau muzica in general. Vei regasi in lista noastra artisti, muzicieni sau didacticieni, sau o combinatie a acestora. Indiferent de larghetea paletei preocuparilor lor, au scris pagini importante in istoria contrabasului.

 

Daca ai nevoie de un motiv pentru a invata sa canti la contrabas, noi iti oferim in acest articol 8, prin personalitatile si succesul pe care acesti contabasisti talentati le-au cunoscut in timpul vietii si care ii urmaresc si dupa moarte pe cei decedati. Indiferent de genul muzical in care au evoluat, de la epoca pre-clasica pana azi numele lor raman respectate si apreciate. 

 

Josef Kampfer (1735-1788)

Este primul care a avut suficienta incredere in sine pentru a se afirma ca solist de contrabas. Misiunea lui a fost de a ridica instrumentul de la statutul sau inferior la ceva mai spectaculos – toate relatarile vremii sunt de acord ca dexteritatea sa tehnica l-au ajutat. Dar nu toti criticii au fost entuziasti, iar unul din Paris semnala ca sunt mai de apreciat eforturile, decat rezultatele sale. 

Desi nu mai avem nici una dintre piesele sale, stim ca gratie patronatului unui bogat instrumentist amator vienez, Kampfer a reusit sa atraga atentia publicului. Una dintre primele sale aparitii a fost la curtea printului Esterhazy, iar Alfred Planyavsky considera ca solo-urile contrabasului din simfoniile 6, 7, 8, 31 și 72 ale lui Haydn erau compuse pentru el. 

A plecat in Anglia, unde succesul sau s-a impletit cu cel al lui Domenico Dragonetti (1763-1846), probabil unul dintre cei mai buni contrabasisti ​​ai tuturor timpurilor.

Carl Ditters von Dittersdorf (1739-1799)

Nascut la Viena, a fost una dintre cele mai importante figuri ale scolii clasice vieneze. Multumita tatalui său, care a putut sa-i ofere o educatie buna, tanarul a urmat o scoala iezuita si a primit lectii private de muzica, franceza si religie. Profesorii sai de vioara i-au recunoscut darul pentru compozitie, iar la inceputul anului 1763 a plecat cu Gluck in Italia, unde talentele sale de violonist virtuoz i-au castigat un anumit renume.

In 1765 a reusit sa ajunga in functia de Kapellmeister al Episcopului de Grosswardein si a infiintat o orchestra buna. In 1770, la un an dupa ce episcopul si-a desfiintat orchestra, Ditters a fost facut “cavaler al pintenului de aur”. Imparateasa Maria Tereza l-a innobilat in 1773 – a devenit apoi „von Dittersdorf”. A murit la doua zile după ce a dictat ultimele pagini ale autobiografiei sale.

 

Friederich Pischelberger (1741-1813)

“Bravul Pischelberger”, asa cum l-a numit Dittersdorf, a lucrat in orchestra de la Freihaus a lui Emanuel Schikaneder la momentul aparitiei Flautului magic si se pare ca pentru el a compus Mozart Per questa bella Mano

Friedrich Pischelberger a fost membru al orchestrei Grosswardein din Dittersdorf, alaturi de Vaclav Pichl (1741-1805), din 1765 pana in 1769 – a creat acolo cele doua concerte cunoscute ca Dittersdorf si Pichl.

 

Wenceslas Hause (c. 1796-?)

Nascut in Boemia, a fost un contrabasist celebru si profesor de contrabas la conservatorul din Praga. A cantat mai intai la vioara, si a publicat cateva compozitii pentru acest instrument la Dresda. Mai apoi, a luat lectii de contrabas, dobandind o acuratete deosebita.

In 1828, a publicat, tot la Dresda, o metoda foarte eficienta pentru contrabas, denumita Contrabasschule, retiparita apoi, la Paris si Anvers, in editie bilingva franco-germana, sub numele de Metoda completa pentru contrabas aprobata si adoptata de directia Conservatorului din Praga.

 

Giovanni Bottesini (1821 – 1889) 

A fost cel mai cunoscut contrabasist al timpului sau, dar si dirijor si compozitor. Nascut in Lombardia intr-o familie de muzicieni, a inceput vioara la 5 ani impreuna cu unchiul sau. Cand avea 13 ani, a beneficiat de o bursa oferita de Conservatorul din Milano, dar, intrucat acest conservator nu avea decat clase de bas si contrabas, a optat pentru acesta din urma. 

Desi a cantat cu greu, el a fost admis in timpul auditiei, deoarece muzicalitatea lui fusese recunoscuta, chiar daca tehnica sa era defectuoasa; cu aceasta ocazie, a rostit o fraza celebra: „Stiu ca am cantat greșit, dar daca am aflat unde sa-mi pun degetele, nu se va mai intampla”.

De la primul sau concert public in 1839, a avut un succes care l-a determinat sa calatoreasca in toata lumea. In 1846 a compus prima sa opera, Cristoforo Colombo, in Havana, cu un imens succes. 

El a fost cel care a regizat premiera mondiala a operei Aida a prietenului sau Verdi, in 1871, la Opera din Cairo, ca parte a ceremoniilor de deschidere a Canalului Suez. A publicat o metoda completa pentru contrabas. A compus mai multe de opere si muzica instrumentala, in principal pentru instrumentul sau.

 

Harry Babasin (1921-1988)

Harry Babasin a fost un contrabasist si violoncelist american, nascut la Dallas (Texas, Statele Unite), dintr-un un tata imigrant armean si o profesoara de muzica la North Texas State College.

Dupa ce a studiat in scoala in care preda mama sa, unde i-a intalnit pe Herb Ellis, Jimmy Giuffre, Gene Roland, Johnny Smith si Tommy Reeves si unde s-a familiarizat cu diferite instrumente, si dupa ce a debutat in orchestre locale, unde impunea uneori schimbarea completa a ritmului, incepe sa participe la turnee cu diferite trupe cu importanta variabila, cele ale lui Jimmy Joy, Bob Strong, Billie Rogers, Gene Krupa (1945), Charlie Barnet (1945), Boyd Raeburn (1945-46), Benny Goodman (1946), Woody Herman (1948), Frank DeVol, Jerry Gray. S-a stabilit la New York, apoi, in 1945, in California, unde a aparut in filmul O stea se naste, cu Benny Goodman.

Devine unul dintre directorii unei asociatii non-profit, The Angeles Theatrum, care intentioneaza sa stranga toate sursele inregistrate si toate documentele referitoare la miscarea West Coast. Rezultatul este cateva discuri lansate de firma Jazz Chronicles. Suferind de emfizem, a murit in 1988. La sfarsitul vietii, se mandrea ca a participat la 1.500 de inregistrari de contrabas.

 

Paul Chambers (1935-1969)

Nascut in Pittsburgh, Paul Chambers a crescut in Detroit. Faima sa a inceput in timpul unui turneu cu pianistul George Wallington si saxofonistul tenor Paul Quinichette, apoi s-a alaturat cvintetului lui J. J. Johnson.

Din 1955 pana in 1963 a fost membru al cvintetului lui Miles Davis, cu care a inregistrat multe albume. A lucrat apoi cu muzicienii lui Miles Davis, in special Red Garland, Wynton Kelly, John Coltrane sau Sonny Rollins. Cunoscut pentru problemele pe care le-a avut cu alcoolul si drogurile, a murit de tuberculoza in 1969, la 33 de ani.

 

Claude Tchamitchian (1960-)

Nascut la Paris, intr-o familie de muzicieni (se mentioneaza adesea ca tatal sau a fost elev al lui Alfred Cortot), a optat tardiv pentru contrabas, pe care l-a invatat mai intai singur, apoi la conservatorul din Avignon. Primele sale productii il asociaza cu chitaristul din Avignon Remi Charmasson, cu care formeaza un duo remarcabil, care va deveni trio cu Andre Jaume (album Cinoche, 1988). 

Dupa un prim album solo (Jeu d’Enfant, 1993), Claude Tchamitchian a fondat septetul Lousadzak (izvoare de lumina in armeana). Acest grup cu instrumentatie singulara – clarinet, saxofon, trompeta, trombon, chitara, contrabas si baterie – coincide cu descoperirea tarzie, de catre Tchamitchian, a muzicii armene pe care o ignorase anterior, desi se nascuse dintr-un tata armean si o mama franceza.

Interpret binecunoscut de muzica la contrabas, Claude Tchamitchian este prezent de la sfarsitul anilor 1980 pe toate scenele si pe toate fronturile muzicale, amestecand jazzul, muzica improvizata si muzica traditionala. O parte din activitatea sa este axata si pe muzica de scena, pentru teatru sau dans.

 

Am modificat articolul ultima data pe: 10.04.20

 

Instrument multa vreme umbrit, contrabasul este in prezent unul dintre pilonii orchestrei simfonice, la fel ca ai multor ansambluri de jazz. Chiar daca crezi ca a canta la contrabas este echivalent cu a te concentra pe un instrument care arata ca o ruda saraca din familia celor cu coarde, realitatea sta cu totul altfel. Iti oferim cateva curiozitati si argumente clare in favoarea “bunicii”.

 

Contrabasul, numit uneori bas cu coarde sau bas vertical, este un membru esential al multor orchestre. Fiind cel mai mare instrument de coarde inregistrat intr-o simfonie, acesta interpreteaza linia de bas pentru o serie de stiluri muzicale, incluzand trupe populare contemporane de bluegrass si rock, precum si in ansambluri de coarde si orchestre clasice. Afla de la noi si alte informatii care te pot face curios sa inveti sa canti la acest instrument.

 

Particularitati structurale

Nu este usor de manevrat, este imposibil de transportat. Orice contrabasist se intreaba probabil la un un moment dat de ce nu a ales vioara sau flautul. In familia de instrumente cu coarde, contrabasul este instrumentul cel mai impunator si mai grav. Masoara intre 1,80 si 1,95 metri inaltime si acopera o gama larga de stiluri.

Pentru a facilita interpretarea, contrabasul este reglat in cvartete (mi, la, re, sol), si nu in cvintete, ca alte instrumente cu coarde (vioara, viola si violoncel). Distantele de parcurs sunt intr-adevar foarte mari de la o nota la alta. De cele mai multe ori, contrabasistii canta in picioare sau stau pe un scaun inalt.

Exista contrabasuri cu patru, cinci sau sase coarde. In secolul al XIX-lea, contrabasul cu trei coarde a fost apreciat pentru tonul sau puternic si voluptos din bas, dar acest model nu mai este in uz. Astazi, contrabasul cu patru coarde domina orchestra. Muzicienii folosesc uneori și o a cincea coarda suplimentara, cea a lui do.

Pentru a complica si mai tare situatia, exista doua tipuri de arcusuri. Primul, in stil francez, este similar cu cel al violoncelului si se tine in acelasi mod. Al doilea, numit arcus „Simandl” sau „Butler”, este un model german si se foloseste diferit: capatul inferior se sprijina in palma, in timp ce degetul mare este asezat pe partea superioara a arcusului.

 

Istoric

Se spune ca instrumentul a fost produs in Italia la sfarsitul secolului al XVI-lea. Gasparo da Salo si Giovanni Paolo Maggini sunt printre primii creatori ai sai. La vremea respectiva, numarul coardelor sale, din intestin si nu din metal ca in prezent, varia de la trei la sase.

Daca instrumentul s-a raspandit treptat in Anglia, Germania si Austria, nu a patruns in Franta decat in ​​secolul al XVII-lea. Contrabasistul Pierre Chabanceau de La Barre a fost primul care s-a alaturat celor 24 de violine ale regelui – ansamblul oficial al curtii – in 1663.

S-a impus pe deplin in secolul al XIX-lea, inainte de a-si gasi un nou camp de activitate odata cu sosirea jazz-ului in secolul XX, stil in care este esential. Cel mai adesea, printre jazzmen, se intalneste contrabasul in pizzicati

Printre cei mai cunoscuti contrabasisti de jazz sunt socotiti Pops Foster, contrabasistul lui Louis Armstrong, Oscar Pettiford (Duke Ellington), Paul Chambers (Miles Davis). Formula standard de la mijlocul anilor ‘50, trio-ul de pian, care reuneste pianul, contrabasul si tobele, este un aranjament minunat pentru instrumentul nostru.

 

Contrabasul și notorietatea sa

Dupa cum am mentionat deja, contrabasul a intrat in orchestre abia in jurul secolului al XVII-lea. Din cauza dimensiunilor sale prea mari, nu a inregistrat imediat succesul. Dar, datorita sunetului sau special, a iesit triumfator. Compozitorii au inceput apoi sa-i dedice lucrari. Repertoriul contrabasistilor include, printre altele, Simfonia Trilurilor in re de Telemann (1730), concertele lui Dragonetti, Vanhal, Mortari, Bottesini, Dittersorf si Koussevitzky.

Simfoniile lui Haydn, Johannes Sperger si Franz Hoffmeister includ si cate o parte solo pentru contrabas. In 1791, Mozart a compus Per questa bella mano. Instrumentul a fost, de asemenea, in centrul atentiei in Carnavalul animalelor de Saint-Saens, in partea intitulata Elefantul. In jazz, repertoriul include lucrari de Charlie Haden, Scott la Faro, Renaud Garcia Fons, Dave Holland, Eddie Gomez, Buster Williams.

Retine, de asemenea, ca instrumentul este foarte apreciat de iubitorii de jazz. A priori, aduce ritm. Utilizarea sa in muzica de jazz dateaza din 1895. A aparut in fotografiile orchestrei Buddy Bolden. Dar abia in 1925 a aparut contrabasul intr-o inregistrare.

La succesul instrumentului au contribuit si muzicieni celebri precum Jimmy Blanton, Sam Jones, Ron Carter si Ray Brown. In prezent, contrabasul este un instrument foarte popular. El are un rol crucial in trupele care canta blues, tango, rock-n- roll sau chiar muzica clasica. Cu alte cuvinte, permite muzicienilor sa exploreze mai multe repertorii.

 

Meode de a invata sa canti la contrabas

Pentru a invata sa canti la contrabas (lista cu modele comparate aici), nu trebuie sa mergi la conservator sau la o scoala de muzica. Cu toate acestea, este cea mai potrivita alegere, in special pentru copii. Pentru adulti, este posibil sa inveti de unul singur. Evident, acest lucru necesita rigoare si o metoda buna. Sunt disponibile multe manuale pentru incepatori. Unele lucrari didactice sunt furnizate cu suport CD si DVD. Sunt mult mai usor de utilizat.

Dar este important de mentionat ca invatarea de unul singur este o provocare mare, avand in vedere complexitatea instrumentului. Trebuie sa stapanesti deja modul de a tine contrabasul. In plus, trebuie sa adopti o postura corecta. Pentru ca studiul sa aiba loc in cele mai bune conditii si sa ofere un rezultat bun, este mai bine sa angajezi un profesor capabil sa-si transmita cunostintele. Prin urmare, acesta trebuie sa fie un contrabasist competent, cu o metoda buna de predare.

O alta solutie care poate fi adoptata este sa iei cursuri online. Acest tip de pregatire este din ce in ce mai raspandit. Exista multe site-uri care adopta metode eficiente. In general, au fost produse de contrabasisti talentati si cu experienta. Avantajul invatarii online este ca te bucuri de o mai mare flexibilitate in ceea ce priveste timpul.

Octobasul, si mai colosal

Contrar credintei populare, contrabasul nu este cel mai mare dintre instrumentele cu coarde. Octobasul, care apartine aceleiasi familii, este si mai gigantic: masoara intre 3,50 si 3,80 metri inaltime. Muzicianul canta vertical, pe un taburet adesea incorporat in instrument. El opereaza un sistem de parghie folosind mana stanga, uneori inlocuita cu un sistem de pedale.

Inventat in secolul al XIX-lea, octobasul poate cobori cu mai mult de o octava sub contrabasul clasic. Sunetul produs este atat de sever incat atinge limita a ceea ce urechea umana poate auzi. Berlioz l-a folosit pentru crearea Te Deum-ului sau in 1855. Astazi, numai Orchestra Simfonica din Montreal are un octobas. Muzeul Muzicii are unul realizat de lutierul Jean-Baptiste Vuillaume.

 

Am modificat articolul ultima data pe: 10.04.20

 

Am selectat cateva melodii la contrabas pe care sa le poti incerca fie in varianta solo, fie impreuna cu alti instrumentisti. Dintre ele, o parte sunt inspirate sau extrase din muzica internationala contemporana, altele sunt reprezentative pentru repertoriul clasic mai mult sau mai putin cunoscut. Nu toate ti se vor potrivi, dar ai sansa sa descoperi si sa experimentezi.

 

Exista, desigur o suma limitata de lucrari concepute exclusiv pentru contrabas, de aceea contrabasistii profesionisti sunt mereu adaptabili si folosesc teme si improvizatii proprii, asa cum este cazul in muzica jazz, sau preiau din repertoriul altor instrumente sau din melodiile pop ale momentului. Iata cateva exemple:

 

You’ve got a secret – Holly Cole

Oda catre noapte a lui Cole a fost apreciata si interpretata de multe glorii ale panteonului jazz-ului. Ai un secret este prima melodie a lui Cole din Noaptea, primul sau album de studio din 2007. Vocea sa puternica si captivanta este secondata magistral de contrabasul care te introduce intr-o atmosfera misterioasa prin apasarea ferma a degetelor pe coarde in aceasta magnifica piesa completa.

Game of Thrones – Ramin Djawadi

Piesa Tema Urzeala Tronurilor sau Tema titlului principal Urzeala Tronurilor a devenit un succes de marketing, dar asta nu-i stirbeste din originalitate. Compozitia muzicala, ce se identifica cu serialul de televiziune multiplu castigator de premii, este creatia lui Ramin Djawadi, compozitor german cu o cariera de succes in compunerea muzicii de film. Printre creatiile sale se afla muzica tematica din filme ca Iron Man, Clash of Titans, Pacific Rim si seriale precum Prison Break sau Person of Interest.

Piesa pe care ti-am propus-o a aparut la cererea producatorilor, care au insistat pentru intrumente diferite de cele folosite excesiv in alte filme din genul Fantasy. Flautul si vioara se aflau pe lista neagra, asa incat violoncelul a fost cel care a profitat, devenind instrumentul principal. Este timpul sa il detronezi!

 

Summertime – George Gershwin

Melodie compusa de faimosul muzician american pentru Porgy &Bess, opera lansata in 1935, a fost interpretata si reinterpretata de aproape toti jazz-istii celebri, ca si de multi interpreti R&B sau pop-rock. Putem sa enumeram cu usurinta doar cativa dintre cei care pot sa-ti ofere inspiratie: Ella Fitzgerald si Louis Armstong, Billie Holiday, Willie Nelson sau Janis Joplin. Pentru ca exista atatea modele de talie mare, poti alege un aranjament care ti se potriveste sau poti incerca un solo inspirat.

De cele mai multe ori se intalneste in aranjamentele cvartetelor de coarde sau in combinatie cu violoncelul sau pianul. Chiar si Anne Sophie Mutter, celebra violonista germana, are o interpretare pentru instrumentul pe care il stapaneste.

 

Somewhere over the rainbow – Harold Arlen

Este o piesa care vine tot de pe continentul american si care a fost compusa initial pentru coloana sonora a filmului The Wizard of Oz. Are avantajul ca este familiara si se preteaza usor atat la interpretari solo, cat si la aranjamente pentru instrumente variate. Mai mult, fiindca este atat de populara pot apela la ea atat interpretii cu experienta, cat si incepatorii. 

Atunci cand trebuie sa-ti cauti acompaniamentul potrivit cu aceasta piesa ai toate sansele sa gasesti pe cineva care te poate sustine instrumental. Cei care au capatat deja mai multa incredere in propria arta interpretativa pot folosi fragmentul muzical cu destula usurinta pentru improvizatii.

Zborul carabusului – Nikolai Rimski-Korsakov

Pentru cei care cred ca s-au familiarizat deja cu instrumentul si si-au propus sa incerce ceva mai provocator, acest interludiu din opera Povestea Tarului Saltan, scrisa in 1899-1900, este un veritabil test. Desi fragmentul nu constituia o piesa centrala in opera, ea s-a bucurat de succes si s-a infiltrat adanc in cultura populara. Alti contrabasisti au incercat si ei sa-si impresioneze publicul si unii au reusit mai bine decat sperau.

Un contrabasist profesionist, Lev Weksler, a ajuns centrul unei controverse din cauza acestei piese pe care el o interpreteaza intr-un aranjament dublu, fiind acuzat ca si-a falsificat interpretarea. Dar de vreme ce alti contrabasisti sustin ca se poate, ai putea sa incerci si tu. Au mai incercat sa-si etaleze talentul pe baza acestei mici bijuterii basistul trupei Manowar (Joe DeMaio) si Trans-Siberian Orchestra. 

 

Trei tangouri pentru vioara si contrabas – Astor Piazzolla

Interpretul si compozitorul argentinian Astor Piazzola este cunoscut mai ales ca interpret la acordeon si creator al unui stil nou inspirat din traditia muzicala argentiniana, nuevo tango. Din creatia sa, una dintre cele mai reprezentative in ce priveste utilizarea contrabasului, este fragmentul acesta in care contrabasul si vioara joaca rolurile pasionale ale dansului de tango. 

Fiind de un dramatism atat de caracteristic pentru tango, piesa pune in valoare posibilitatile interpretative ale celor care accepta provocarea. Bineinteles, e nevoie de doi intr-un tangou, si asta ar putea sa fie o problema.

Piazzola mai este cunoscut si pentru incercarile sale de a reuni instrumente variate in acelasi aranjament, oferind in felul acesta o imagine muzicala proaspata. Dintre ele, aranjamentele pentru contrabas, acordeon, pian si vioara ar putea sa-ti atraga atentia, asa ca odata ce ai incercat acest duet poti sa faci pasul urmator spre alte creatii ale lui Piazzola.

 

2 piese pentru vioara – Dmitri Sostakovici

Pentru cei mai multi, Sostakovici se reduce la cateva fragmente devenite populare, dar creatia sa se intinde pe mai bine de jumatate de secol. Ramas in istorie ca unul dintre cei mai importanti compozitori rusi si creator de compozitii in stiluri diverse, a lasat mostenire, pe langa un numar mare de simfonii, multe piese pentru orchestre de camera sau ansambluri mai mici. Pentru arta interpretativa, Sostakovici ramane un element de referinta. 

Piesa pe care ti-o propunem a fost scrisa pentru vioara, dar nu este neaparat sa te apuci de vioara. Ea a fost preluata si interpretata de catre doi contrabasisti profesionisti, Hal Robinson si Joe Conyerst, ambii membri ai Philadelphia Orchestra. 

Suita pentru violoncel n. 1 – Johann Sebastian Bach

Pentru ca am inaintat tot mai mult spre izvoarele muzicii ai putea sa incerci si aceasta piesa muzicala care a fost creata candva in perioada 1717-1723, intr-o perioada in care instrumentele cu corzi tocmai primisera un puternic impuls. Este poate epoca in care se combina influentele violoncelului asupra contrabasului. Pentru cei care detin un contrabas 4/4 aceasta piesa este probabil destul de usor de abordat. 

Piesa in sine este foate bine cunoscuta, asa incat diferentele se vor resimti foarte bine si vor avea impact asupra ascultatorilor. Un exemplu este interpretarea lui Jeff Bradetich, profesor de contrabass cu peste 400 de concerte la activ, unul dintre muzicienii de top ai acestui instrument.

 

 

Am modificat articolul ultima data pe: 10.04.20

 

Dupa revirimentul instrumentului la sfarsitul secolului al XIX-lea, contrabasul si-a asigurat un rol important in istoria muzicii prin introducerea sa in noi stiluri de muzica, in special in jazz. Iti oferim 6 nume si tot atatea destine impletite cu al instrumentului, atat europene, cat si de peste Ocean, atat interpreti “culti”, cat si mai degraba innascuti, precum legendarul Ray Brown.

 

Ca orice instrument muzical, contrabasul s-a bucurat si inca se bucura de legendele sale, personaje care au trait din si prin muzica, iar renumele lor a strabatut secolul trecut dintr-un capat in altul al Pamantului. Va prezentam in acest articol 6 excursuri prosopografice succinte in lumea salilor de concerte sau in cluburile de jazz.

 

Edouard Nanny (1872-1943)

S-a nascut la Saint-Germain-en-Laye. Student la Conservatorul din Paris, unde a predat din 1920 pana in 1940, a primit un prim premiu pentru contrabas in 1892. In timp ce urmeaza o cariera ca basist solo, el intra si in marile orchestre, precum Lamoureux si Opera-Comique.

Cantand la un contrabas cu trei coarde, el a fondat in 1901, impreuna cu Henri Casadeus, Societatea de Concerte a Instrumentelor Antice – Societe des Concerts des Instruments Anciens, sub presedintia lui Camille Saint-Saens si a intentionat sa reinvie lucrarile din secolele trecute. Compania va efectua mai multe turnee internationale.

Autor al unor lucrari pentru contrabas, i se datoreaza si unele studii asupra lucrarilor lui Bach si Beethoven, dar si o metoda completa de predare a contrabasului cu patru si cinci coarde (ed. Leduc, Paris), o lucrare obligatorie si fundamentala pentru cunoasterea instrumentului. Valoarea pedagogica exceptionala a lucrarii este inca valabila si astazi.

Ovidiu Badila (1962-2001)

Nascut in Romania, la Constanta, Octavian Badila a reusit, in ciuda unei existente scurte, sa ajunga printre cei mai importanti contrabasisti ai secolului XX. Dupa studiile urmate la Bucuresti, tanarul a decis sa-si incerce norocul si a fugit in Occident, in 1987. O a doua hotarare care i-a pecetluit destinul a fost aceea de a ramane peste granite chiar si dupa decembrie 1989.

A avut sansa de a studia cu unii dintre cei mai importanti muzicieni ai vremii, printre care ii amintim pe Sergiu Celibidache, Enzo Ferrari si Jean-Marc Rollez. A castigat o suita de premii si a activat ca profesor pe langa institutii prestigioase: Academia de Muzica Trossingen si Academia de Muzica din Basel, care, din pacate, a fost si ultimul sau angajament. 

 

Ray Brown (1926-)

Ray Brown s-a nascut in Pittsburgh. La opt ani, a luat lectii de pian. Cand a intrat la liceu, era un pianist bun – care, din pacate, ura sa faca exercitii. I s-a atras atentia asupra contrabasului cand a vazut ca exista trei instrumente disponibile in orchestra liceului, dar ca doar doua erau folosite. 

Asa ca l-a luat pe al treilea, pentru ca a crezut ca este mai usor de cantat decat la pian. Asadar, primul contrabas pe care Ray Brown a cantat pe scena la un club la varsta de 17 ani, a fost un contrabas furat, sau, mai bine zis, l-a imprumutat fara autorizatie din laboratorul de muzica al liceului sau.  De la aceasta prima interpretare pe scena, Ray Brown si-a croit drumul pentru a deveni in ochii muzicienilor si al criticilor de jazz „cel mai bun contrabasist din lume”.

In timpul carierei sale, care a cuprins mai bine de 50 de ani, a cantat la „vioara prea mare” in toate cluburile de noapte importante, la aproape toate festivalurile si cu toate marile vedete de jazz: Frank Sinatra, Billy Eckstine, Tony Bennett, Ella Fitzgerald, Sarah Vaughan, Billie Holiday, Charlie Parker, Lester Young, Oscar Peterson, Dizzy Gillespie, Louis Armstrong etc.

La inceputul carierei sale solo, Ray a compus celebrul „Gravy Waltz”. Cand Herb Ellis, fost membru al trupei Steve Allen Show a auzit melodia, a interpretat-o ​​pentru Steve Allen. Acesta din urma l-a sunat pe Ray si l-a întrebat daca este de acord sa scrie un text pe melodie. Aceasta piesa a devenit cea mai cunoscuta melodie a lui Steve Allen si a castigat un premiu Grammy. A fost primul dintre multele premii Grammy care au urmat.

Multe alte spectacole celebre s-au bazat si pe muzica lui Ray: The Joey Bishop Show, Red Skelton Show, Smothers Brothers sau Merv Griffin Show. Dar activitatile sale nu se opresc aici: a fost contrabasist pentru Frank Sinatra Specials, consultantul Asociatiei Hollywood Bowl in ceea ce priveste concertele de jazz, directorul Festivalului de Jazz din Monterey etc. De-a lungul carierei sale, a castigat nenumarate premii, inclusiv Playboy All-Stars Poll, Grammy, DownBeat Reader, Poll Critic Jazz, etc.

A fost un drum lung pentru Ray Brown, muzician pentru excelenta, de la primul sau trio din Pittsburgh, cu un contrabas imprumutat, pana astazi. Dar el este acum unul dintre ultimele mari legende ale jazzului, iar povestea si povestile lui Ray continua.

 

Francois Rabbath (1931-)

S-a nascut in Alep (Siria) intr-o familie de muzicieni, avand cinci frati si patru surori, toti muzicieni. Ajutat de un profesor de la Conservatorul de muzica din Paris, el descopera contrabasul ca autodidact. Se indragosteste de acest instrument.

Pe drumul invatarii intalneste doi maestri: Yehudi Menuhin (1916-1999) si Jose Iturbi (1895-1980). Ambii il incurajeaza sa continue. Studiile sale au durat pana in 1962, in timp ce si compunea pentru contrabas. In 1963 si 1964 apar pe piata primele discuri cu numele sau. Interpreteaza lucrarile lui Bach, Vivaldi si propriile compozitii.

Francois Rabbath nu se limiteaza la muzica clasica sau creativa. Pentru Boby Lapointe a compus muzica pentru Diba-diba in 1969. A cantat pentru inregistrari de studio pentru Paco Ibanez in 1967, 1969, 1979 si 1990. In 1997 s-a retras din lumea muzicii. Inca se afla la carma Conservatorului National de contrabas.

 

Ron Carter (1937-)

Este un contrabasist de jazz american, nascut in Ferndale, Michigan. Sunetul unic al muzicii sale l-a facut o figura legendara a jazz-ului, precum si un muzician desavarsit. Cu aporturi la peste 2500 de albume inregistrate, este unul dintre cei mai populari si mai difuzati contrabasisti de jazz. Ron Carter a devenit faimos cantand cu Miles Davis.

La 10 ani a inceput sa cante la violoncel, dar dupa ce familia sa s-a mutat in Detroit si a experimentat violenta urbana si s-a confruntat cu stereotipurile rasiste, a decis sa se indrepte spre cel mai bun contrabas. A inregistrat primele interpretari ca muzician de jazz profesionist alaturi de Jaki Byard si Chico Hamilton. Carter a lucrat si cu Randy Weston, Thelonious Monk, Cannonball Adderley si Art Farmer.

Joel Quarrington (1955-)

Este recunoscut de mult timp ca cel mai mare basist din Canada si unul dintre cei mai buni interpreti din lume. Castigator al Concursului International de la Geneva, a cantat ca solist in Canada, Statele Unite, Europa si China. A functionat ca interpret in numeroase orchestre canadiene, inclusiv la Centrul National de Arte, Edmonton, Winnipeg, Hamilton si Toronto. Ca muzician cu Orchestra Nationala a Artelor Centrale, a participat la Turneul Canada- Atlantic in 2002 si Turneu Statelor Unite si Mexicului in 2003.

Joel Quarrington preda contrabasul la Scoala Glenn Gould din cadrul Conservatorului Regal de Muzica din Toronto si a acordat, de asemenea, lectii la unitati de prestigiu, cum ar fi Institutul Curtis din Philadelphia si Royal Academy of Music din Londra. 

Joel Quarrington este, de asemenea, un cunoscut muzician de camera si a cantat cu unele dintre cele mai mari cvartete de coarde din lume, printre care cvartetele Orford, Vermeer, Cleveland, Colorado, St. Lawrence, Allegri si Tokyo. Joel este foarte mandru ca a participat, in 1982, la o sesiune de inregistrare cu marele Glenn Gould pentru coloana sonora a filmului The Wars al lui Timothy Findley. Aceasta muzica pentru violoncel si contrabas solo a fost ultima lucrare compusa de Gould inainte de moartea sa. Joel canta la un contrabas italian, realizat in 1630 de maestrul din Brescia, Santo Paolo Maggini.

 

Am modificat articolul ultima data pe: 10.04.20

 

Contrabasuri – Opinii si Recenzii in 2020

 

Contrabasul te-a fermecat cu sunetul sau profund si cald si te-ai hotarat ca este instrumentul la care vrei sa inveti sa canti? Daca esti sigur de aceasta pasiune, va fi la un momentat nevoie sa iti cumperi si propria ta varianta, pentru a putea exersa mai usor. Este o achizitie destul de complicata, care implica criterii bine stabilite, pe care ti le prezentam in acest articol, si o suma semnificativa de bani. Orlando B040L 4/4 este, de exemplu, un contrabas din lemn, de tip 4/4, conceput pentru artisti de nivel intermediar, care au nevoie de un instrument pentru orchestra. Pentru incepatori, propunem ca alternativa Gewa DoubleBass LW 4/4.

 

 

Tabel comparativ

 

Plusuri
Minusuri
Concluzie

Cel mai bun!

Orlando B040L 4/4
Click aici pentru pret!

Model de contrabas jumbo, de dimensiuni 4/4, potrivit pentru orchestra, cu sonoritate puternica si structura din lemn, care ii confera o acustica deosebita si o calitate ridicata a sunetului, potrivita pentru artistii cu experienta. Il poti achizitiona la un pret accesibil si este livrat impreuna cu arcus si husa pentru depozitare si transport.

Fiind o versiune confectionata din lemn si un produs nou, va avea nevoie de rodaj pana cand va ajunge la cea mai buna sonoritate pe care o poate oferi si de ingrijire atenta pentru a preveni craparea.

Optiune recomandata pentru studentii de nivel intermediar care interpreteaza muzica clasica in cadrul unei orchestre.

A 2-A OPTIUNE!

Gewa DoubleBass LW 4/4
Click aici pentru pret!

Contrabas confectionat din placaj laminat, potrivit pentru artistii de nivel incepator si intermediar, din categoria modelelor 4/4, recomandat pentru interpretarile in cadrul unei orchestre. Materialul si designul ii ofera o sonoritate buna, volum acustic ridicat, rezistenta si durabilitate, fiind un instrument care nu necesita foarte mult efort de intretinere.

Este un contrabas de dimensiuni mari, dificil de folosit de catre persoanele mai micute de statura si greu de transportat si depozitat.

Instrument pe care este bine sa il ai in vedere daca esti convins ca vrei sa aprofundezi contrabasul pentru un model XXL, confectionat din placaj laminat.

A 3-a Optiune!

Hora Reghin Student Rhapsody 3/4 B122H
Click aici pentru pret!

Versiune de marime standard, 3/4, potrivita pentru tineri artisti care ajung la varsta de 14 – 15 ani si pot inlocui modelele pentru copii, de 1/4 sau1/2, precum si pentru adulti. Este confectionat din placaj laminat, rezistent, cu sonoritate buna, si poate fi achizitionat la un pret mai mic decat al altor variante.

Pachetul de livrare nu include arcus sau husa de protectie, accesorii pe care va trebui sa le cumperi separat pentru a putea exersa confortabil.

Este unul dintre modelele de contrabas catre care te pot orienta daca vrei sa inveti sa canti la acest instrument.

 

 

Pareri despre cele mai bune contrabasuri

Cauti contrabasuri ieftine si bune si nu stii sigur catre ce modele sa te orientezi? Iti propunem spre evaluare cateva dintre cele mai populare versiuni, selectate pe baza aprecierilor clientilor care folosesc deja aceste instrumente.

 

 

Orlando B040L 4/4

 

Pentru cei care concerteaza in cadrul unei orchestre si au nevoie de un model jumbo, care sa asigure sonoritate puternica, am inclus in lista de propuneri aceasta versiune 4/4 de la Orlando Instruments. Este un model acustic, confectionat integral din lemn, care necesita deci ingrijire atenta si ceva timp pana cand componentele vor vibra in armonie perfecta.

Fata este realizata din lemn de molid, spatele din lemn de artar, iar griful din abanos, o combinatie care asigura acustica de buna calitate pentru artistii de nivel intermediar, care au deja experienta in domeniu si au nevoie de un instrument performant. Din punctul de vedere al orientarii utilizatorului, iti putem spune ca este un model conceput pentru a fi usor de folosit de catre dreptaci. Include cui de sustinere reglabil, care iti permite a ajustezi inaltimea instrumentului, astfel incat sa ai acces facil la coarde.

Se numara de asemenea printre instrumentele comercializate impreuna cu arcus, deci nu va fi cazul sa cumperi separat acest accesoriu. Primesti, in plus, husa pentru depozitare si transport, care te ajuta sa protejezi contrabasul de actiunea factorilor de mediu si sa il poti muta in siguranta, fara a-l expune accidental la zgarieturi si socuri mecanice. Este disponibil la un pret accesibil.

 

 

 

 

Hora Reghin Rhapsody1/4 

 

Copilul tau vrea sa studieze contrabasul si cautati impreuna un instrument potrivit? Pentru ca dimensiunile pot fi in acest caz o adevarata problema, in special pentru cei mai tineri dintre elevi, iti propunem un model 1/4 sub forma acestui contrabas Hora Reghin Rhapsody, conceput in model special pentru incepatorii care nu au atins inca inaltimea maxima. Aceasta versiune de marime este cel mai frecvent recomandata pentru intervalul de varsta 7 – 9ani, dar poate fi folosit si mai tarziu, pana la 13ani, cand il poti inlocui cu o varianta 1/2, daca este cazul.

Este de asemenea o varianta acustica, accesibila la pret, conceputa din placaj laminat, rezistent si robust, care are nevoie de mai putina atentie si ingrijire si este mai putin sensibil la umiditate, variatii de temperatura si zgarieturi. Fata este realizata din placaj de molid, iar corpul din placaj de paltin, cu gat si eclisa din lemn de fag.

Cand evaluezi produsul si pretul este bine sa stii ca de data aceasta vei primi doar instrumentul, deci ia in considerare si costurile suplimentare pentru arcus si pentru husa de care copilul va avea nevoie pentru a pastra si transporta contrabasul atunci cand merge la repetitii.

 

 

 

 

Contrabas Gewa

 

Gewa DoubleBass LW 4/4 

 

Lansata in anul 1925, marca Gewa semneaza unele dintrele cel mai bune instrumente muzicale pentru incepatori, intermediari si profesionisti. Din ofera brandului iti propunem de aceasta data un contrabas Gewa din categoria de dimensiune de 4/4, deci un gigant de pana la 190cm inaltime care iti pune la dispozitie acustica puternica, volum pentru sali mari de orchestra si chei suplimentare pe notele joase, care iti ofera mai multa adaptabilitate.

Este un model acustic confectionat din placaj laminat, conceput pentru cei care doresc sa poata interpreta la un instrument de calitate, fara a fi insa nevoie sa investeasca prea mult timp in intretinerea acestuia. Placajul laminat ii ofera de asemenea si o rezistenta buna la umezeala, caldura si zgarieturi.

Designul include spate arcuit, care il face mai usor de potrivit pe profilul interpretului, fitinguri din lemn si chei tiroliene. Pachetul de livrare nu include husa sau arcus, accesorii pe care va trebui sa le achizitionezi separat. Este o versiune recomandata pentru adulti, care poate fi utilizata indiferent de nivelul de experienta, fiind insa mai apreciata de incepatori si intermediari, care inca se familiarizeaza cu secretele acestui instrument, avansatii si profesionistii fiind mai curand atrasi de produsele confectionate din lemn.

 

 

 

Gewa Basic Line Laminated 4/4 

 

Ai analizat bine toate categoriile de contrabas si ai ajuns la concluzia ca ai nevoie de un model 4/4 pentru a obtine mai multa sonoritate? Atunci te va interesa cu siguranta acest contrabas Gewa cu format jumbo, recomandat pentru interpretari in salile de concerte.

Din punct de vedere constructiv iti putem spune ca fata, spatele si eclisele instrumentului sunt realizate din placaj laminat rezistent, durabil si usor de intretinut, finisat intr-o nuanta placuta de brun-auriu. Tastiera este confectionata din abanos, materialul preferat de cei mai multi artisti pentru acest element structural, iar cordarul, corzile, calusul si acordajul sunt realizate in Germania. Cheile au forma tiroleza, iar spatele este arcuit.

Se numara printre modelele pe care este bine sa le iei in considerare daca esti la inceput in deprinderea acestui instrument sau ai deja ceva experienta, pentru ca iti va oferi o calitate suficient de buna pentru a-ti putea dezvolta talentul. Este deci potrivit atat pentru incepatori, cat si pentru intermediari, insa mai putin util pentru avansati sau profesionisti, care se orienteaza de obicei catre optiunile din lemn. Daca este primul tau contrabas este bine sa stii ca pe langa instrument, vei mai avea nevoie si de arcus, protectie pentru sistemul de sustinere si o husa pentru transport.

 

 

 

 

Contrabas Hora

 

Hora Reghin Student Rhapsody 3/4 B122H 

 

Cauti un instrument de calitate potrivit pentru incepatori si intermediari, care poate fi achizitionat la un pret rezonabil? Incearca modelul de contrabas Hora Reghin Student Rhapsody 3/4 B122H, conceput, dupa cum sugereaza si numele, pentru cei care inca studiaza acest instrument, indiferent daca sunt incepatori sau intermediari. Daca nivelul de experienta pentru care este gandit este variat, este important sa stii ca dimensiunea il recomanda pentru tinerii de peste 14 ani, care au ajuns la etapa in care pot lasa in urma modelele de 1/2 sau 1/4.

Este confectionat din placaj laminat – molid pentru fata si paltin pentru corp, cu gat si eclisa din lemn de fag si este bineinteles, un model acustic, care nu necesita amplificator, potrivit pentru cei care isi doresc sa faca parte dintr-o orchestra.

Daca stii ca vei avea nevoie sa il transporti frecvent la locatia in care faci repetitii cauta o husa pe masura, care te va ajuta si sa il depozitezi corect, dar care nu este inclusa in pachetul de livrare. Nici arcusul nu este inclus in pret, astfel incat contrabasul sa poata fi achizitionat cu costuri reduse, deci, daca nu ai deja unul acasa, este bine sa cauti si un arcus potrivit, stil francez sau german, in functie de preferinte.

 

 

 

Hora Reghin Rhapsody 4/4 

 

Din gama Reghin Rhapsody, conceputa pentru a oferi studentilor instrumente rezistente si de calitate, iti propunem modelul Hora 4/4, destinat incepatorilor care s-au decis sa opteze pentru cea mai mare dintre variantele in care este disponibil acest produs muzical voluminos. Este deci o varianta pentru adulti, mai usor de folosit de catre persoanele inalte si cu maini mari, si nepotrivita pentru copii si tineri, care vor intampina dificultati in a accesa coardele.

Fata este realizata din placaj de molid, iar corpul din placaj de paltin, materialul asigurand o structura rezistenta, cu sonoritate buna, usor de intretinut si suficient de durabila pentru a te bucura de performantele sale pentru multi ani. Gatul si eclisa sunt realizate din lemn de fag.

Este o versiune acustica, care nu are nevoie de amplificator, insa, necesita un spatiu pentru repetitii care sa permita interpretarea fara a deranja vecinii. Se numara printre optiunile pe care ti le recomandam daca esti la primele lectii sau ai ajuns la nivelul intermediar, deci ai suficienta experienta pentru a profita e un instrument de calitate, dar nu esti inca dispus sa treci la o versiune din lemn. Il poti achizitiona la un pret mai mic decat al altor modele similare, insa pachetul de livrare nu include arcus si husa.

 

 

 

 

Ghid de cumparare

 

Contrabasul este cel mai mare instrument cu arcus si coarde, prezent in orchestre sau formatii si adaptabil la o varietate de stiluri de muzica. Are o baza rotunjita, voluminoasa, curbura la mijloc si corp mai subtire in partea de sus si este prevazut cu patru coarde. A devenit popular in zona muzicii moderne in secolul XX cand a patruns destul de mult in formatiile de swing si jazz.

Scopul acestui ghid este acela de a-ti pune la dispozitie suficiente informatii despre tipurile de instrumente, dimensiuni, materiale, branduri si accesorii, astfel incat sa poti alege usor cel mai bun contrabas pentru experienta ta si stilul de muzica abordat.

Acustic sau electric: Inventata in anii 1930, alternativa electrica la contrabasul clasic a castigat in popularitate abia multi ani mai tarziu, cand tehnologia a permis redarea corecta a sunetelor. Spre deosebire de varianta acustica, modelele electrice au dimensiuni mai reduse, sunt mai subtiri, mai usoare si mai facil de transportat. Necesita insa un amplificator pentru a putea fi folosite si conectarea la o sursa de curent. 

Printre avantajele oferite se numara si faptul ca sunetele emise nu sunt influentate de calitatea materialului si constructiei instrumentului. Este o versiune foarte populara in muzica cubaneza si a fost utilizat de interpreti precum Sting, Eberhard Weber, Motoharu Yoshizawa, Margarida Garcia, Tony Levin.

Daca ceea ce doresti este insa sa canti la un instrument acustic, este bine sa cauti un contrabas, la un pret bun, clasic, si sa incepi direct cu acesta, pentru a te obisnui cu corpul mai mare si accesul mai dificil la coarde.

 

Material: Din punctul de vedere al materialului folosit in constructia acestui tip de instrument, poti opta intre un model din lemn, din placaj laminat sau hibrid. Versiunile din lemn sunt cele mai bune contrabasuri, dar si cele mai scumpe si mai pretentioase, lemnul fiind sensibil la temperatura, umiditate si transport. Fata si spatele acestor versiuni sunt realizate din bucati intregi de lemn, in unele cazuri prelucrate manual. Ofera un sunet cald, plin, profund si puternic si sunt recomandate pentru avansati si profesionisti.

Optiunile din placaj laminat sunt mai accesibile la pret si mai rezistente, fiind mai potrivite pentru incepatori. Asigura un sunet de calitate, rezonanta si sustain bun, desi nu la fel de impresionant ca optiunile din lemn.

O combinatie intre cele doua categorii sunt versiunile hibrid, cu fata confectionata din lemn si spate si laterale din placaj laminat. Ofera calitate superioara la un pret mai usor de acoperit, rezistenta buna si, construite cum trebuie, pot fi adesea de preferat unui model din lemn confectionat cu mai putina grija sau pricepere. Sunt recomandate pentru intermediari si avansati.


Nou sau second hand: Spre deosebire de alte produse, numeroase pareri despre cele mai bune contrabasuri recomanda chiar achizitionarea unei versiuni deja folosite, fata de una noua. Motivul este unul simplu. In special modelele din lemn, dar si cele din placaj sau hibride, au nevoie de timp pentru a-si forma sunetul si pentru ca elementele componente sa ajunga sa vibreze la unison. De multe ori este asadar de preferat sa cauti un instrument care are deja cativa ani de utilizare, chiar daca are cateva fisuri, care apar inevitabil in lemn si pot fi reparate usor de un specialist.

 

Dimensiune: Contrabasul este unul dintre cele mai mari instrumente cu care vei avea ocazia sa te intalnesti. Modelul cel mai popular, de ¾, are o inaltime totala de aproape 182cm si o lungime a scalei de 41.3inch. Aceasta versiune este folosita de aproape 90% dintre cei care canta la contrabas. Optiunea jumbo sau XXL, de 4/4, este preferata pentru orchestra, cadru in care este nevoie de mai mult volum sonor si o suplimentare a notelor joase.

Din cauza dimensiunilor mari, acest instrument nu poate fi abordat de copii decat incepand din clasele V – VI, in functie de conformatia corpului. Chiar si atunci vor avea nevoie de un format de 1/4 care are o inaltime de 156cm. Mai exista si versiuni de 1/2 cu inaltime de 167cm.

Daca vrei sa cumperi un contrabas ieftin si bun, pentru un incepator tanar, iti recomandam asadar sa optezi pentru un model de 1/4, din placaj laminat, care sa il ajute sa treaca prin primele etape de studiu, urmand sa alegi o versiune mai mare si mai scumpa, mai tarziu, daca se decide sa continue cu acest instrument.

Accesorii: Pentru a putea exersa la acest instrument, nu este suficient sa gasesti si sa cumperi un contrabas, la pret bun, mai ai nevoie si de cateva accesorii utile. Printre cele mai importante se numara arcusul, stativul, husa sau cutia care asigura depozitarea si transportul sigur si confortabil, sacaz pentru intretinerea coardelor, cordar, eliminator de rezonanta (daca ai opta pentru un instrument nou) si higrometru, daca ai ales o versiune din lemn.

Unii producatori includ in pachetul de livrare si o parte dintre aceste elemente, deci cantareste cu grija optiunile de cumparare.

 

 

 

Intrebari frecvente

 

Cum arata un contrabas?

Contrabasul este un instrument cu coarde si arcus, de dimensiuni mari, cu profil similar unei chitare supradimensionate, care poate ajunge pana la o lungime totala de 190cm, in cazul versiunilor de 4/4. Este asezat pe verticala, sprijinit pe sol si sustinut de un stativ.

Cat costa un contrabas de vanzare online?

Daca esti in cautare de contrabasuri la preturi bune, iti putem spune ca un model acustic poate costa intre 2500 si 18000lei, in timp ce versiunile electrice se incadreaza in general intre 500 si 4000lei.

 

Exista contrabas electric?

Da, varianta electrica a contrabasului acustic a fost inventata in anii ‘30 si este foarte populara in multe stiluri moderne de muzica. Aceste instrumente sunt mult mai mici, mai subtiri si mai usor de transportat si folosit, si functioneaza cu ajutorul unui amplificator.

Cat costa un contrabas electric Harley Benton?

Daca te intereseaza un model de contrabas electric marca Harley Benton este bine sa stii ca poti cumpara unul la preturi cuprinse intre 100 si 500euro, in functie de model si caracteristicile tehnice oferite. Nu uita insa ca vei avea nevoie si de un amplificator, deci ia in calcul si costurile sale cand evaluezi investitia.

 

 

 

Contrabas verus violoncel

 

Pentru ca la prima vedere, mai ales pentru o persoana mai putin familiarizata cu instrumentele muzicale, violoncelul si contrabasul pot sa para foarte similare, inainte de a merge la cumparaturi sau a incepe sa iei cursuri, ar fi bine sa stii care este diferenta dintre ele. 

 

Dimensiuni

Desi atat contrabasul, cat si violoncelul sunt doua dintre cele mai mari instrumente muzicale, intre dimensiunile lor exista diferente semnificative. De exemplu, cu contrabas de tip 4/4 are lungimea totala de 71.5 inch (aproximativ 190cm), in timp ce un violoncel 4/4 atinge aproximativ 48inch (aproximativ 122cm). Cele mai populare versiuni, si anume cele de 3/4 inseamna 182cm in cazul contrabasului si 115cm la un violoncel.

In acelasi timp, difera de asemenea si lungimea vibratorie a coardelor. In cazul violoncelului vorbim despre un segment de 27.5cm, iar pentru contrabas, de unul de 34cm.

Ambele instrumente sunt disponibile in patru formate populare, insa acestea difera. Poti achizitia un contrabas de tip 4/4, 3/4, 1/2 sau 1/4 in timp in categoria violoncel poti opta pentru versiuni 4/4, 7/8, 5/8 sau 1/2.

 

Sunet

Violoncelul poate produce sunete mai profunde si mai joase decat viola sau vioara, insa contrabasul merge cu o intreaga octava mai jos de cat violoncelul, caracteristica ce ii ofera o adaptabilitate mult mai buna la foarte multe stiluri de muzica moderna (swing, jazz etc.).

 

Pozitia de interpretare

Cele doua instrumente difera si in ceea ce priveste pozitia artistului. In timp ce violoncelistii stau cel mai confortabil pe un scaun rezistent pe perioada interpretarii, din cauza dimensiunilor semnificativ mai mari, persoanele care canta la contrabas trebuie sa stea in picioare.

Acordajul

Cand alegi violoncel sau contrabas, trebuie sa stii ca o diferenta importanta intre cele doua intrumente este data si de gama in care este facut acordajul. Daca optezi pentru un violoncel vei lucra cu un instrument cu cinci octave, in cheile C,G, D si A. Contrabasul  este acordat pe patru octave, cu cheile E, A, D si G.

 

Stiluri de muzica

Violoncelul este un instrument a carui sonoritate se potriveste mai bine pieselor clasice si lucreaza cel mai eficient in orchestra, in armonie cu alte instrumente. Pe de alta parte, contrabasul poate aduce o contributie notabila intr-o varietate de stiluri de muzica, oferind o mai mare deschidere cand vine vorba despre categoria de partituri pe care le poti aborda. Se descurca bine atat in segmente solo, cat si pentru a oferi profunzime, caldura si ritm melodiilor in care acompaniaza instrumente sau solisti vocali.