Am modificat articolul ultima data pe: 16.09.19

 

Formula unei trupe de jazz este foarte diferita, putand avea un numar mic de interpreti (3 fiind una dintre cele mai reduse formule) sau mai mare (15 – 20 sau peste), intrand la categoria de big band-uri. Indiferent ce formula adopti in jazz, ai nevoie de instrumente ce tin linia melodica si pentru ritm, avand mai multe optiuni pe care le poti combina. 

 

Daca faci parte dintr-un grup de prieteni pasionati de jazz si vreti sa va infiintati o trupa, trebuie sa stii ce instrumente trebuie folosite, pentru a obtine sunetul placut si inconfundabil al acestui stil. Astfel, ai posibilitatea sa mergi pe o formula mai restransa de 3 – 4 artisti sau formule mari de tip big band cu un numar mare de intrumentisti (15 – 20 sau mai mult). 

Ai sectia ritmica care poate cuprinde: contrabas, bas, baterie, chitara, pian, si sectiunea melodica cu instrumente de suflat: trompeta, clarinet, saxofon. 

 

Contrabas

Este cel mai mare si mai masiv instrument cu corzi si arcus din familia viorilor, avand un registru grav. Are o lunga istorie in spate, de peste 300 de ani, timp in care a suferit mai multe transformari pana sa ajunga in forma cunoscuta azi. 

Are o arie foarte larga de utilizare, fiind intalnit atat in muzica clasica, cat si in cea populara, dar a jucat un rol definitoriu pentru muzica de jazz. Intra in componenta trupelor de jazz, ca si parte indispensabila, inlocuind tuba, inca de la inceputul secolului XX. 

Fiind un instrument de dimensiuni mari, mai greu de transportat este tot mai des inlocuit cu bas-ul, incepand cu anii 1960, dar in ultima perioada revine, fiind un instrument care si-a pus puternic amprenta in acest stil muzical.

 

Bas

Inca de la aparitie este preferat de instrumentisii care interpreteaza jazz, fiind mult mai usor de transportat si avand un registru grav apropiat de contrabas. Modelul clasic creat s-a mentinut inca de la inceput si pana astazi, fiind dupa modelul contrabasului, cu 4 corzi, cu acordaj in cvarte (mi – la – re – sol). 

Dupa o perioada in care a avut suprematia in jazz, inlocuind aproape in totalitate contrabasul, acum cele doua instrumente isi impart aria, fiind atat trupe ce au in componeta contrabas, cat si bas, iar in trupele mari, de gen big band, poti intalni si ambele instrumente.

 

 

Baterie

Asigura partea ritmica in trupa si consta intr-un set de tobe pe care le utilizeaza un singur instrumentist, fiind un instrument de percutie complex. In timpul executiei bateristul se foloseste atat de maini (utilizand bete, matirele sau chiar mainile goale), cat si de picioare (cu ajutorul pedalelor) pentru a actiona toate componentele. 

Poate avea: toba mare, cazan, toba mica, tom-tom-uri, cinele, precum si alte diverse instrumente de percutie dupa cum isi doreste instrumentistul. 

 

Chitara

Pe langa bas, in trupele mai extinse de jazz poate fi si chitara. Cele semi-acustice, din gama chitarelor electrice, au un sunet cald si rotunjit si datorita acestor caracteristici sunt des intalnite in muzica de jazz. 

Mai poti intalni in trupele de jazz si chitari acustice: precum cele de tip Parlor, cu un corp mai mic fata de standard, si cu un sunet mijlociu. In 1920 a fost construita prima chitara electrica dedicata pentru jazz, care avea in locul rozetei de pe cutia de rezonanta decupate 2 efuri, specifice familiei viorilor. 

 

Pian

Initial se folosea un pian de concert, care aducea ritm si culoare in muzica de jazz, fiind multi pianisti care au devenit celebri de-a lungul timpului. Datorita pretului foarte ridicat, cat si dimensiunilor mari care il fac si greu de transportat, incet, incet pianul a fost inlocuit de pianina, si mai apoi de modele digitale, care ofera o mare varietate de tonuri si sunete, ce completeaza maiestria interpretului. 

 

Trompeta

Incadrata la instrumente de suflat, trompeta a cunoscut o bogata utilizare in decursul istoriei. Timbrul acestui instrument este stralucitor, folosit initial pentru cantari triumfale sau strigate de razbunare, si imbogatit datorita folosirii in jazz, cu efecte comice, umoristice, grotesti sau sentimentale. 

Sonoritatea este clara, stridenta in forte si lina in piano. Ca si instrument, trompeta dispune de o forta considerabila, reusind sa domine o intreaga orchestra de coarde si suflatori. Tipurile de sunete sunt foarte diverse oferind posibilitatea artistilor sa se exprime, sa realizeze solo-uri uluitoare, remarcabile, mai ales in lumea jazz-ului.

 

 

Clarinet

Este un instrument deosebit de agil, ce dispune de bogate resurse expresive, depasind in acest sens, toate instrumentele din clasa sa (instrumente de suflat cu ancii). In ceea ce priveste nuantele, cuprinde o scare larga, de la un pianissiomo delicat, ce pare a veni de undeva departe, la un fortissimo patrunzator si puternic. 

Este un instrument de melodie, ce exceleaza in legato – cu o durata mare; lasand impresia de curgere lina; staccato ce se executa usor si rapid, iar pentru instrumentistii experimentati ofera posibilitatea de staccatura dubla sau tripla, triluri, tremolo etc.Folosit mult in jazz, clarinetul transmite starile sufletesti si o gama larga de sentimente, oferind interpretului posibilitati nebanuite pentru improvizatie. 

 

Saxofon

Devenit foarte cunoscut si celebru mai ales datorita marilor artisti instrumentisti din lumea jazz-ului, saxofonul are un timbru bogat, imbinand timbrul oboiului, al clarinetului si violoncelului intr-un singur instrument. 

Sonoritatea este usor voalata, cu o tenta de senzualitate, cu un sunet in grav plin si rotund, catifelat si intim pe mediu, si mic pe inalt. In muzica de jazz, se considera ca cel mai bun saxofon este cel tenor, avand o sonoritate puternica. Desi este folosit si in alte stiluri de muzica, totusi saxofonul isi castiga prestigiul la inceputul secolului XX, fiind considerat regele jazzului. 

Desi nu este un instrument propriu-zis, vocea este destul de prezenta in muzica de jazz si intregeste intreg ansamblul. Solistii ce adopta acest stil folosesc in general doua tipuri de emisie a sunetului: vocea de cap ce este neimpostata si vocea de piept. 

Trecerile de la o emisie la alta sunt line, fara a se simti diferenta, iar solistul se dezvolta si alege zona de ambitus in care se simte confortabil. In zona jazz-ului clasic, solistul nu prea se foloseste de efecte, in jazz-ul modern sunt voci care se folosesc de diferite efecte, dar nu intr-un mod excesiv.  

 

 

Leave a Reply

avatar
  Subscribe  
Notify of